Frakta Motorcykel till USA

tloftlof

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -01
Hallå där!

Är det någon som har bra, eller dåliga, erfarenheter av MC frakt till USA, eller andra delar av världen, från Sverige ?

Har en FE400 sittande i Sverige som jag vill ha kul med i USA, Arizona, nära Grand Canyon, där jag bor sedan 5 år tillbaka. Får inte tillfälle att åka mycket när jag hälsar på i Sverige.

Har undersökt en del amerikanska siter med frakt möjlighet, men vet inte vilka jag bör kontakta för att få ett prisvärt och pålitligt bud.

Tacksam för tips !

Tobbe
:tomten

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Hör med California Shipping, Long Beach CA.
Bästa priser & service enl. min erfarenhet

Men är det verkligen värt att skicka över hojen?

Kanske lika bra att köpa en hoj där....
//
Benny

tloftlof skrev:
Hallå där!

Är det någon som har bra, eller dåliga, erfarenheter av MC frakt till USA, eller andra delar av världen, från Sverige ?

Har en FE400 sittande i Sverige som jag vill ha kul med i USA, Arizona, nära Grand Canyon, där jag bor sedan 5 år tillbaka. Får inte tillfälle att åka mycket när jag hälsar på i Sverige.

Tacksam för tips !

Tobbe

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det kostar 500 dollar att skicka. Tror du kan hitta en likadan hoj i USA för samma pris, och då redan inregistrerad m.m vilket krävs för den hoj du skulle båta över.

Btw, känner du nån inom INS. Jag vill prata lite med denna person isåfall :D

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Swedie skrev:
Btw, känner du nån inom INS. Jag vill prata lite med denna person isåfall :D

DHS numera! Och jag skulle möjligtvis behöva samma tjänst, tror min visumstatus är lite tveksam.. ;)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Swedie skrev:
Det kostar 500 dollar att skicka.

Skeppar man den på en RoRo-båt och ställer den i ett hörn kostar det betydligt mindre, men ack ett sånt gissel med allt pappersarbete. Precis som du säger, köp en hoj på plats och sälj den efteråt.

tloftlof

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -01
Nytt i stället för flytt

andersbrink skrev:
Skeppar man den på en RoRo-båt och ställer den i ett hörn kostar det betydligt mindre, men ack ett sånt gissel med allt pappersarbete. Precis som du säger, köp en hoj på plats och sälj den efteråt.

Tack för alla svar. Gifte mig med en amerikanska och fixade permanent alien residency genom ambassaden i Stockholm. Förnyade nyligen på 10 år. Inget USA medborgarskap, men vem vill rösta på den rödvita röran i vilket fall ... Inga kontakter inom INS/DHS.

Är det lika mycket pappersarbete när man tar med sig ett motordrivet fordon till USA i samband med permanent flytt? Pratade med AZDOT om inregistrering och legaliteter i samaband med åkning och det verkar inte vara några större problem. Det är nog tullen och USA gränsen som är problemet. Kan iofs köra oreggat eftersom jag har flera hundra (tusentals) acres med offroad mark mitt över vägen. Gamla vulkaner och grus/askhögar. Inte så omtyckt av grannarna om jag bygger något på tomten (1 hektar).

Det är kanske vettigast trots allt att sälja i Sverige och Köpa nytt här.

Så får det nog bli.

Behöver tyvärr bygga nytt garage för at få plats med alla fordon och 20 lådor med granar och juldekoration. X-mas crazy wife.

Thanx

Glögg på er
:fyllisar

bq56

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Honda VFR800 -01
Planerar en touringtripp till USA om två år. Räknar med att köra en rundtur genom hela landet med New York som start och slutpunkt, en vända på ca 1200 mil och tänker använda två månader för att genomföra detta. Har två alternativ. Antingen skeppa över min mc tur och retur eller köpa en annan mc "over there" och sedan sälja den vid hemresan. Men hur blir det då med försäkringen. Kan man som utrikes medborgare teckna fordonsförsäkring i USA.

tloftlof

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -01
Försäkring i USA

bq56 skrev:
Planerar en touringtripp till USA om två år. Räknar med att köra en rundtur genom hela landet med New York som start och slutpunkt, en vända på ca 1200 mil och tänker använda två månader för att genomföra detta. Har två alternativ. Antingen skeppa över min mc tur och retur eller köpa en annan mc "over there" och sedan sälja den vid hemresan. Men hur blir det då med försäkringen. Kan man som utrikes medborgare teckna fordonsförsäkring i USA.

Låter mycket trevligt. Hppas att det blir en mycket lyckad resa med goda minnen för livet.

