framdämapen slår igenom

GSX1100G

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2006
Ort
Gävle
Hoj
Ktm 640/625 -02/03
jag va och besiktade hojen idag, besiktningsgubben klagade på att framdämparna var aldeles för svaga på min gsx1100g -92.

inte mer att göra åt det, så jag åkte till lokala suzukihandlaren som förkladeade att det skulle kosta 500kr/framgaffelben om dom va avtagna från hojen för att byta olja och packboxar.
sen förklarade han att det fanns ett sätt, och det va att stoppa i "plaströr" innuti fjädern för att det ska gå trögare.

jag åkte hem och började skruva isär och funderade på hur jag skulle göra. jag fick bort allt så långt att jag kunde plocka loss benen från kronan och plocka ut fjäder mellanbricka och distans.

oljan va inte i bästa skicket,den va grå och ganska vattnig. när jag hadde plockat bort det så pass mcket så tänkte jag att jag skulle byta pakcboxarna med fastän det inte behövdes. bättre att passa på tänkte jag, då även skrapringar så klart.


min frågan är hur jag ska få loss det kromade röret(nr14) ur själva nedre benet(NR1).
jag har testat att skruva på Nr12 men det snurrar bara.
SU0119_046.gif
 
Last edited:

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag bytte packboxar på min GPZ för nån vecka sedan, då var det en liknande historia där man skulle skruva i änden på gaffelbenet men samtidigt var man tvungen att hålla emot på insidan längst in i benet.
Vi löste det genom att sätta ihop massa förlängare till hylsnyckelsats och i änden ha en hylsa med en bult i på vilken det satt två muttrar låsta mot varandra i änden.

Lite rörigt förklarat men du kanske får en hint iallafall.
 

dr350

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Ort
umeå
Hoj
Yamaha xtz 750, SUZUKI SV650
GSX1100G skrev:
2336730 20st som har vart in och läst men inget svar...

tragiskt.
Kolla inne i gaffelbenet om det inte sitter en mutter där. Du behöver en förlängare eller två & ibland kan den muttern vara lite konstigt utformad.
Ett annat knep är att du monterar ihop gaffeln igen med fjäder & allt & därefter använder dig av en muttersnurra, med lite tur lossnar då skruven tackvare fjädertrycket. Hoppas att det löser sig.

//Robban//
 

GSX1100G

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2006
Ort
Gävle
Hoj
Ktm 640/625 -02/03
Långa farbron skrev:
2336845 Och du har inte ens använt sökfunktionen...tragiskt.

jo tyvär har jag det men efter som du värkar kunna använda den bättre än mig så kanske du skulle länka till en tråd där problemet diskuteras i stället för att bara komma med syrliga komentarer.


om man använder mutterdragare för att få isär det hår får man ihop det sen då? kan man montera allt "löst" ch sen dra i den där skruven?


hur stor ska bullten som man kan "hålla emot" med inut i gaffelbenet vara? någon som vet?
 
Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Genomslag -> Ny gaffelolja (man kan experimentera med andra viskositeter)

Förspänningen kan ökas med plast/alurör inne i gaffelbenet, mellan topp och fjäder.

Snurrar bult -> Lossa den innan toppförskruvning lossas.

På Yamaha kan man använda en bultskalle+mutter tillsammans med en hylsa+långbiltema-förlängare som mothåll inne i gaffelbenet (står i haynes)

Mutterdragare är ett alternativ.
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
GSX1100G skrev:
2337030 jo tyvär har jag det men efter som du värkar kunna använda den bättre än mig så kanske du skulle länka till en tråd där problemet diskuteras i stället för att bara komma med syrliga komentarer.


om man använder mutterdragare för att få isär det hår får man ihop det sen då? kan man montera allt "löst" ch sen dra i den där skruven?


hur stor ska bullten som man kan "hålla emot" med inut i gaffelbenet vara? någon som vet?
Testa att sätta tillbaka fjädern först, funkade kanon för mej igår.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
annars går de ju o köpa en lite "trögre" olja o kolla..kanske de snabbaste alternativet :rolleyes:
 

