Frambroms tar långt in

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Om handtaget går långt in, efter att hojen stått ett tag, men blir bättre och bättre för varje pumpning, så är det troligen att kolvarna i bromsoken inte glider i gummitätningarna. En ordentlig rengöring av kolvarna är lösningen. Det kan vara värt att byta gummitätningarna när allt ändå är isärplockat, men det är inte säkert att det behövs. Det byggs upp avlagringar på kolvarna över tid.

Jag tvättar med bromsvätska, då det inte är säkert att gummitätningarna tål rengörings-/petroleum-produkter.

Hojen har inte stått ett tag utan det är likadant efter kontinuerlig användning.
Det blir bättre och bättre efter varje pumpning men låter man bli att använda frambromsen på några minuter är det precis samma problem igen.
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Med "stått ett tag" menar jag någon timma, inte några år. =)
Du kan testa att pumpa upp trycket, och sen direkt spänna in handtaget med t.ex. ett buntband. Låt den sen stå en tid som normalt ger problemet - klipp buntbandet och känn om det är bättre än annars. Går handtaget inte in till styret så är det en indikation på att det är problemet jag skrev om ovan.
Jag har haft de symptom du beskriver på två olika hojar, och rengöring av kolvarna har hjälpt i båda fallen.
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Med "stått ett tag" menar jag någon timma, inte några år. =)
Du kan testa att pumpa upp trycket, och sen direkt spänna in handtaget med t.ex. ett buntband. Låt den sen stå en tid som normalt ger problemet - klipp buntbandet och känn om det är bättre än annars. Går handtaget inte in till styret så är det en indikation på att det är problemet jag skrev om ovan.
Jag har haft de symptom du beskriver på två olika hojar, och rengöring av kolvarna har hjälpt i båda fallen.

Har nu provkört hojen efter byte av bromsvätska, luftning vid oket och provat att sätta ett spännband på bromshandtaget så att det ligger med tryck emot handtaget. Resultatet blev att bromshandaget gick lika långt in som tidigare men bromsen tar snabbare när man kör vilket gör att jag inte behöver trycka speciellt mycket för att det ska ge samma bromsverkan som när jag nästan tryckte in bromsen så långt jag kunde innan.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
luftade bromsarna på en fiddy för några veckor sedan. vi fyllde på vätska som idioter och pumpade och öppnade nippeln utan resultat. problemet var då att det som någon skrev här innan, det låg luft straxt efter vätskebehållaren som inte ville följa med ner i slangen. då såg vi till att behållaren var halvfull med vätska och sen pumpade vi små drag men snabbt som attan så hoppade luften ur via behållaren. anledningen till halvfull behållare var för att de inte skulle skvätta ur en massa.

de satt massor med luft i det systemet så de fanns ingen broms alls, men halvvägs till helt luftfritt så kändes bromsen exakt som du beskriver ditt problem.
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Har precis samma problem på min hoj. Provat allt. Luftat på alla möjliga vis, nya bromsbelägg mm.
Efter läst denna tråd och diskuterat saken med en gammal hojmekaniker så blir det införskaffning av ny pump.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Hojen har inte stått ett tag utan det är likadant efter kontinuerlig användning.
Det blir bättre och bättre efter varje pumpning men låter man bli att använda frambromsen på några minuter är det precis samma problem igen.

Låter som att ena skivan är lite skev och trycker ut kolvarna. Upp med hojen på depåstöd fram och snurra på hjulet så knske du tom kan se det. Mvh
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Nej jag har inte luftat banjo vid pumpen. Vet inte hur man gör heller, är nybörjare på att meka med hojen...
Hur går man tillväga för att lufta vid pumpen?

Banjokopplingen blir ofta högsta punkten där luft samlar sig.

Tryck in handtaget så du får lite tryck på systemet och släpp försiktigt på bulten till banjon. Du kommer se ganska tydligt om det bubblar innan det kommer vätska runt banjon. När det bara kommer vätska, dra bulten igen. upprepa vid behov.
Eftersom du inte kan sätta nån slang här får du se till att ha gott om trasor under som kan suga upp bromsvätskan. :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hade samma problem och så en dag fick jag punka på framhjulet, tog loss framhjulet, lagade punkan och monterade framhjulet och vips hade jag inte problemet längre. Jag har ännu inte listat ut hur det kommer sig att det blev så... Någon som har en vettig förklaring?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hade samma problem och så en dag fick jag punka på framhjulet, tog loss framhjulet, lagade punkan och monterade framhjulet och vips hade jag inte problemet längre. Jag har ännu inte listat ut hur det kommer sig att det blev så... Någon som har en vettig förklaring?

Du kanske tryckte tillbaka bromskolvarna vilket gör att bromsvätskan rusar upp till behållaren på styret och då tar med sig luft som fastnat i slangarna. Jag brukar trycka in och pumpa ut kolvarna några gånger efter luftning för att få ut det sista.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top