Jag har ett försäkringsrådgivningföretag där jag erbjuder sjuk och liv Försäkringsprdukter. Licensierad i Arizona, New Mexico och Utah. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av fordonsförsäkring och olycksfalls/sjukvårds försäkring för tillfälliga besökar. Det är mycket klokt att skaffa en ordentlig sjukvårds försäkring som gäller i vart fall i samband med olycksfall. Det finns massor av oförsäkrade bilister och de flesta har körkort från Cornflakes Paket. Har duckat för flygande bildelar ett flertal gånger. Misstänker att det är relativt dyrt med en tillfällig försäkring som gäller för en icke amerikan. De flesta bolag vill tjäna en bra slant även (i synnerhet) på den typen av försäkring. Jag ska försäka få tillfälle att leta runt och se om det finns något prisvärt alternativ. Återkommer i så fall med några förslag eller rekommendationer. Har du något alternativ som du tycker verkar vara intressant så kan jag hjälpa till att kontrollera kvalitet på förataget så du inte blir lurad allt för mycket. Tuff branch med mycket folk som bara har $-tecken framför ögonen. "The American Way" antar jag. Efter 5 år i USA har jag lärt mig att inte lita på någon. Det var faktiskt därför jag startade med försäkringsrådgivning. Gjorde omfattande egen research för att vara säker på att jag skaffade bästa möjliga försäkring (i form av faktiskt skydd -- mycket finstilt -- och till rätt pris) för mig själv och min fru. Har bl.a. affärsjurist bakgrund från Sverige så det passade mig bra.

Anyway -- Kommer du ner mot sydvästra USA så stanna till vid Grand Canyon. Hör av dig så får du en kopp kafffe i trädgården utanför Flagstaff ! Tycker du om grillat så sikta på eftermiddag-kväll. Grillar nästan varje dag. Varannan dag på vintern. -8 C i går kväll när jag vände på en T-bone.

Tobbe

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
bq56 skrev:

Ja, du kan som icke-amerikan teckna försäkring i USA. Kolla om du bör skaffa ett internationellt körkort innan du kommer över.

Personligen tycker jag att du ska kolla på sjukförsäkring i Sverige innan du åker över. Om du inte är här för länge och har olycksfall i din hemförsäkring, så täcker den det mesta vad gäller sjukkostnader.

Som tloftlof sa: Det går inte att lita på någon här. Speciellt inte försäljare. Det är papper på ALLT som gäller!! :fakta

Edit, Kanske ska svara på frågan också...
Köp en hoj när du kommer hit! Nu ska du inte vara här så länge, men det är iaf mycket dyrare att försäkra fordon på östkusten, runt NJ, NY. Tacka vet jag Wisconsin, här behöver du inte ens besiktiga dina fordon... :tungan

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lugn skrev:
Ja, du kan som icke-amerikan teckna försäkring i USA. Kolla om du bör skaffa ett internationellt körkort innan du kommer över.

Det var ett reportage i tidningen Wheels nyss om en snubbe som åkte över och köpte sig en bil för att åka omkring med.
Han hade också hört talas om att man behöver internationellt körkort, och givetvis fixat det innan avresan från Sverige.
Väl på plats i USA så visade sig det körkortet i princip värdelöst när det gällde att skaffa försäkring, han provade alla möjliga bolag, ingen ville teckna någon.
Slutligen vände han sig till en försäkringsmäklare som till slut hörde av sig om ett litet sketet bolag som skulle ge honom en försäkring.

Det är tydligen helt jävla omöjligt, och frågan är om inte försäkringen han tillslut fick, skrevs ut av misstag av någon som inte visste bättre.

Jag tror att det är senaste nummret av Wheels om någon vill läsa det.

bq56

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Honda VFR800 -01
Tack för svaren. Det är tur att man är tidigt ute för detta verkar vara en riktig djungel att reda ut. Jag kommer att kontakta M och liknande organisationer. Bil eller mc hanteras nog på samma sätt. Kan väl inte vara helt omöjligt att lösa försäkringsfrågan. Personliga sjuk och olycksfallsförsäkringar kan väl tecknas i samband med reseförsäkring här i Sverige.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Jag funderar seröst på en roadtrip i USA i sommar - med min svenska hoj.

Att skeppa den fram o tebax är ju inte så dyrt. Dessutom tror jag fördelen med att köra svenskreggat kan vara stor. I den svenska försäkringen så är alla regler och vad som gäller utomlands relativt enkelt.

En svensk helförsäkring med ett så kallat "green card" borde göra livet rätt så enkelt iaf.