GSX1100G

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2006
Ort
Gävle
Hoj
Ktm 640/625 -02/03
ozeo skrev:
2339401 annars går de ju o köpa en lite "trögre" olja o kolla..kanske de snabbaste alternativet :rolleyes:

någon som har föslag på vilken olja jag ska ha om jag vill ha lite "trögare" efter som hojen är tung redan som det är och på suzuki så sa dom att gafflarna va mjuka frön början...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
GSX1100G skrev:
2339731 någon som har föslag på vilken olja jag ska ha om jag vill ha lite "trögare" efter som hojen är tung redan som det är och på suzuki så sa dom att gafflarna va mjuka frön början...
gå in på en mc firma o fråga.
dom har det.
bara o förklara läget..
stjälpte i det i motarden..vart lite "trögre" /styvare
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
- Skaffa verkstadshandbok om du ska meka, spec viktigt om du inte är van mek.
- Byt först till fräsch olja av rätt viskositet och mängd. SEN, om det inte hjälper, kan det vara
dags försöka med nåt annat. T.ex. styvare fjädrar och/eller tjockare olja.
Förspänningen är bara för att justera in rätt häng och påverkar inte hårdheten ett dugg.
Har Öhlins styvare fjädrar till den är det en bra hint att den kan behöva det.
/u
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Håller med inlägget ovan - börja med att göra det riktigt

Om du fortfarande vill ha styvare framfjädring så börja med att sätta in hemgjorda distanser. Såga ut några längder ur lämpligt aluminiumrör: tex 1cm 1.5 - 2cm och prova tills det känns bättre.
*varning* när man öppnar toppen på gaffeln, medans man provar ut distanser, så kommer de som ett skott om man inte är vaken ( har själv gjort ett märke i taket )

Fjädern i gaffel kan ge ett knirkande ljud när man trycker in den och då är det bara att lossa toppen igen och snurra lite på fjäder innan man skruvar ihop det hela igen. En bricka mellan fjäder och distans är nog ett måste.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Tack för stödet, men ang. just förspänningen är vi nog inte riktigt överens....

Distanser ger *INTE* styvare fjädring. Ändrar bara hur mycket av fjädringsvägen som finns för bulor
(hoptryckning) resp gropar (utdragning). Själva fjädern är ju samma och är precis lika lång i arbetsläget
(med hojen på hjulen, med el. utan förare) som innan. Det är ju exakt samma vikt den bär upp som innan,
så självklart är den oxå lika lång. (Om du ställer badrumsvågen på en stol visar den lika mycket som innan,
det är bara du som nu står lite högre.)

Att den inte slår igenom lika lätt med mer förspänning är självklart, men styvare/hårdare blir den inte.

Rätt hårdhet på fjädrarna mycket bättre än för mycket förspänning. Men dyrare.
/u
 
Last edited:

spettet1

Ny medlem
Gick med
22 May 2006
Ort
linköping
Hoj
suzuki Gsx-r 1100-vässad:)
GSX1100G skrev:
2336529 jag va och besiktade hojen idag, besiktningsgubben klagade på att framdämparna var aldeles för svaga på min gsx1100g -92.

inte mer att göra åt det, så jag åkte till lokala suzukihandlaren som förkladeade att det skulle kosta 500kr/framgaffelben om dom va avtagna från hojen för att byta olja och packboxar.
sen förklarade han att det fanns ett sätt, och det va att stoppa i "plaströr" innuti fjädern för att det ska gå trögare.

jag åkte hem och började skruva isär och funderade på hur jag skulle göra. jag fick bort allt så långt att jag kunde plocka loss benen från kronan och plocka ut fjäder mellanbricka och distans.

oljan va inte i bästa skicket,den va grå och ganska vattnig. när jag hadde plockat bort det så pass mcket så tänkte jag att jag skulle byta pakcboxarna med fastän det inte behövdes. bättre att passa på tänkte jag, då även skrapringar så klart.


min frågan är hur jag ska få loss det kromade röret(nr14) ur själva nedre benet(NR1).
jag har testat att skruva på Nr12 men det snurrar bara.
SU0119_046.gif
om du lossar skruv nr:12 lite när du precis tagit bort hjulet,alltså när gaffelbenen sitter kvar så funkar det nog, i varje fall gjorde jag så på en Gsx 1100F-88/lycka till!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top