Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Angående drevning: På vissa hojar blir det bättre och på andra inte.
På en Fireblade tror jag inte att någon kugg hit eller dit gör någon skillnad för en vanlig dödlig gatåkare.
På en KMX 125 -01 gjorde det en jädra skillnad med två kugg mindre fram. Innan omdrevningen så hade den en teoretisk toppfart på 140kmh (detta original från fabriken). Men den toppfarten var som sagt var teoretisk. Den sjätte växeln användes aldrig och man fick ligga och växla mellan 4an och 5an för att ens kunna hålla 100kmh. Efter nerdrevning fram klarade den ca 120kmh utan allt för stora problem och den fick betydligt trevligare acceleration.
På en DR 650 -02 (borrad till 703cc) så blev det en ganska fin skillnad att gå upp två kuggar på bakdrevet. Innan var den väldigt ryckig och lite svår att köra mjukt med. Gasen hade tidigare två lägen (på eller av) vilket gjorde att den antingen accelererade vilt eller hade ganska hård motorbroms. Efter uppdrevningen bak så blev gasen mera lättdoserad och den är nu lättare att köra fort längs skogsbilvägar eller i stan.
Men det är ju en viss skillnad på 125cc Kawa och 900cc Honda.
På en Fireblade tror jag inte att någon kugg hit eller dit gör någon skillnad för en vanlig dödlig gatåkare.
På en KMX 125 -01 gjorde det en jädra skillnad med två kugg mindre fram. Innan omdrevningen så hade den en teoretisk toppfart på 140kmh (detta original från fabriken). Men den toppfarten var som sagt var teoretisk. Den sjätte växeln användes aldrig och man fick ligga och växla mellan 4an och 5an för att ens kunna hålla 100kmh. Efter nerdrevning fram klarade den ca 120kmh utan allt för stora problem och den fick betydligt trevligare acceleration.
På en DR 650 -02 (borrad till 703cc) så blev det en ganska fin skillnad att gå upp två kuggar på bakdrevet. Innan var den väldigt ryckig och lite svår att köra mjukt med. Gasen hade tidigare två lägen (på eller av) vilket gjorde att den antingen accelererade vilt eller hade ganska hård motorbroms. Efter uppdrevningen bak så blev gasen mera lättdoserad och den är nu lättare att köra fort längs skogsbilvägar eller i stan.
Men det är ju en viss skillnad på 125cc Kawa och 900cc Honda.