Framdämparen på VTR1000F VS SV650

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Hur är dessa om man jämför dem?
SVn har fått kass kritik vad gäller framdämpet och den har jag testat, men är VTRens lika dålig?
Jag skall försöka att testa en VTR om jag kan hitta en, men fram tills dess får ni hjälpa mig....

//M
 

Voorhees

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Kinna
Hoj
mellan två hojar...
VTR:en har ju fått kritik för sina framdämpare också.
Öhlins fjädrar botar det problemet.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
sir Urban skrev:
SV har inställningsmöjligheter efter 02 eller 01.
Men har VTRen det? Att jag nämner SVn beror på att jag bara har den som en referens i kass framdämpare. Den var ju värre än på min MTB....


//M
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Mingves skrev:
Men är VTRens dämpare fullt justerbar?

//M

Nope, bara förspänning och returdämpning. Byte av fjädrar, i mitt fall progresiva WP, resulterade i färre genomslag och att hojen inte dök lika mycket vid hårda inbromsningar.

Bakstötdämparen är inte heller den bästa som tillverkats, inte heller ramen, eller bromsarna... Firestormen är en gammal konstruktion, långt ifrån dagens R-hojar.. :rolleyes: Men jäkligt trevlig att köra om man inte kräver det värsta kring väghållning, klipp i motorn osv. :) Och så finns det ett smärre problem kring kamkjedjesträckare som ger upp... Men i övrigt driftsäker utan några större barnsjukdomar.

Om du fastnar för Firestorm, försök hitta en -01 eller nyare, så får du 19 liters tank, istället för den lilla 16-liters.... :död

/B
 

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Ort
Jönköping
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
Tror inte dämparen är så jättestort problem på SV:n...
Efter ett tag är det snarare motorn som känns lite klen :)
Men det duger *S*
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Mingves skrev:
Hur är dessa om man jämför dem?
SVn har fått kass kritik vad gäller framdämpet och den har jag testat, men är VTRens lika dålig?
Jag skall försöka att testa en VTR om jag kan hitta en, men fram tills dess får ni hjälpa mig....
//M

Mingves skrev:
Men har VTRen det? Att jag nämner SVn beror på att jag bara har den som en referens i kass framdämpare. Den var ju värre än på min MTB....
//M

I vilka fall upplever du dämpningen som kass och på vilket sätt tycker du att det accentuerar sig?

På vilket sätt upplever du den som värre än din MTB?
 
Last edited:

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
flugan skrev:
I vilka fall upplever du dämpningen som kass och på vilket sätt tycker du att det accentuerar sig?

På vilket sätt upplever du den som värre än din MTB?
När jag körde en SV för 2 år sedan så tyckte jag den dyk väl mycket vid inbromsningar i krypfart. Kändes som den nästan bottnade...kan ju varit nått fel på den med...
Den kändes som att den hängde i ett gummiband, den svajade. Likadant känns min MTB dämpare när den har för lite luft i sig.

//M
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Suomalainen skrev:
:rofl Ja jösses, jag tror herr mingves uppehåller sig här på sporthoj bara för att få diskutera med folk. :3freak

Det här är ett forum. Vad ska man göra här om inte diskutera med folk? :3freak
 
Last edited:

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Mingves skrev:
När jag körde en SV för 2 år sedan så tyckte jag den dyk väl mycket vid inbromsningar i krypfart. Kändes som den nästan bottnade...kan ju varit nått fel på den med...
//M

Jag vill inte vara taskig men det måste ha varit nått fel på SV'n du körde för två år sen, för hade den varit frisk så tror jag inte du skulle kunna känna om den va bra eller dålig.
Jag har haft min i tre säsonger nu och har precis uppdaterat mina framdämpare med nya fjädrar och ny olja med högre viskositet.
Men det gjorde jag nog mest pga att jag va jävligt meksugen i vinter.

Jag påstår inte att det sitter bra dämpare på SV'n, att den är slapp original är ett faktum. Men jag tror att det tar ett tag innan det är nått man lider av, förutsatt att man inte är en tjockis. (Då tänker jag på körerfarenhet och erfarenhet av hojar öht.)

jä jä tjöta... Det jag ville ha sagt att man skall nog inte välja bort någon utav dessa två hojar pga svampig framgaffel. Det åtgärdar man för MAX 1500 :-

/Dan
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
har inga problem med fjädringen på min VTR, är iof liten och lätt men ändå.

den ormade sig som fan innan, men spände upp baken lite så slutade det, har hyffsat mjukt fram och visst dyker den endel.. men det går att leva med.

