Frakt Malmö -> Luleå/Överkalix kolla in!

Klopan

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2015
Hoj
Ingen än så länge
Hej, är ny till denna hemsida och kollade runt lite. Nu är det nämligen så att jag hade tänkt köpa en Cross, 450CC. Det är billigast i skåne och jag bor i skåne och jag vill få den transporterad till Luleå. Har kollat runt lite och de flesta företag tar 3000kr+. Jag undrar om någon känner någon som kör därimellen och kan köra svart eller om någon simpelt ska upp där själv från var som helst i skåne till Gällivare/Luleå omkring där som ska ha med sig saker som rymmer en 450cc för en extra slant.
Tacksam för svar inom kort.

MVH.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ring några av de skånska rallycrossteamen på en gång. De har SM-tävling i Kalix till helgen.

Klopan

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2015
Hoj
Ingen än så länge
:O, Vet du någon hemsida etc. nummer? Det skulle vara toppen att skicka med dom. Då vet man iallafall att crossen blir behandlad bra!

Klopan

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2015
Hoj
Ingen än så länge
Det verkar redan ha varit. Tror jag, sökte på det. 13 Juli van någon.
Edit: Såg fel, 17-18 juli Kalix MK
SC, SCL, Klass 1, Klass 2 och JSM

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Kalix deltävling i Norrlandsveckan gick igår. Bara de Super Nationella klasserna. Den "riktiga" klassen RX Supercar kör SM i Kalix nu på fredag - lördag. Googla får du göra själv.

Klopan

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2015
Hoj
Ingen än så länge
Utöver det, Vet någon om någon som transporterar eller ska upp där själv?

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
och du skruvar ner den lite, tar av hjul osv och spänner fast på en pall, snickra på en träram så att det går att stapla så lär du kunna kapa det priset på hälften hos de stora fraktbolagen.

Annars hade jag googlat upp mindre bolag som kör just skåne - nedre nordpolen och sålt in enkelheten i att rulla på och av crossen och smårepor gör inget.

moddlaren

Guest
Har skickat cross från norrland till dalsland med bussgods 700:- funkade hur bra som helst.

notrightrider

Clap your hands if you're working too hard.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Hej, är ny till denna hemsida och kollade runt lite. Nu är det nämligen så att jag hade tänkt köpa en Cross, 450CC. Det är billigast i skåne och jag bor i skåne och jag vill få den transporterad till Luleå.
...så var kom de andra orterna in: Gällivare och Överkalix in?
Det är 25 mil mellan de Gällivare och Luleå. Droppar du bara namn som du hört talas om, eller är du nöjd om hojen ploppar upp i random place "Norrbotten"?

Eller, har du tänkt göra en hacka på att kränga billiga Skånehojar dyrt till köpare norröver...?
...och vill att vi skall göra jobbet med att hitta någon "som kan köra svart"?
Lycka till med det, hörru.

Så mycket kan i vart fall sägas att transporter i Sverige, Anno Domini 2015, är så snorbilliga att "köra svart" liksom inte existerar längre. Det blir helt enkelt billigare att betala i luckan vad det kostar, och få ett stämplat kvitto med allt vad det innebär.

Ärligt: om vi leker med tanken att en och samma chaufför yrkesmässigt och på regelbunden basis skulle själv ratta sträckan Skåne - Norrbotten med en och samma bil (kan inte tänka mig att det finns någon sådan dinosaurie kvar) och man frågar denna hur mycket det skulle kosta att smussla med en omanifesterad hoj på ett flak, ta ansvar för den under resan, dela med sig av kakan till eventuellt andra inblandade och ordna med avisering och överlämnande på plats i Norrbotten, så skulle varje vettig människa som får tänka i 5 sekunder svara en siffra som är högre än vad de flesta transportbolag tar ut av sina kunder.

Så ruttet sjuk är transportbranschen idag.
Men det gäller att kunna formulera frågan, och rikta den åt rätt håll...

och du skruvar ner den lite, tar av hjul osv och spänner fast på en pall, snickra på en träram så att det går att stapla så lär du kunna kapa det priset på hälften hos de stora fraktbolagen.

