Framdrev som sitter som berget

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Ska byta drivpaket på min zx-10, tog i så att verktygen gick sönder utan att muttern lossnade. Hur ska jag göra för att lossa på muttern som håller fast det främre drevet?
 

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
Yamaha WRF250 -07
kanske lite dum fråga: Men har du lossat låsbrickan? Det brukar ju sitta en låsbricka eller någon annan spärr som gör att drevet inte ska kunna lossna under färd.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
ta reda på först om det är rättgängat, sedan kan du testa att spänna den lite extra, då brukar det släppa när man vill ha av det igen......
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Låsbrickan är borttagen, satte sedan en bräda över svingen för att låsa hjulet. Förlängde T-nyckeln med ett enmters järnrör, medan vi drog kanackade en person med hammare på spärrskaftet för att vibrera loss muttern. Drog så hårt att bakdrevet flexade rejält. När kedja och drev flexat det som gick small förlängningen till hylsan av. Ska kanske prova med mutterdragare, att värma och kyla var ju också en idè.
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Ravetrancer skrev:
ta reda på först om det är rättgängat, sedan kan du testa att spänna den lite extra, då brukar det släppa när man vill ha av det igen......

Har läst i handboken och där står inte att det är gänget åt fel håll, när jag försöker se spåren ser det ut som det är gängat åt rätt håll. Har försökt att dra åt andra hållet utan att något händer.
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Jag vet inte att det finns någon felgängad växelmutter på någon hoj :confused:
Det är bara att kämpa på. Jag skulle lossa på en R1 och drog sönder hylsan. Sitter som berget helt enkelt.
Lycka till!!
 

dannnnne

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
CBR 600F
Har exakt samma problem, sticker till verkstan imorrn så får dom lossa på den lite med muttermaskin. Man blir ju vansinnig, plus att det tar ju en hel dag att byta drivpaket..
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Verkar som det är mutterdragare som gäller, får försöka låna en.

Annars kanske denna prototyp på hydralikmotor kan hjälpa mig, levererar 2 000 000 NM och finns i Ö-vik, om inte får jag vänta på att norrmännen som byggt den är klara med nästa projekt, en liknande motor som ska leverera 65 000 000 NM
 

Bifogat

  • hercules.jpg
    hercules.jpg
    30.9 KB · Visningar: 141
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top