Frambromsen ligger på

blic

Det som inte dödar...
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
EXC525 SM
Har problem med att frambromsen ligger på lite grann hela tiden.
Detta uppstod efter att jag luftade bromsarna.
Bromskolvarna går förmodligen inte tillbaka tillräckligt mycket efter att bromsen använts så klossarna ligger kvar lite grann och bromsar hjulet. Om jag ställer cykeln på en pall och snurrar framhjulet fritt så kommer det runt ett varv om jag tar i, så ska de ju inte vara.
Hjälp tack!

(frambroms är nissin 2-kolvsok)

blic

Det som inte dödar...
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
EXC525 SM
Kom igen nu, jag vet ju att ni kan!
Kan de vara att det fortfarande finns luft kvar i systemet?

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Tycker att det verkar mer troligt att det har kommit in skräp i oket som hindrar kolvarna att gå tillbaka.
Ta isär & rengör bromsoket. Lufta bromsarna igen när du ändå håller på.

:)

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Jag har samma problem. Dåligt före och lika dåligt efter klossbyte. Jag testade att smörja upp allt som rör sig. Kolvarna känns rätt o verkar röra sig finfint. Med allt monterat, kan man se att klossarna släpper. Men inte hjälper det. Det enda som hjälper i mitt fall är att inte dra åt oken ordentligt. Helskumt! Jag får ett par varv högst. Jävligt irriterande.

Läste en amerikans racing artikel om att få ut mesta möjliga genom att shimsa oken för att minska friktion. Det verkar vara på finlirnivå dock.

/h

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Smorde du kolvarna med speciellt bromsfett för annars sabbar du tätningarna i oket.

Det är inte så enkelt att skivan är sned eller att du har fyllt på för mycket bromsvätska så att behållaren blir full o kolvarna kan ej gå tillbaka helt då detta skulle leda till övertryck i vätskebehållaren

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Borsiin skrev:
Smorde du kolvarna med speciellt bromsfett för annars sabbar du tätningarna i oket.

Det är inte så enkelt att skivan är sned eller att du har fyllt på för mycket bromsvätska så att behållaren blir full o kolvarna kan ej gå tillbaka helt då detta skulle leda till övertryck i vätskebehållaren

(Om det var till mig) Nej jag smorde inte kolvarna alls. De verkade OK tyckte jag. Jag smorde klossars anläggningsytor i ok och pins o annat smått. Inget hjälpte :D

Har inte mätt skivan men den lilla bromsverkan som ligger på är jämn. Det är inte vätske behållaren...

Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Mina frambromsar gnisslade. Bytte belägg (nästan slut) , fortfarande gnissel. BILTEMA, köpte cylinderfellt, smorde cylindrarna. Fortfarande gnissel.

Vad göra?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Den har väl flytande ok. Isf kan det vara okets glidlagring som spökar. Borde kunna kolla dra oket framotillbaka utan pads. Är det gummi ska det smörjas m fett f gummi, finns nog t.ex på ok.
/u

blic

Det som inte dödar...
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
EXC525 SM
NY fråga

Hur får man ur kolvarna ur cylindrarna (oket)?
Antar att ni kommer att svara med tryckluft, men har inte tillgång till det...
Tänkte göra rent och se ifall de blir bättre.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Med bromshandtaget t.ex. Cykelpump på luftningsnippeln kanske. Försiktigt m tång m skyddande trasa emellan.
/u

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...