Annars hade jag googlat upp mindre bolag som kör just skåne - nedre nordpolen och sålt in enkelheten i att rulla på och av crossen och smårepor gör inget.

Precis så.

Har skickat cross från norrland till dalsland med bussgods 700:- funkade hur bra som helst.

Ja, Bussgods var en lisa för oss småmicklare: snabbt, smart och pålitligt - med chans till same day delivery över stora avstånd för bara småslantar, om man förstod systemet och undvek fallgroparna.
...och en källa till bottenlös förtvivlan när det gick snett.

Nu är tyvärr Bussgods sålt till Bring, och dom gör ju skit av allt annat dom kommer över, så varför skull Bussgods vara skonat...?

Passa på medans det fortfarande funkar!
Från ex vis Göteborg och Jönköping tar Bussgods för motorcykel som är packad på pall för 1.675.- INKL moms till terminal Luleå. ...och det är järntaxan till kreti och pleti, inklusive tant Agda.
Träffar du avtal eller har ett stadigt flöde så blir det självklart billigare...
Du får kvitto, försändelsenummer, spårbarhet och kan teckna tilläggsförsäkring.
Här är prislistan: http://www.bussgods.se/Content/Download/46545/Prislista kontant-2015 feb.pdf

Hur mycket vill du lägga "svart"? Är det värt det?

Visst, priset avser terminal Göteborg eller Jönköping - men om 25 mil enkel väg i Norrbotten inte spelar någon roll, så lär det väl inte svida för dig att ta en sväng upp till Göteborg och lämna in hojen...?:7peta

Har jag varit taskig nog nu?
Ta en sväng förbi deras adress i Malmö och kolla hur Bussgods där nere gör med hojar nuförtiden.
För tog man emot rullande gods som var emballerat i kartong.
Cyklar gick som 60 kg och lobbades in i bussarna, mopeder tarriffierades som 300 kg och MC som 500kg varefter dom lades över på Fraktarna, sedermera DSV som sedan stod för själva transporten.

Du kan få ett kalaspris och då är det bara att hugga, du kan få ett grispris och då frågar man vidare. Det är så transportmarknaden fungerar idag. Det finns INGEN botten för hur billig en transport kan bli.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Så jäkla stor prisskillnad beroende på landsända är det väl inte rent generellt!

Sen funderar man på varför du vill köpa en cross och frakta den så långt ifrån där du bor.....stulen?

Klopan

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2015
Hoj
Ingen än så länge
...så var kom de andra orterna in: Gällivare och Överkalix in?
Det är 25 mil mellan de Gällivare och Luleå. Droppar du bara namn som du hört talas om, eller är du nöjd om hojen ploppar upp i random place "Norrbotten"?

Eller, har du tänkt göra en hacka på att kränga billiga Skånehojar dyrt till köpare norröver...?
...och vill att vi skall göra jobbet med att hitta någon "som kan köra svart"?
Lycka till
nu ör det så att jag ska ha den i överkalix, 13mil till gällivare och 13 mil till luleå där imellan. Spelar det någon roll för dig vart jag behöver få den levererad? Antagligen så kör du eller vet ingen som gör det ihäller så varför ens kommentera?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Räkna med att hojarna i Skåne generellt gått fler timmar än Norrlandshojarna.

Köp en skåpbil där nere, kör till Puttgarden och fyll den med öl så att bara hojen får plats. Sälj bil och öl i Överkalix.

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Hoj
Affar
Så jäkla stor prisskillnad beroende på landsända är det väl inte rent generellt!

Fraktpriser är en hel vetenskap att förstå sig på.
Coca-Cola kan betala 6000 spänn för 36ton Stockholm - Göteborg en privatperson kan få pröjsa 3000 för en pall på 700kg Göteborg-Stockholm.

