Frambromsen låste sig, hjulet gick inte att rubba vad kan det bero på?

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Har du bytt bromsgrepp? Är kanalen till expansionskärlet fri?
Var vittne till en riktigt otäck olycka med just detta som problem på Anderstorp för ett par år sedan.
Kan den varma/expanderande vätskan inte ta sig till expansionskärlet börjar den trycka ut kolvarna istället, vilket ju leder till mer värme.
Följden blir ju då också att när tempen i vätskan sjunkit så släpper bromsen igen, fortsätt INTE köra innan du fått ordning på detta.
 

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Har du bytt bromsgrepp? Är kanalen till expansionskärlet fri?
Var vittne till en riktigt otäck olycka med just detta som problem på Anderstorp för ett par år sedan.
Kan den varma/expanderande vätskan inte ta sig till expansionskärlet börjar den trycka ut kolvarna istället, vilket ju leder till mer värme.
Följden blir ju då också att när tempen i vätskan sjunkit så släpper bromsen igen, fortsätt INTE köra innan du fått ordning på detta.

Jag har bytt både bromspump och bromsgrepp. Kanalen till expansionskärlet lär vara fri eftersom jag bytt pump. Det du beskriver var nog vad som hände med min gamla bromspump. Med den nyinförskaffade borde allt vara ok. Hur kollar man bäst att allt är ok?
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Jag har bytt både bromspump och bromsgrepp. Kanalen till expansionskärlet lär vara fri eftersom jag bytt pump. Det du beskriver var nog vad som hände med min gamla bromspump. Med den nyinförskaffade borde allt vara ok. Hur kollar man bäst att allt är ok?

Kanalen till expansionskärlet behöver definitivt inte vara fri för att du just bytt prylarna, snarare tvärt om.
Se till att du har ett litet "glapp" i bromsgreppet innan det börjar trycka på kolven. Har du ett litet glapp så är det nog tyvärr rengöring som gäller.
 

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Kanalen till expansionskärlet behöver definitivt inte vara fri för att du just bytt prylarna, snarare tvärt om.
Se till att du har ett litet "glapp" i bromsgreppet innan det börjar trycka på kolven. Har du ett litet glapp så är det nog tyvärr rengöring som gäller.
Jag har ju bytt bromspump efter att felet yttrade sig för att laga felet.
Säger du att jag ska mecka isär de nyinköpta prylarna? Det ska väl ändå inte vara nödvändigt den är ju oskyldig till felets uppkomst eftersom den inte satt på hojen när felet visade sig. Jag köpte ju en ny just för att slippa rengöra en bromspump.
Jag har ett glapp.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Hade ett liknande fel på min ena hoj. Tidigare ägare hade ett felmonterat bromsbelägg samt fel vätska (dot5, ist för dot4). Resulterade i att jag bytte slangar, vätska, belägg och rengjorde allt. Nu ska allt vara OK igen.
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Jag har ju bytt bromspump efter att felet yttrade sig för att laga felet.
Säger du att jag ska mecka isär de nyinköpta prylarna? Det ska väl ändå inte vara nödvändigt den är ju oskyldig till felets uppkomst eftersom den inte satt på hojen när felet visade sig. Jag köpte ju en ny just för att slippa rengöra en bromspump.
Jag har ett glapp.

Ja du!
Då vete tusan utan att ha hojen framför sig. Verkar i alla fall som om kolven i pumpen inte åker ut tillräckligt för att släppa upp övertrycket till expansionskärlet, av någon anledning.
För om jag förstått dig rätt uppstår bara problemet när vätskan börjar bli varm.
Du har inte tillgång till en helt orginal pump och grepp, som inte varit inblandat i din hoj sedan problemet uppstod?
 

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Ja du!
Då vete tusan utan att ha hojen framför sig. Verkar i alla fall som om kolven i pumpen inte åker ut tillräckligt för att släppa upp övertrycket till expansionskärlet, av någon anledning.
För om jag förstått dig rätt uppstår bara problemet när vätskan börjar bli varm.
Du har inte tillgång till en helt orginal pump och grepp, som inte varit inblandat i din hoj sedan problemet uppstod?

Det du skriver är nog sant för den bromspump som ligger på min arbetsbänk och inte kommer att användas mer.
Vvg läs alla inläggen för att veta vad jag gjort. Jag hade problem med bromsen. Jag bytte bromspump. Felet försvann. Problemet verkar inte uppstå längre. Vill veta om hojen är säker eller om det är något mer jag måste kolla. Jag har tillgång till en helt original pump och grepp som inte varit inblandad i problemet, de sitter på min hoj.
Tacksam för fler synpunkter.
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Det du skriver är nog sant för den bromspump som ligger på min arbetsbänk och inte kommer att användas mer.
Vvg läs alla inläggen för att veta vad jag gjort. Jag hade problem med bromsen. Jag bytte bromspump. Felet försvann. Problemet verkar inte uppstå längre. Vill veta om hojen är säker eller om det är något mer jag måste kolla. Jag har tillgång till en helt original pump och grepp som inte varit inblandad i problemet, de sitter på min hoj.
Tacksam för fler synpunkter.

Sorry, my bad, :krama
Ta hojen och kör lite sakta på hyggligt rak väg, bromsa ofta och mycket och se vad som händer. Det borde inte "toknypa" direkt även om problemet kvarstår, vilket det inte borde göra nu.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top