Frambroms URGIXXER

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala +2,5mil
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
Handtaget tar enligt min smak för långt in (går nästan att trycka i botten), vad göra :confused:

Har stålomspunna slangar, nya packningar i oken, ny kolv o tätningar i övre bromscylindern, ny "bättre" bromsvätska, nyluftat.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Ändra inställningen vid handtaget? Nya klossar?
 

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala +2,5mil
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
Har ingen inställning vid handtaget ( för gammal)
Klossarna som sitter har bara suttit en säsong och ser bra ut.
Kan tänka mig att ca 2mm är avslipat på klossarna, skulle den skillnaden göra en så dramatisk skillnad vid handtaget?

Innan renoveringen så tog det ännu längre in, vilket ledde till en 2:a på besiktningen. Felet då var att någon tidigare ägare i brist på justerbart grepp hade bockat om handtaget. Efter en tillbakabockning löste det sig då.
 

_JONY_

det finns bara ett stopp..= varvstopp
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Kungälv
Hoj
GSXR 600 mer stort R
jo du.. det kan vara så här att kolvarna åket till baka väldigt lät och att huvudbroms cylindens back ventil är för långsam.. + att ny bromsvätska är mjuk och till sist du har inte flytande skivor va.. om dom inte är flytande så kan dom fjädra vara lite böjd slit yta då kan det kännas samma
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Patlar skrev:
2153844 Handtaget tar enligt min smak för långt in (går nästan att trycka i botten), vad göra :confused:

Har stålomspunna slangar, nya packningar i oken, ny kolv o tätningar i övre bromscylindern, ny "bättre" bromsvätska, nyluftat.

Antingen har du fått in skräp i systemet eller så måste du lufta mer.

Troligtvis är det luft, även om du nu har nyluftat så kan det iaf finnas kvar
luft nånstans.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
När man blandar ok med "fel" bromspump kan alla möjliga konstiga fel uppstå, det är viktigt att bromspumpens diameter är anpassad till oken. Om du nu inte blandat eller att det fungerade bra förut så har jag ingen aning om vad det är för fel.
 

Timon

Goude!
Gick med
25 May 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
636a
Patlar skrev:
2153844 Handtaget tar enligt min smak för långt in (går nästan att trycka i botten), vad göra :confused:

Har stålomspunna slangar, nya packningar i oken, ny kolv o tätningar i övre bromscylindern, ny "bättre" bromsvätska, nyluftat.


Har samma problem :huvet Hoppas på att det är luft som gömmer sig nånstans i systemet. Skall testa att lufta bakifrån imorgon och se om jag kan råda bot på det!
 

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala +2,5mil
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
Chronic skrev:
2153980 När man blandar ok med "fel" bromspump kan alla möjliga konstiga fel uppstå, det är viktigt att bromspumpens diameter är anpassad till oken. .

Oken är från en gixxer-86, pumpen från gixxer-85, när jag kollat i kataloger är det samma. pump till -85 o 86. Borde inte vara nåt där som spökar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Patlar skrev:
2154784 Oken är från en gixxer-86, pumpen från gixxer-85, när jag kollat i kataloger är det samma. pump till -85 o 86. Borde inte vara nåt där som spökar.

Efter att man fyllt på ny vätska och överhuvudtaget hållit på med bromsarna så kan det finnas en miljard mikroskopiska luftbubblor i system. Problemet med dessa är att dom är så små att dom bara ligger still i vätskan och gör den "mjuk". Dra en kattstrypare om handtaget så att bromsen är max ansatt, låt det stå länge, gärna ett dygn men minst över natten iallafall.
Klipp sen av kattstryparen så att handtaget släpper snabbt, då minskar trycket så hastigt att dessa små bubblor klumpar ihop sej och bildar stora bubblor som pga av sin storlek kan börja stiga i systemet, sen luftar du ur igen.
Glöm inte att lossa handtaget från styret så att banjobulten kommer lodrätt, luftbubblor kan fastna i vinkeln annars, sen knackar du med skaftet på en skruvmejsel från oken, på slangarna hela vägen upp till och med handtaget, då lossnar dom sista bubblorna från slangväggarna också... Funkar inte detta så är det något annat som ger sej, packningarna eller bara att kolvarna både i oken och i handtaget är slitna.

Lycka till:)
 

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala +2,5mil
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
Nu löste jag det, kanske lite fult men!!

Byggde på den punkt där handtaget trycker på kolven ca 3mm och tog ner "utstoppet" för att passa. I brist på justerbart handtag!

Nu tar det som det ska och finns en lagom rörelsereserv.