Känner du rätt person så får du skicka med en motorcykel gratis.
Det beror mycket på hur godsflödena är på det aktuella åkeriet.
Rent generellt så är privatpersoner besvärliga att ha att göra med när det gäller frakter så det är inget fraktbolagen är speciellt intresserade av att jobba med.

/A

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
nu ör det så att jag ska ha den i överkalix, 13mil till gällivare och 13 mil till luleå där imellan. Spelar det någon roll för dig vart jag behöver få den levererad? Antagligen så kör du eller vet ingen som gör det ihäller så varför ens kommentera?

Nä, det var ju dumt av mig att tipsa om en konkret transportlösning som kostar mindre än hälften av det du själv hittat - lagligt och legit, med chans till fullvärdesförsäkring utöver NSAB för bara 60 spänn.
Du ville ju hellre köra svart.

...å det känner jag ingen som är beredd att göra billigare än så.
Ber om ursäkt att jag störde.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Räkna med att hojarna i Skåne generellt gått fler timmar än Norrlandshojarna.

Köp en skåpbil där nere, kör till Puttgarden och fyll den med öl så att bara hojen får plats. Sälj bil och öl i Överkalix.

Kalasupplägg! Men då skall skåpbilen fanimig vara svart också, annars är det ingen idé.

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Hoj
Affar
Det jag tänkte med att köra svart är om någon är påväg dit upp inom kort och skulle kunna ta med den för en femhundring eller två.

Nog inga problem att fråga någon tonåring i Rosengård om dom vill köra upp den för en röding, problemet blir ju att du förmodligen aldrig kommer att se hojen igen.

Gå till schenker i Malmö, fråga vilket åkeri som trafikerar Luleå, fråga efter lokal trafikledare/förman på det åkeriet, prata med honom och förklara ditt dilemma.
Är du lite smidig och säger att det är en begagnad crosshoj som är rullande, oöm och går att lägga ner (töm den på vätskor innan samt se till att dom inte kan starta den av "misstag", att du lämnar hojen i Malmö när dom vill samt hämtar hojen i Luleå när dom ringer dig.
Om du inte är socialt inkompetent så får du ett så bra pris du kan få, och hojen har du på terminal i Luleå inom en vecka
/A

Klopan

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2015
Hoj
Ingen än så länge
Nog inga problem att fråga någon tonåring i Rosengård om dom vill köra upp den för en röding, problemet blir ju att du förmodligen aldrig kommer att se hojen igen.

Gå till schenker i Malmö, fråga vilket åkeri som trafikerar Luleå, fråga efter lokal trafikledare/förman på det åkeriet, prata med honom och förklara ditt dilemma.
Är du lite smidig och säger att det är en begagnad crosshoj som är rullande, oöm och går att lägga ner (töm den på vätskor innan samt se till att dom inte kan starta den av "misstag", att du lämnar hojen i Malmö när dom vill samt hämtar hojen i Luleå när dom ringer dig.
Om du inte är socialt inkompetent så får du ett så bra pris du kan få, och hojen har du på terminal i Luleå inom en vecka
/A

Hahaha,
Har ringt runt lite, schenker tog 3500kr (På hemsidan)
En fråga har jag, om man ställer den på en pall, måste man då typ bygga en stålbur runt eller räcker det att spänna fast det med spännband. Och ska man ta en 240x90 pall eller ta bort framgaffel och hjul på en 120x90 pall. Vet dock inte om crossen får plats på en (120x90) isär plockad. Någon som gjort det tidigare?
Ska ringa till vikströms imorgon och höra med dom också. Ringe till Palms åkeri, ett åkeri som kör Trelleborg -> Luleå -> Kiruna. Dom skulle ha 3000 och då behövde jag ej sätta på en pall etc.
Någon som vet om bussgods om man måste ha en bur runt eller om det räcker med att sätta den på en pall? För priset var 1600kr och har någon skickat tidigare? Sätter dom på den typ hytten på baksidan av bussen eller är det mini lastbilar som kör? Vet någon frakttid på det?

MVH:banana:banana

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...