Frakta Mc i lätt lastbil

johan1464

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Hoj
-03 Yamaha R1
Hej!

Är ny här på SH och är på g att köpa min första hoj. Har tänkt mig en Yamaha R1 -03. Är dock lite brydd hur jag ska gå tillväga när jag ska frakta hem den. Har en lätt lastbil att tillgå men det finns inga öglor i golvet att spänna fast i. Det finns endast såna som sitter mitt på väggen. Någon som har fraktat en sporthoj i en sådan? :confused:

230x156_VW-Crafter-MB.gif

namn

Guest
Kan ju knappast bli så mycket bättre än så. ställ hojen i mitten och spänn med förstånd åt sidorna, kommer att fungera kanon.(har det Iaf gjort för mig)

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Funkade kanon för mig då jag hade en skåpbil, dock så var hålen i botten på bilen så de gick o spänna fast utmärkt.

400km utan problem :)

johan1464

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Hoj
-03 Yamaha R1
Du behöver speciella spännband till dom där skenorna. Ska du hyra lastbilen?

Har förmånen att köra den i jobbet, så tillhörande spännband finns!

Kan ju knappast bli så mycket bättre än så. ställ hojen i mitten och spänn med förstånd åt sidorna, kommer att fungera kanon.(har det Iaf gjort för mig)

Låter ju bra. Vart på hojen ska jag dra igenom spännbanden då? (Första hojköpet/frakten som sagt :p)

Last edited:

Heale

Guest
Har förmånen att köra den i jobbet, så tillhörande spännband finns!

Låter ju bra. Vart på hojen ska jag dra igenom spännbanden då? (Första hojköpet/frakten som sagt :p)

dra ett band framför tanken typ runt styrkronan och ett längre bak i kåpramen så att du håller cykeln upprätt. Sen drar du en plaststripe runt bromshandtaget in mot handtaget så att du har bromsverkar på framhjulet.:)

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Problemet med dom där skenorna är väl att dom sitter för högt, så att man lyfter hojen.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Kör in framhjulet i ett av skåpets främre hörn, låt den stå upprätt på sin egen fjädring utan stödet nere. Sen spänner du åt sidorna. Borde räcka med 4 st spännband, tex i gaffelbenen vid den undre- eller övre styrkronan eller i styret. Bakdelen brukar vara lättare att hitta några lämpligare delar att surra i, tex stagen till passagerarfotpinnarna. Tänk på att det kan bli fula märken efter spännbanden.

Så skulle jag ha gjort.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
dra ett band framför tanken typ runt styrkronan och ett längre bak i kåpramen så att du håller cykeln upprätt. Sen drar du en plaststripe runt bromshandtaget in mot handtaget så att du har bromsverkar på framhjulet.:)

Hur ska du genom det hindra hojen från att glida mot underlaget?

Kör in framhjulet i ett av skåpets främre hörn, låt den stå upprätt på sin egen fjädring utan stödet nere. Sen spänner du åt sidorna. Borde räcka med 4 st spännband, tex i gaffelbenen vid den undre- eller övre styrkronan eller i styret. Bakdelen brukar vara lättare att hitta några lämpligare delar att surra i, tex stagen till passagerarfotpinnarna. Tänk på att det kan bli fula märken efter spännbanden.

Så skulle jag ha gjort.

fästskenorna är högre upp än hojen, och finns efter sidorna, så hur menar du att spännbanden ska sträckas utan att lyfta hojen?

Last edited:

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Hur ska du genom det hindra hojen från att glida mot underlaget?

fästskenorna är högre upp än hojen, och finns efter sidorna, så hur menar du att spännbanden ska sträckas utan att lyfta hojen?

Hur högt upp sitter dom då? Det går nog bra att spänna ändå, hojen väger ju typ 200 kg o man behöver ju inte köra som en biltjyv. Annars får man väl köra upp den på några lastpallar om man vill få upp den lite o går inte det så får man väl hyra ett släp på macken.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Jag fraktade min 954 i exakt en sådan skåpbil på följande sätt:

1: Ställ hojen i mitten längst fram, så att framhjulet står mot väggen.

2: Spännband i varje gaffel eller i styrkronan, ett på varje sida, fäst dom så långt fram du kan och spänn åt.

3: Ta en handdragen gaffeltruck och sätt bakhjulet mellan gafflarna, tryck fram gaffeltrucken så långt det går.

4: Ta 2 spännband och fäst i gaffeltrucken och framåt/åt sidan i fästena i väggen. Gaffeltrucken låser fast hojen perfekt!

Funkade kanon för min del!

johan1464

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Hoj
-03 Yamaha R1
Alltså, jag har ju både släpvagn och lätt lastbil på jobbet men det kändes så mycket smidigare om man skulle kunna lasta den på bilen och slippa vagn. Men jag tror nog att det går att lösa. Har både spännband och stöttor i bilen en får man väl köra lugnt och försiktigt :)

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Alltså, jag har ju både släpvagn och lätt lastbil på jobbet men det kändes så mycket smidigare om man skulle kunna lasta den på bilen och slippa vagn. Men jag tror nog att det går att lösa. Har både spännband och stöttor i bilen en får man väl köra lugnt och försiktigt :)

Vänd upp och ner på en pall, ställ framhjulet i pallen, spänn fast cykeln i pallen.
Sen tar du och fixerar pallen med spännband så den inte åker runt i skåpet på egen hand under resans gång.

Har lastat så ett flertal ggr, även utan pall, men det underlättar.

//Lasse

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...