Frambromsen låste sig, hjulet gick inte att rubba vad kan det bero på?

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Jag körde ca 1 km sedan låste sig frambromsen. När jag försökte snurra på framhjulet så gick inte det, det var helt låst. Hojen fick stå en timme sen så gick det att snurra på framhjulet. Vad kan detta bero på? Hur fixar man felet?

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
1 . Det kan vara för mycket bromsvätska i behållaren - Kolla nivån

2. Bromsgreppet kan ligga på en aning, vilket leder till att bromsen nyper.

Har du bytt belägg så kan det resultera i för hög nivå om du har fyllt på bromsvätska tidigare då du hade de gamla beläggen på.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
För mycket bromsvätska i koppen och den expanderar i värmen

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hur rädda du upp situationen när det låste sig?:brinnerup

På biljeflar kan det vara lite lurigt att fastställa felorsaken när det är bromsslangen som har svält upp invändigt = blir som en backventil. Annars lite mer mc specifikt, packbox för dämpare som läcker och belägget blir oljebemängt. Om det i sin tur kan leda till att det förblir låst har jag ingen aning om.

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Något skev bromsskiva som bygger upp värme i både ok/skiva pga. friktion. Vilket leder till höjd temp på bromsvätskan, som gör att kolvarna pressas ut pga. vätskans värmeexpansion/kokande vätska? När vätskan och stålet i bromsgrejerna kallnat så går hjulet att rulla igen.

Samma fenomen uppstår såklart om bromsen ligger an lite pga. kärvande kolvar/för mycket vätska i systemet.

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Då är det troligen returledningen i pumpen som spökar. Rengör och åtgärda...

Boris jag lyssnade på dig och bytte pump (istället för att göra rent den gamla). Är hojen säker att åka på nu? Vill ogärna ha framhjulslåsning i 110 km/h. Är det något mer jag måste kolla?

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Kan tyvärr inte bidra till någon lösning, men ni kunniga hur fan vet man att det funkar sen. Man vill ju inte klota i 110 och köra sakta så lär det väll ta evigheter innan problemet framstår igen:va

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Om det värmenyper så kommer det sakta och man märker att det bromsar mer och mer. Då hinner man stanna (om man inte märkt det och dundrar ut på grusväg kan det bli spännande!). Har vart med om det på en moppe en gång, då väntade jag en stund så det svalnade sen körde jag vidare.. Vet inte vad kompisen gjorde med den sen.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Om det värmenyper så kommer det sakta och man märker att det bromsar mer och mer. Då hinner man stanna (om man inte märkt det och dundrar ut på grusväg kan det bli spännande!). Har vart med om det på en moppe en gång, då väntade jag en stund så det svalnade sen körde jag vidare.. Vet inte vad kompisen gjorde med den sen.

Råkat ut för det på en KTM med stdok med motardkit och mycket bromsning under körning. Böt bromsvätska så var det lugnt sen.

Boris jag lyssnade på dig och bytte pump (istället för att göra rent den gamla). Är hojen säker att åka på nu? Vill ogärna ha framhjulslåsning i 110 km/h. Är det något mer jag måste kolla?

Har du gjort allt bra (ny bromsvätska, bra luftat etc) så borde det inte vara några problem. För säkerhetsskull kan du alltid stressa bromsarna i början i låg hastighet så att du märker ifall den får tendenser att vilja låsa sig. Köra en bit med mycket bromsningar och så.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hur ska någon här kunna garantera din säkerhet utan att ha sett varken hoj eller reparation. Eget förnuft och försiktighet gäller.

Har du spunna slangar? Kolla efter veck, ingen låsincident eller nåt, nån klåfingrig? Finns det veck så klarar du pressa förbi vätska som sedan inte förmår returnera, som en backventil. Samma fenomen borde teoretiskt kunna uppstå när förstärkningen ligger ingjuten i slangen men inget jag varit med om annat än gamla skitslangar som kollapsar. Svårare att upptäcka men du borde ju ha sett om pumpen funkar när du luftat. Har du ingen luft i systemet, handtaget åker ut snabbt igen och motstånd finns direkt, borde ju rimligen returen vara ok.

Sneda skivor bankar tillbaka kolvarna så du blir utan broms ett par pumpningar, låser knappast hjulet. Men för all del, kolla den/dem också.

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Säker på att det var bromsen? Kassa hjullager kan låsa...

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Uppdatering: Nu har jag varit ute och testat hojen, Den byggde ingen värme i skivan i 30-40 km/h vid 1,2 och 3 km som jag körde utan att bromsa. Provade att bromsa upp lite värme i skivan och köra i 70 km/h kanske 3km, då svalnade skivan av. Totalt blev testet på 2mil och det uppkom ingen oönskad bromsning under den sträckan. Tror ni hojen är säker att åka på nu? Finns det någon mer koll man borde göra?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Uppdatering: Nu har jag varit ute och testat hojen, Den byggde ingen värme i skivan i 30-40 km/h vid 1,2 och 3 km som jag körde utan att bromsa. Provade att bromsa upp lite värme i skivan och köra i 70 km/h kanske 3km, då svalnade skivan av. Totalt blev testet på 2mil och det uppkom ingen oönskad bromsning under den sträckan. Tror ni hojen är säker att åka på nu? Finns det någon mer koll man borde göra?

Plocka isär den gamla pumpen, kanske du då kan se orsaken till problemen, och eftersom du då bytt pump är det lugnt sen.

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Hoj
Yamaha R6 -99

Har haft en såndär sukka och har det inte gjorts något åt bromssystemet på lång tid (som på min) bör du ta isär allt som går att ta isär (dela på oken osv.) och rengöra samt byta slangar.. Det var fullt med klegg i oken etc..

mina 2 cent // Jones

Btw, kolla upp konditionen på avgasportarna. Skulle vara tråkigt om de trillar isär och in i cylindern. :gnissla

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Lufta! byt vätska!
Har du luft i slangen som under körning blir var expanderar den och bromsar åt dig!

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Hur ska någon här kunna garantera din säkerhet utan att ha sett varken hoj eller reparation. Eget förnuft och försiktighet gäller.
...

Jo det är såklart jag som är ansvarig för min säkerhet. En del av mitt säkerhetstänk är dock att fråga de som kan mer om man glömt något eller om hojen är ok nu efter bromspumpsbytet och testturen?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati