Frakt ? BETALA POSTEN med?!?!?

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
till en början jaa det är lite mc relaterat för jag beställt mc saker men kanske skulle varit i överflödigt aja flytta gärna om det skulle vara så fel av mig.

Nåja komma till min fråga nu kanske , nu är det så att jag har beställt mc saker från stora landet på andras sidan dammen(USA) så fick jag idag ett brev att jag kan hämta mina saker , men nu ska jag betala 500kr extra okej tull fine 300kr , men inte ska jag väll betala posten något? jag betala ju frakten när jag beställde mina varor? hur kan posten bara slänga på mer avgifter på mig ?

postens avgifter:

Speditionsavgift, typ 3 bla bla bla

Kan dem verkligen säga jag ska betala mer?

MVH Ola

Muffin

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
Yamaha FZS 600 -99
De vill väl ha lite administrations- och expeditionsavgifter för allt besvär med tulldeklaration o s v. Hade funderingar på att själv beställa från USA men efter att ha sett på tullverkets hemsida hur mycket skatter och avgifter som skulle tillkomma insåg jag att det skulle vara billigare att åka dit och handla själv.

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
De vill väl ha lite administrations- och expeditionsavgifter för allt besvär med tulldeklaration o s v. Hade funderingar på att själv beställa från USA men efter att ha sett på tullverkets hemsida hur mycket skatter och avgifter som skulle tillkomma insåg jag att det skulle vara billigare att åka dit och handla själv.

Är det inte saker dem får räkna med om dem nu tillhanda håller den tjänsten?

paketet går väll via tullen när det kommer till Sverige är det inte upp till tullen att ta ut sin "del" av det hela då? borde inte vara något som blir posten blir ålagt att göra?

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Är det inte saker dem får räkna med om dem nu tillhanda håller den tjänsten?

paketet går väll via tullen när det kommer till Sverige är det inte upp till tullen att ta ut sin "del" av det hela då? borde inte vara något som blir posten blir ålagt att göra?

Det är posten som inkasserar de avgifterna, så det är som det ska.
Jag har sysslat med det så jag kan säga med säkerhet att det stämmer.:tungan

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Har för mig att du kan välja att manuellt själv sköta alla papper till tullverket direkt. Deras blanketter kostar inget och jag tvivlar att det är så mycket som 300kr i tullavgift men jag kan ha fel.

Undersök om du inte kan välja att hantera tullens avgifter helt själv. I det posten hänvisar till så har jag för mig att dom egentligen erbjuder en tjänst.

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure

Du kan ju alltid fråga företaget du handlar ifrån om dom kan skriva ner värdet på paketet så sparar du lite.....

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Det företaget skriver alltid som gift och skickar inte under företagetsnamn :p... men inte hjälpte det :O!? fick inget kvitto med iheller så hur kan dem då sätta alla avgifter?

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Det företaget skriver alltid som gift och skickar inte under företagetsnamn :p... men inte hjälpte det :O!? fick inget kvitto med iheller så hur kan dem då sätta alla avgifter?

Tullen har en tendens att gå på listpris. Inte alltför ovanligt att det lägger på tull och moms på begagnade varor också.
Som flera redan nämnt har posten all rätt lägga på lite pga de ansträngande administrativa uppgifterna som de står för.

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Hur går man tillväga då om man vill sköta papperna själv då ? eller om dem nu tagit så mycket i tull ? så som det är nu har dem tagit över 30% av den totala kostnaden jag beställde för i tullavgifter, kan det verkligen vara rätt? en mc hjälm och ett visir

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Hur går man tillväga då om man vill sköta papperna själv då ? eller om dem nu tagit så mycket i tull ? så som det är nu har dem tagit över 30% av den totala kostnaden jag beställde för i tullavgifter, kan det verkligen vara rätt? en mc hjälm och ett visir

Jag har bara fått det erbjudandet av UPS, om jag inte ville betala det dom begärde i adm avgift, tror det var 100 elller 150. Men jag lät dom betala trots att det blev lite mer än det skulle betalas i slutändan, orkade inte med pappersarbetet. Jag pratade då med tullen en del, men det var 1,5 år sedan och kommer inte ihåg exakt. Det är ändå du som mottagare som är skyldig att tulla dina grejer, så jag uppfattade erbjudandet som UPS gav om att dom skulle sköta momsning och tull som en tjänst inget annat.

Givetvis anser ju posten oavsett regelverk att dom måste sköta detta åt dig, tänk efter själva hur mycket pengar dom gör på att skicka in en blankett elektroniskt för 200kr samt lista schablonmässigt tull och moms.

Men jag kan naturligtvis ha fel...

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
d bästa e att du ber säljaren skriva att det e en gift(gåva) har gjort hela tiden när jag beställer från usa..på så sätt betalar jag aldrig ngn moms på beloppet..

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
KTM 625 SMC -05
d bästa e att du ber säljaren skriva att det e en gift(gåva) har gjort hela tiden när jag beställer från usa..på så sätt betalar jag aldrig ngn moms på beloppet..

Även om det står "Gift" (gåva) på paketet så är det moms och tullpliktigt enligt Tullverkets hemsida. Det är innehållets värde som avgör om det ska bli moms och tull, oavsett om det är din mormor som skickat fina stickade strumpor med guldtråd eller om det är GM som skickat en reservdel till bilen.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...