Frambromsen ligger på

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Frambromsen på min hoj ligger på. Har provat att motionera bromskolvarna och gjort rent sprinten som styr beläggen osv. Det är rätt mängd bromsvätska i systemet. Bromsskivan är inte skev. Om jag sätter fart på framhjulet snurrar det ett drygt varv och jag känner att det är ett märkbart motstånd. Vad kan felet vara? Hojen är en cross med flytande ok och fast skiva.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Kanske läge att trycka ut kolvarna ur oket helt o hållet
och titta om det om det finns rost/skit där!

Tyvärr får du väl köpa ny packningssats som kostar
skjortan i Svensk butik:rolleyes:
 

powerman

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
metanol sportster, nu startad med 85% nitro, Har en vanlig sportster oxå ;-)
Tror inte du något fel, bromsklossarna skall ligga i mot så ej vatten eller smuts kan komma i mellan.:tummenupp
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Har precis samma på min. Visade sig att en av kolvarna i oket gick trögt. Med lite motion med en polygrip så visade sig även en packning. Har köpt en ny och ska byta och se hur resultatet blir.
 

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Har också samma problem, en av kolvarna gick lite trögt. Drog den ut å in lite, så den gick lite bättre, men inte tillräckligt. Har tänkt plocka isär oket och byta packningarna. Några tips på var man köper packningar/renoverings kit för en billig peng?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
hjälper det inte att motionera och smörja kolvarna är det fullständig rengörning + packningssats som gäller!
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Bakom gummitätningarna brukar det med tiden ärja (hur fan stavas det) vilket gör att diametern där kolven ska röra sig minskar med påföljd att den kärvar. Om du försiktigt pillar bort tätningarna kanske du kan använda dom igen men se till att få ordentligt rent bakom. Skrapa med något vasst verktyg som når ner i spåret. Använd silikonfett när du monterar ihop.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Gör som i inlägget ovan , så ligger det till.
Tätningarna håller väldigt länge.

Det där me silikonfett e viktigt , vanligt fett tenderar att göra så tätningarna växer och sväller...rejält.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Tackar för alla kloka svar!!
Får nog ta och riva isär oket och kolla lite nogrannare. Men det är alltså nya packboxar/packningar till själva kolvarna som behövs? Finns sånt pirat eller är det original som gäller? Tror det satt ett nissin....
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Dom håller väldigt länge , jag har kört 5-7000 mil med original , trots att jag okena var så saltskadade så jag kunde inte använda yttre packboxen hälften av milena.

Mina ok såg ut som offeranoder till en båt....

Beställ inte nya i onödan - dom satserna är ganska dyra.

Använd en tandbortste att rensa packningspårena , fint sandpapper - 600 för att ta bort aluoxid mellan packboxspårena.
Gå inte in med sandpapper efter innersta packboxens inre väg - ta bort det "mörkgråa" på mellanvägarna ut mot yttre packboxen tills det blir silvrigt.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Nu har jag rivit isär oket men hittar inget som är uppenbart fel, kolvarna åker tillbaka något när jag släpper på bromsen precis som de ska. Kan mitt problem orsakas av en något gropig bromsskiva? Det är som en liten ås mitt på bromsskivan som kanske aldrig släpper kontakten med bromsbeläggen...??
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kolla om oket inte kärvar i själva hållaren , det skall röra sig lätt framåt tebax.

Kolvarna skall ganska lätt kunna tryckas in - oftast me tummen när det är inkopplat.

Även om bromsskivan har en konstig profil så brukar det inte påverka - beläggena formar sig efter skivan.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Kolla om oket inte kärvar i själva hållaren , det skall röra sig lätt framåt tebax.

Kolvarna skall ganska lätt kunna tryckas in - oftast me tummen när det är inkopplat.

Även om bromsskivan har en konstig profil så brukar det inte påverka - beläggena formar sig efter skivan.

