Hej, är ny till denna hemsida och kollade runt lite. Nu är det nämligen så att jag hade tänkt köpa en Cross, 450CC. Det är billigast i skåne och jag bor i skåne och jag vill få den transporterad till Luleå.
...så var kom de andra orterna in: Gällivare och Överkalix in?
Det är 25 mil mellan de Gällivare och Luleå. Droppar du bara namn som du hört talas om, eller är du nöjd om hojen ploppar upp i random place "Norrbotten"?
Eller, har du tänkt göra en hacka på att kränga billiga Skånehojar dyrt till köpare norröver...?
...och vill att vi skall göra jobbet med att hitta någon "som kan köra svart"?
Lycka till med det, hörru.
Så mycket kan i vart fall sägas att transporter i Sverige, Anno Domini 2015, är så snorbilliga att "köra svart" liksom inte existerar längre. Det blir helt enkelt billigare att betala i luckan vad det kostar, och få ett stämplat kvitto med allt vad det innebär.
Ärligt: om vi leker med tanken att en och samma chaufför yrkesmässigt och på regelbunden basis skulle själv ratta sträckan Skåne - Norrbotten med en och samma bil (kan inte tänka mig att det finns någon sådan dinosaurie kvar) och man frågar denna hur mycket det skulle kosta att smussla med en omanifesterad hoj på ett flak, ta ansvar för den under resan, dela med sig av kakan till eventuellt andra inblandade och ordna med avisering och överlämnande på plats i Norrbotten, så skulle varje vettig människa som får tänka i 5 sekunder svara en siffra som är
högre än vad de flesta transportbolag tar ut av sina kunder.
Så ruttet sjuk är transportbranschen idag.
Men det gäller att kunna formulera frågan, och rikta den åt rätt håll...
och du skruvar ner den lite, tar av hjul osv och spänner fast på en pall, snickra på en träram så att det går att stapla så lär du kunna kapa det priset på hälften hos de stora fraktbolagen.
Annars hade jag googlat upp mindre bolag som kör just skåne - nedre nordpolen och sålt in enkelheten i att rulla på och av crossen och smårepor gör inget.
Precis så.
Har skickat cross från norrland till dalsland med bussgods 700:- funkade hur bra som helst.
Ja, Bussgods var en lisa för oss småmicklare: snabbt, smart och pålitligt - med chans till same day delivery över stora avstånd för bara småslantar, om man förstod systemet och undvek fallgroparna.
...och en källa till bottenlös förtvivlan när det gick snett.
Nu är tyvärr Bussgods sålt till Bring, och dom gör ju skit av allt annat dom kommer över, så varför skull Bussgods vara skonat...?
Passa på medans det fortfarande funkar!
Från ex vis Göteborg och Jönköping tar Bussgods för motorcykel som är packad på pall för 1.675.- INKL moms till terminal Luleå. ...och det är järntaxan till kreti och pleti, inklusive tant Agda.
Träffar du avtal eller har ett stadigt flöde så blir det självklart billigare...
Du får kvitto, försändelsenummer, spårbarhet och kan teckna tilläggsförsäkring.
Här är prislistan:
http://www.bussgods.se/Content/Download/46545/Prislista kontant-2015 feb.pdf
Hur mycket vill du lägga "svart"? Är det värt det?
Visst, priset avser terminal Göteborg eller Jönköping - men om 25 mil enkel väg i Norrbotten inte spelar någon roll, så lär det väl inte svida för dig att ta en sväng upp till Göteborg och lämna in hojen...?
Har jag varit taskig nog nu?
Ta en sväng förbi deras adress i Malmö och kolla hur Bussgods där nere gör med hojar nuförtiden.
För tog man emot rullande gods som var emballerat i kartong.
Cyklar gick som 60 kg och lobbades in i bussarna, mopeder tarriffierades som 300 kg och MC som 500kg varefter dom lades över på Fraktarna, sedermera DSV som sedan stod för själva transporten.
Du kan få ett kalaspris och då är det bara att hugga, du kan få ett grispris och då frågar man vidare. Det är så transportmarknaden fungerar idag. Det finns INGEN botten för hur billig en transport kan bli.