Framdrevets placering på era hojar.

nidan

Intentionally left blank
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Buell XB9S
Tänkte byta motor i min hoj och vill ha någon relativt ny sporthojsmotor, -00:a och framåt typ, RSV Mille, GSX-R, R1, KTM LC8:a eller så.
Kruxet är att de flesta motorer verkar ha sina drev på vänster sida och jag måste ha drevet på höger sida om jag ska slippa tillverka en ny sving.

Så berätta gärna på vilken sida ert framdrev sitter för mig. =)
 

nidan

Intentionally left blank
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Buell XB9S
J.Andersson skrev:
2227974 bygg om svingen med när du endå håller på....

Tänkte smida ett motorbyteskit att sälja eftersom motorn suger pung, vore trevligt om någon välkomnade HD in till 70-talet.. =)

Och det måste vara bolt on liksom, går inte att sälja annars... Marknaden lär inte vara så stor men det räcker med att sälja ett par kit för att finansiera tillverkningen av sina egna smidda delar. =)
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
RSV Mille har en rotax motor, och då borde drivningen vara på höger sida.

Annars hur är det om du bara skulle vända på svingen, då får du drivningen på
andra sidan och slipper fundera på motor alternativ. Men det kanske inte är möjligt?
 

nidan

Intentionally left blank
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Buell XB9S
RaZoR skrev:
2228001 RSV Mille har en rotax motor, och då borde drivningen vara på höger sida.

Annars hur är det om du bara skulle vända på svingen, då får du drivningen på
andra sidan och slipper fundera på motor alternativ. Men det kanske inte är möjligt?

Kanske skulle kunna gå att vända på den. Finns ett oljetråg i svingen men eftersom det inte kommer att användas så lär det inte spela någon roll. Bromsoket kommer att hamna väldigt konstigt till dock.
Men om RSV Millen har sitt drev till höger så vore det ju trevligt att hitta en sån motor...
130-ish BHP ist. f. 80-ish BHP...
 

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
nidan skrev:
2227968 Tänkte byta motor i min hoj och vill ha någon relativt ny sporthojsmotor, -00:a och framåt typ, RSV Mille, GSX-R, R1, KTM LC8:a eller så.
Kruxet är att de flesta motorer verkar ha sina drev på vänster sida och jag måste ha drevet på höger sida om jag ska slippa tillverka en ny sving.

Så berätta gärna på vilken sida ert framdrev sitter för mig. =)

Alltså seriöst,skämtar du :confused: ??Jänkeskit=suger fett :wiggle !!!!!!!!!KÖP NY HOJ!
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Nej såg nu att RSV Mille har nog drivningen på vänster sida ändå, iaf på årets modell.
Så det vore nog enklast att vända på svingen då, om det går dvs.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
RaZoR skrev:
2228001 RSV Mille har en rotax motor, och då borde drivningen vara på höger sida.

Annars hur är det om du bara skulle vända på svingen, då får du drivningen på
andra sidan och slipper fundera på motor alternativ. Men det kanske inte är möjligt?


Uhh gissar du eller?, drivningen sitter på vänster sida på millen som på de flesta sporthojar.


Edit: Såg att du rättade dig nu :)
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
nidan skrev:
2227990 Tänkte smida ett motorbyteskit att sälja eftersom motorn suger pung, vore trevligt om någon välkomnade HD in till 70-talet.. =)
Min Kawa: Vänster.
Min Suka: Vänster.
Min HD: Vänster.


Vette fan vad du har för missfoster, men HD har på vänster sida iallafall. :)
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
War-psycho skrev:
2228055 Min Kawa: Vänster.
Min Suka: Vänster.
Min HD: Vänster.


Vette fan vad du har för missfoster, men HD har på vänster sida iallafall. :)

Sportster.....
det finns väl mer trim och andra grejer att köpa till en sån än det får plats i en katalog. Varför byta motor?
 

MC Doktorn

Guest
Verkar vara klokare att sälja buellen och köpa rätt, ideer av detta slag brukar sällan bli verklighet.
 

nidan

Intentionally left blank
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Buell XB9S
RaZoR skrev:
2228030 Nej såg nu att RSV Mille har nog drivningen på vänster sida ändå, iaf på årets modell.
Så det vore nog enklast att vända på svingen då, om det går dvs.

Nää, kom på att det inte kommer att gå; fästet för dämparen hamnar ju uppochner då..

MC Doktorn skrev:
2228243 Verkar vara klokare att sälja buellen och köpa rätt, ideer av detta slag brukar sällan bli verklighet.

Mja, tanken har slagit mig men förutom den klena motorn är den rätt go.. Dessutom vurpad tre gånger så jag lär nog aldrig sälja den. =)

Kanske köper en hoj till istället men jag tänkte att jag och farsan skulle ha ett kul vinterprojekt att leka med.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
nidan skrev:
2228745 Nää, kom på att det inte kommer att gå; fästet för dämparen hamnar ju uppochner då..