SSPC

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
GSX-R1000 -05
bq56 skrev:
Tack för svaren. Det är tur att man är tidigt ute för detta verkar vara en riktig djungel att reda ut. Jag kommer att kontakta M och liknande organisationer. Bil eller mc hanteras nog på samma sätt. Kan väl inte vara helt omöjligt att lösa försäkringsfrågan. Personliga sjuk och olycksfallsförsäkringar kan väl tecknas i samband med reseförsäkring här i Sverige.

Du klarar dig med internationellt körkort för försäkringen.

Problemet är nog snarare att du inte har amerikansk adress och telefon, då kan dom bli lite böliga.

www.geico.com

ring och fråga dom, dom är stora (som folksam/trygg-hansa typ)

/Nicholas (i California)

vvs

Rörmokar`n
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Bmw k 1200 rs, Ducati 750 ss
Webspy skrev:
Jag funderar seröst på en roadtrip i USA i sommar - med min svenska hoj.

Att skeppa den fram o tebax är ju inte så dyrt. Dessutom tror jag fördelen med att köra svenskreggat kan vara stor. I den svenska försäkringen så är alla regler och vad som gäller utomlands relativt enkelt.

En svensk helförsäkring med ett så kallat "green card" borde göra livet rätt så enkelt iaf.
Du Webspy, glöm det, utan en fast adress i staterna får du ingen försäkring.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
vvs skrev:
Du Webspy, glöm det, utan en fast adress i staterna får du ingen försäkring.

Tror du missförstår mig.

Jag vill inte ha en amerikansk försäkring.

Charmen med att åka svenskreggat är att du kan ha trygghansa eller IF eller whatever men hela det svenska skyddsnätet!

Det är som när du är på semester i europa med din bil, inegt krångel.

//A

bq56

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Honda VFR800 -01
Webspy om du gör din tripp till USA så får du gärna beskriva hur du fraktade över cykeln och andra erfarenheter du gjort. Hoppas du får en bra resa!

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
GuW skrev:
Det var ett reportage i tidningen Wheels nyss om en snubbe som åkte över och köpte sig en bil för att åka omkring med.
Han hade också hört talas om att man behöver internationellt körkort, och givetvis fixat det innan avresan från Sverige.
Väl på plats i USA så visade sig det körkortet i princip värdelöst när det gällde att skaffa försäkring, han provade alla möjliga bolag, ingen ville teckna någon.
Slutligen vände han sig till en försäkringsmäklare som till slut hörde av sig om ett litet sketet bolag som skulle ge honom en försäkring.

Det är tydligen helt jävla omöjligt, och frågan är om inte försäkringen han tillslut fick, skrevs ut av misstag av någon som inte visste bättre.

Jag tror att det är senaste nummret av Wheels om någon vill läsa det.

Nu frågade han ju iofs om det var möjligt att som "utrikes medborgare" teckna försäkring i USA och det är det helt klart. Jag är svensk medborgare och har ett flertal försäkringar här. Nu underlättar det ju säkert att jag har ett green card, men jag hade försäkringar även innan det.

Håller dock med om att det kan bli klurigt om du saknar fast adress och telefon. Har du dessutom inte ett amerikanskt körkort så blir det ju inte direkt enklare... Måste man förresten inte fylla i adress och telefon för att få ut plåtar när man köpt en hoj/bil? Det är mycket möjligt att du inte ens kan registrera en hoj när du köpt den. Detta skiljer säkert från stat till stat... :gnissla

Fö är Geico onödigt dyra enligt min erfarenhet.

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Det är bara att ta ett amerikanskt körkort när du kommer över....teori på en timme, kör upp i 10 minuter, klart!

varierar från stat till stat dock...

Om snuten skulle stoppa dig så se helt oskyldig ut och bryt så mycket du kan på svenska och bedyra att man får göra så i sverige....räddat mitt skinn många gånger.... :öl

DONT MESS WITH TEXAS! :hihi

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Infamous skrev:
Det är bara att ta ett amerikanskt körkort när du kommer över....teori på en timme, kör upp i 10 minuter, klart!

varierar från stat till stat dock...

DONT MESS WITH TEXAS! :hihi

Som sagt olika från stat till stat. I NJ måste du ha ett social security number innan du får ta kortet. I WI måste du varit bosatt minst 30 dgr.
I övrigt är testen ett skämt utan dess like... :hihi

Infamous skrev:
Om snuten skulle stoppa dig så se helt oskyldig ut och bryt så mycket du kan på svenska och bedyra att man får göra så i sverige....räddat mitt skinn många gånger.... :öl

Been there, done that... :rofl

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...