Vad jag har kunnat se och känna så verkar allt lira som det ska. Kolvarna behöver dock litet lätt tryck med poligrip för att åka in.

Hjulet snurrar ungefär ett varv när jag sätter fart på det, medan kompisens framhjul snurrar två varv. Tror ni det är något att oroa sig för? Det jag är lite orolig över är att det ska bli värre när skivan blir varmare av friktionen och expanderar så att framhjulet låser sig. Jag har precis köpt hojen och har inte hunnit prova på banan än.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Vad jag har kunnat se och känna så verkar allt lira som det ska. Kolvarna behöver dock litet lätt tryck med poligrip för att åka in.

Hjulet snurrar ungefär ett varv när jag sätter fart på det, medan kompisens framhjul snurrar två varv. Tror ni det är något att oroa sig för? Det jag är lite orolig över är att det ska bli värre när skivan blir varmare av friktionen och expanderar så att framhjulet låser sig. Jag har precis köpt hojen och har inte hunnit prova på banan än.

Palla upp hojen o snurra framhjulet utan framhjulsoket i o se hur mycke framskivan går från sida till sida.
 

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Palla upp hojen o snurra framhjulet utan framhjulsoket i o se hur mycke framskivan går från sida till sida.

Om skivan är skev (antar att det är det du undrar över), så märks det väl lättare om oken sitter kvar? Om man snurrar hjulet så går det lite trögare på vissa ställen av skivan. Eller att det vibrerar i cykeln när man bromsar hårt? Så är det på min cykel iallafall, där jag har en lite sne skiva (måste samla kraft och orka byta den =)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Hade ett liknande problem med bakbromsen, att den låste fast efter man bromsade, det var ett ganska enkelt fel som låg bakom,det sitter ett membran mellan bromsvätskan och locket som hade vänt sig ut och in:confused: det gjorde att efter man bromsat så kunde inte bromsvätskan åka tillbaka= låstbroms, kanske något liknande problem för dig?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Så hade jag i våras på hojen efter vinteride, med onormalt slitage av belägg, jag körde en rejäl sväng med några rejäla hårda inbromsningar och det motioneradaes och släppte, fick byte bromsbelägg dock.
Köpa en renoveringssats för bromsok är kanske dags, samt putsa upp kolvarna med autosol.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Om skivan är skev (antar att det är det du undrar över), så märks det väl lättare om oken sitter kvar? Om man snurrar hjulet så går det lite trögare på vissa ställen av skivan. Eller att det vibrerar i cykeln när man bromsar hårt? Så är det på min cykel iallafall, där jag har en lite sne skiva (måste samla kraft och orka byta den =)


Jo man kan även märka de om man kör hojen o bromsar lite lätt o kollar på oket samtidigt, oket ska förflyttas från sida till sida om skivan e skev ( obs fungerar bara om oket e flytande )

Så vart de på min gammelcross när skivan va skev, oket studsade som en pingponboll över 90km/h, men vid runt krypkörnig förflytades de saktaf ram o tillbaxs.

Problemet kan även ligga i bromshandtaget att vid tryck funkar de men när man släpper så åker inte all bromsvätska åter till behållaren, de rengöres lättast med små stålstån från tex stålborste som man peta i hållen lite lätt, samma sak med skyster skruven vid bromshantaget kan vara för spänd så bromshantagskolven ligger för långt in i bromspumpen.

Sory för alla stavfel.
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12


*SNIPP*

Tror ni det är något att oroa sig för? Det jag är lite orolig över är att det ska bli värre när skivan blir varmare av friktionen och expanderar så att framhjulet låser sig. Jag har precis köpt hojen och har inte hunnit prova på banan än.

Om nu skivan skulle expandera så påtagligt, kommer den bara att trycka in beläggen/kolvarna en bit till. Absolut ingen risk för låsning av den orsaken!
Alltid svårt att utvärdera verkligheten via cyberspace men en liiiiiten anliggning är fullt normalt.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top