Mja, tanken har slagit mig men förutom den klena motorn är den rätt go.. Dessutom vurpad tre gånger så jag lär nog aldrig sälja den. =)

Kanske köper en hoj till istället men jag tänkte att jag och farsan skulle ha ett kul vinterprojekt att leka med.

Om du har råd så köp en 100" S&S motor till din Buell istället: http://www.sscycle.com/catalog17/Sportster/html/Sportster.htm
Passar rakt in om man byter övre/främre motorfäste.
Den är nog betydligt starkare än Millen.
/J
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
enhjuling skrev:
2228220 Sportster.....
det finns väl mer trim och andra grejer att köpa till en sån än det får plats i en katalog. Varför byta motor?
Står att han har en Buell...
(Sportster och Buell är inte samma sak. :))
 

nidan

Intentionally left blank
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Buell XB9S
Jörgen Karlsson skrev:
2228761 Om du har råd så köp en 100" S&S motor till din Buell istället: http://www.sscycle.com/catalog17/Sportster/html/Sportster.htm
Passar rakt in om man byter övre/främre motorfäste.
Den är nog betydligt starkare än Millen.
/J

Tack för tipset, verkar inte finnas till -03 och senare Bueller dock.
Vidare så har den varvtalspärren vid 6240, går att höja till 7200rpm.. Väldigt lågt. Inte riktigt vad jag söker; ännu en motor med underliggande kamaxlar. Svårt att se om den har en primärkedja också men man kan ju gissa..

Får väl kanske ta och göra sig en ny sving dock.. Alternativt kapa i orginalsvingen men det känns lite äckligt, vet inte hur den är designad, vet inte om den pallar att kapas i.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
nidan skrev:
2232417 Tack för tipset, verkar inte finnas till -03 och senare Bueller dock.
Vidare så har den varvtalspärren vid 6240, går att höja till 7200rpm.. Väldigt lågt. Inte riktigt vad jag söker; ännu en motor med underliggande kamaxlar. Svårt att se om den har en primärkedja också men man kan ju gissa..

Får väl kanske ta och göra sig en ny sving dock.. Alternativt kapa i orginalsvingen men det känns lite äckligt, vet inte hur den är designad, vet inte om den pallar att kapas i.
Det är faktiskt inte ventilmekanismen, dvs stötstångtekniken, som sätter gränserna för varvtalet med Harley vilket många tror. I synnerhet inte på Sportstermotorn med sina 4 kammar och rak kraftlinje. Det är det långa slaget som är gränssättanda, S&S-motorn har dock high-performance-stakar plus dito vevparti. Att den fortfarande bara varvar sina 7000 som en 1200:a HD beror på att det är en 1600cc-motor.
Med sådana stakar och vevparti enligt ovan samt en balansering av en 1200-motor med originalslaget på 3 13/16" så kan den varva 8500. Med rätt kammar slår man då min motor med säkert 15-20 hk. Dvs upptill 120 hk på bakhjulet.

Ja S&S-motorn har primärkedja, den är helt sportster-konfigurerad. Vad har du emot primärkedja?

Men jag håller med de andra inläggarna, sätter du in en motor som inte har HD-sportster-konfiguration så sänker du lätt värdet på hojen. Kanske bättre att såga i ngt billigare om din hoj är fin?

Mvh
Jörgen
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
War-psycho skrev:
2228055 Min Kawa: Vänster.
Min Suka: Vänster.
Min HD: Vänster.


Vette fan vad du har för missfoster, men HD har på vänster sida iallafall. :)
Ett av sportstermotorns adelsmärken har alltid varit just de 4 kamaxlarna samt drevets placering på högersidan. Lite kult tycker jag!
Sportstermotorn är faktisk den av HD:s idag producerade motormodeller som är äldst. Så HD-bigtwinåkare med moderna motorer har mindre koppling till historien än dito sportsteråkare för närvarande! :)
Men det har nog de flesta med sprillans HD ingen aning om.*S*
Var länge sedan man såg din chopper nu! ;)
/J
 
Last edited:

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
nidan skrev:
2227968 Tänkte byta motor i min hoj och vill ha någon relativt ny sporthojsmotor, -00:a och framåt typ, RSV Mille, GSX-R, R1, KTM LC8:a eller så.
Kruxet är att de flesta motorer verkar ha sina drev på vänster sida och jag måste ha drevet på höger sida om jag ska slippa tillverka en ny sving.

Så berätta gärna på vilken sida ert framdrev sitter för mig. =)
Inte en billig motor men...på Highland sitter den till höger.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top