Frambromsen hackar (hjälp) ???

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kobolt skrev:
inte säker på om det här stämmer men om du har en skiva som inte är jätte kraftig så kan du prova att göra flera bestämda kraftiga inbromsningar med den. När den har blivit varm så kan den böjas tillbaks till sitt ursprungliga läge.

Eller så slår den sig mer skulle jag tro.
 

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
Zx9 01
Kobolt skrev:
inte säker på om det här stämmer men om du har en skiva som inte är jätte kraftig så kan du prova att göra flera bestämda kraftiga inbromsningar med den. När den har blivit varm så kan den böjas tillbaks till sitt ursprungliga läge.

Kan kanske vara en ide. Men får nog vänta tills det blir varmare ut.
Känns lite pissigt att köpa en ny.
 

tmp

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-
Är du säker på att det är en skev bromsskiva? Jag tycker det låter som om det är ditt styrlager behöver spännas eller bytas.

* Vid skev bromsskiva kan man känna ett tydligt pulserande i bromsenhandtaget om du kör långsamt (50 km/h) och bromsar försiktigt, vid högre hastighet känns det mindre tydligt.

* Vid löst åtdraget/trasigt styrlager känns det mer eller mindre som om hela framdelen vibrerar, det känns tydligare ju vid högre hastighet/hårdare inbromsning.

Om det skulle visa sig att du behöver ny bromsskiva rekommenderar jag Premiers bromsskivor hos Adde Moto, ca 1700 kr styck (och väldigt lika EBC, hmm).
 

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Ort
IGöteborg
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
Hade samma problem. Det var inte en/två skev/a bromsskiva/or, (gudskelov!) :banana utan bromsbeläggen som spökade. Jag filade ned kanten något och slapp pulseringen... (Det är kanten som sitter "nittio grader mot färdriktningen" jag filade ner till mer än nittio grader. det syntes att beläggen hade "huggt/huggit" med en del flisor som gått ur kanten på beläggen.)

Går det att förstå denna beskrivningen? I B L A N D är internet för tunt när saker och ting skall förklaras... :huvet

/H
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Trådlyft.
Jag har också samma problem på min R1 -99 märkte jag här om dagen.

Vid mjuk bromsning eller halvhård så märks ingenting, däremot vid bromsning på gränsen till framhjulssläpp så blir det något så enormt vibrerande så jag vet inte var jag ska ta vägen. Lite dumt att byta bromsskivor fram om dom är bra. Jag kan inte komma på någon anledning heller som fått dom skeva.

tmp skrev:
1254656 Är du säker på att det är en skev bromsskiva? Jag tycker det låter som om det är ditt styrlager behöver spännas eller bytas.

* Vid skev bromsskiva kan man känna ett tydligt pulserande i bromsenhandtaget om du kör långsamt (50 km/h) och bromsar försiktigt, vid högre hastighet känns det mindre tydligt.

* Vid löst åtdraget/trasigt styrlager känns det mer eller mindre som om hela framdelen vibrerar, det känns tydligare ju vid högre hastighet/hårdare inbromsning.

Om det skulle visa sig att du behöver ny bromsskiva rekommenderar jag Premiers bromsskivor hos Adde Moto, ca 1700 kr styck (och väldigt lika EBC, hmm).
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
hade ganska stora problem med frambromsarna förut som gav diverse effekter (ex. vibrationer, ojämn bromsverkan)

spände styrlagret, det gjorde stor skillnad

bytte framdäck, det gjorde sitt, sen har det med tiden blivit helt bra, vad jag inte fattar är att bromsarna nu är helt perfekt då jag tidigare kört iväg med låset i bromsskivan ett par gånger så skivan blev lite skev, har inte kollat ifall skivan är rak nu men bromsarna är perfekta, vet inte om slingriga vägar med mycket broms gjort att skivan har rätat sig av värmen, bra är det i alla fall...
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top