tror knappast att det spelar så stor roll för mingves då han inte verkar vara nån räserputt i vilket fall.. hojen är nästan bekväm att åka på iaf.. ovanligt i sporthjsvärlden :banana
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Suomalainen skrev:
Jomenvisst, om man verkligen HAR tänkt att köpa hoj så är det skitbra. :7peta
Jag vet att jag är tjatig. Nu har jag försökt hitta min hoj i mer än en månad utan att lyckas. Jag har kollat på allt från TLS/TLR, VTR, Gixxer 600-750, R6-R1or, ZX9R till ZX7R. Och nu efter en massa ältande och velande så har jag kommit till slutsatsen att jag inte skall göra samma miss som förra våren. Då köpte jag en hoj som var billig i försäkring och som jag egentligen inte ville ha, tyckte den inte var snygg helt enkelt.
Nu ska jag köpa med hjärtat, dock vet jag med mig att jag även har ett hjärta i plånboken och efter en R1/R6a kostar 1550:-mån/halv så känns det som att det kanske inte e så smart att köpa hoj för 1500kr/mån och ha lika mycket i försäkring...
Bättre att köpa en hoj som jag tycker e snygg men kanske inte lika extrem, det är ju som många säger. Jag är en nybörjare på hoj och kommer nog att ha för mycket effekt i en R1...
Dock vill jag inte tokvarva som man måste med en 600 modell äldre. R6an verkar ju juste trots alla varv men hittils har ingen funnits i GBG traketen för mina pengar.
Så nu lutar det mot en VTR eller en ZX7R igen, jag har ju inte fått testa nån av dessa än så jag hoppas de kommer kännas bra. För nu vill jag verkligen ha en båge.
Som tur e står det en VTR på yammacenter här i GBG som man kanske kan testa, tyvärr e det en importhoj och det vill jag inte ha.
Hoppas att ni härdar ut med lite tjafs till från min sida, men jag lovar att snart har jag köpt en hoj.
//M
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Mingves skrev:
Jag vet att jag är tjatig. Nu har jag försökt hitta min hoj i mer än en månad utan att lyckas. Jag har kollat på allt från TLS/TLR, VTR, Gixxer 600-750, R6-R1or, ZX9R till ZX7R. Och nu efter en massa ältande och velande så har jag kommit till slutsatsen att jag inte skall göra samma miss som förra våren. Då köpte jag en hoj som var billig i försäkring och som jag egentligen inte ville ha, tyckte den inte var snygg helt enkelt.
Nu ska jag köpa med hjärtat, dock vet jag med mig att jag även har ett hjärta i plånboken och efter en R1/R6a kostar 1550:-mån/halv så känns det som att det kanske inte e så smart att köpa hoj för 1500kr/mån och ha lika mycket i försäkring...
Bättre att köpa en hoj som jag tycker e snygg men kanske inte lika extrem, det är ju som många säger. Jag är en nybörjare på hoj och kommer nog att ha för mycket effekt i en R1...
Dock vill jag inte tokvarva som man måste med en 600 modell äldre. R6an verkar ju juste trots alla varv men hittils har ingen funnits i GBG traketen för mina pengar.
Så nu lutar det mot en VTR eller en ZX7R igen, jag har ju inte fått testa nån av dessa än så jag hoppas de kommer kännas bra. För nu vill jag verkligen ha en båge.
Som tur e står det en VTR på yammacenter här i GBG som man kanske kan testa, tyvärr e det en importhoj och det vill jag inte ha.
Hoppas att ni härdar ut med lite tjafs till från min sida, men jag lovar att snart har jag köpt en hoj.
//M

Vill inte verka spydig lr så mot dig, du är säkert en toksnäll kille.

Men när du började leta så sa du att du inte skulle göra samma misstag som du gjorde förra året Dvs att köpa hoj efter plånbok och göra hela köpet till en kompromiss? Nu är du där igen...

Fast egentligen, tycker man att en speed four är så tråkig att man säljer efter en tur så känns det som att du inte gillar hojåka alls egentligen? Du sa det ju själv "det här var inte min grej" (om jag minns rätt ordagrant). Även om du har en hoj med mer effekt så blir det inte automatiskt en annan grej. Jag halverade effekten från förra säsongen och har minst lika kul nu (om inte lite roligare tom).

Hobbypsykolog mode on:
Nu kanske jag är ute och cyklar totalt men det känns som att du bara letar efter en hobby. Du har provat hoj o det sög, gå vidare! Testa dykning lr nåt du som bor i göteborg med bra dykvatten och allt, det hade jag gjort på stört iaf.
//Off
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Tjöp å prova! Får du tråkigt på ngn utav de cyklarna du anger som alternativ tror jag inte du får så roligt på ngn av de andra heller.

Om handlaren ger sin handlargaranti spelar det väl ingen roll att det är importhoj.

Varför skulle svenskar sköta sina cyklar bättre? Är det vår låga konsumotionskraft som tvingar oss in i hemmapul som skulle göra den svenska fordonsparken bättre?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top