Niklasinorrs luftningsguide ska jag följa iallafall, kan säkert finnas några småbubblor som trilskas och inte vill komma ut.
 

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
Jag har samma problem med min ZX9R.

Den var rejält svampig innan jag i helgen bytte bromsbeläggen. De gamla var helt slut.

Därefter luftade jag bromsen och det var lite bättre men om jag tar i kan jag fortfarande trycka bromsen i botten. Det är justerbart handtag men det är max utställt.

Jag vill att handtaget blir helt stumt vid full bromsverkan.

Har testat att lufta flera gånger, tryckt bromsvätska bakvägen upp genom oken och luftat igen. Aningens bättre men inte helt schysst.

Oken är torra så det läcker inget där.

Vad skall man satsa på? Lokala handlaren har någon "pump" som de luftar med. De suger igenom olja genom systemet, funderar på att svänga förbi och testa det.

Är det annars byte av slangar och renovering av bromscylinder som gäller? Händer det att slangarna blir så gamla så de "ger med sig" ?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
xds skrev:
2161668 Jag har samma problem med min ZX9R.

Den var rejält svampig innan jag i helgen bytte bromsbeläggen. De gamla var helt slut.

Därefter luftade jag bromsen och det var lite bättre men om jag tar i kan jag fortfarande trycka bromsen i botten. Det är justerbart handtag men det är max utställt.

Jag vill att handtaget blir helt stumt vid full bromsverkan.

Har testat att lufta flera gånger, tryckt bromsvätska bakvägen upp genom oken och luftat igen. Aningens bättre men inte helt schysst.

Oken är torra så det läcker inget där.

Vad skall man satsa på? Lokala handlaren har någon "pump" som de luftar med. De suger igenom olja genom systemet, funderar på att svänga förbi och testa det.

Är det annars byte av slangar och renovering av bromscylinder som gäller? Händer det att slangarna blir så gamla så de "ger med sig" ?

Gamla slangar flexar en hel del, redan efter första säsongen kan man känna skillnad. Stålomspunnet rekommenderas starkt, du förlorar lite i känsla men du vinner stumhet och en broms som håller sej relativt lika även efter ett gäng varv på en bana. Sen kan det vara värt att kolla packningarna i pumpen vid handtaget, när dom slits så kan en del av trycket gå förbi bakåt så att säja...
 

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
Niklasinorr skrev:
2161786 Gamla slangar flexar en hel del, redan efter första säsongen kan man känna skillnad. Stålomspunnet rekommenderas starkt, du förlorar lite i känsla men du vinner stumhet och en broms som håller sej relativt lika även efter ett gäng varv på en bana. Sen kan det vara värt att kolla packningarna i pumpen vid handtaget, när dom slits så kan en del av trycket gå förbi bakåt så att säja...


Beställer rep.kit till bromscylindern och skall kika med en firma ang stålomspunnet. Tänkte beställa slangar och kopplingar genom en polare och
låta någon firma pressa dem åt mig. Känns värt att lägga pengar på bromsarna för de behövs ju ibland..
 

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
xds skrev:
2161892 Beställer rep.kit till bromscylindern och skall kika med en firma ang stålomspunnet. Tänkte beställa slangar och kopplingar genom en polare och
låta någon firma pressa dem åt mig. Känns värt att lägga pengar på bromsarna för de behövs ju ibland..

Är du säker på att "firman" vill pressa slang om du kommer med eget mtrl. Jag skulle inte göra det om jag jobbade på slangfirman med tanke på att man vill kunna garantera kvaliten på jobbet osv
 

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
Blitzen skrev:
2161913 Är du säker på att "firman" vill pressa slang om du kommer med eget mtrl. Jag skulle inte göra det om jag jobbade på slangfirman med tanke på att man vill kunna garantera kvaliten på jobbet osv

Har inte kollat med dem ännu. Har varit dit och pressat oljeslangar förut.

Annars får de beställa hem egna prylar om de vägrar men det är så att jag får troligen mycket bättre pris av en bekant på sama prylar/tillverkare.

Iofs så är säkerheten inget att pruta på.
 

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
Köpte en rep.sats till bromscylindern idag. Precis renoverat och luftat om bromsarna. Pumpade upp bromsvätska ifrån oken och sen luftade jag på traditionellt vis.

Samma sak, tar för långt in och känns allmänt svampig. Fullt fungerade men inte alls som jag vill ha den.

Skall testa att lufta med maskin hos en handlare i närheten. Hjälper inte det blir det stålomspunna slangar. De som sitter på är nog de som hojen levererades med.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top