Framdrevskedjesprängkåpa "front sprocket case saver"

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad man nu kallar front sprocket case saver på svenska men har lite funderingar på detta. Har haft funderingar på en sån till KLR:en risken att få kedjebrott på den är väl kanske inte superstor men original sitter ju bara en plastkåpa över framdrevet som ju knappast håller för nåt. Men om jag inte minns fel så gick väl kedjan eller om det var låset för en forummedlem förra säsongen på en inte allt för kraftfull stånka.

Finns att köpa på eBay https://www.ebay.com/itm/3949657247...kMjvZRiO5LF0Jzp2QXS97VWPNA==|tkp:BFBM2IPL37xl

Eller en lite dyrare variant https://bboffroad.com.au/product/front-sprocket-case-saver-kawasaki-heavy-duty-klr650/

Dessa två verkar vara gjorda av 6 mm aluminium i basplattan runt kedjan och 4 mm på biten över drevet, vad går ni för erfarenheter av såna här kåpor då dom behövs? Är aluminium ett bra val av material eller är stål bättre om man bortser från vikten? Funderar på att bygga själv då dom inte verkar vara för gen 1 hojarna men då i 8 mm aluminium eller 5 mm stål i bottenplattan. Dock är jag väldigt tveksam på att det är skillnad på plastkåpan mellan gen 1 och gen 2.

Misstänker att det finns dom som har erfarenheter av att få kedjebrott på lite kraftfullare storstånkor.

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Instämmer om rostfritt - lite meckig bit att skära till, har du någon vattenskärningsfirma i närheten? Ställa sig o bearbeta fram den i fräsen är inte jätteroligt (då kan aluminium vara att föredra)

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Hade skydd på mina ktm/husaberg hojar för kopplingens slavcylinder då funderade jag på om man får ett kedjebrott kan något annat ge sig istället som gör det värre än att slavcylindern pajar
Min gissning blir att skyddet inte ska vara för kraftigt så man inte knäcker blocket vid infästningarna bättre skyddet ger vika lite som en krockkudde

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad jag tänker på är att skyddet sitter fast med tre M6 skruvar dessutom så verkar skyddet distanseras ur mellan blocket och själva skyddet så frågan är ju vad som händer här vid ett kedjebrott, kröks skruvarna, rensas gängorna, spricker blocket vid gängorna?

Kollade original nummer på cmsnl och det skiljer mellan gen 1 och gen 2 frågan är ju då om det bara är färgen eller vad som skiljer.

Tror jag har 6 mm rostfritt i garaget med det är ju inte kul att bearbeta ska höra med en kille som har en plasmaskärare som är CNC styrd. Ritningen gör jag själv så det är den lätta biten.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Rostfritt stål är lämpligast, alu känns lite klent mtp krafterna i ett kedjebrott.
Syftet med en så kåpa är väl framförallt att skenan ska hindra kedjan från att slängas av drevet och ”piska” hål på blocket? Alltså mer som en styrning än ett skydd, och för det lär det duga bra med aluminium.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
View attachment 512477
La till en bild så att man kan fundera ut en bättre form för skyddet

Formen i sig är nog helt okej om man ser till att "basplattan" ligger i mitten av kedjan, dock hade jag nog velat ha ett till fäste framåt för att skapa en stopp så inte skyddet ger dig och kedjan tar sig mellan. Får jag skurit ut basplattan med vatten, laser eller plasma så boree man kunna ta och kapa en remsa från ett halvt rostfritt rör och låta det sluta runt drevet i framkant.

Vet inte hur man ska tänka med rostfritt och ett montage som sitter utav helsike så vill man nog att kedjan ska fortsätta löpa över drevet , aluminium som är mjukt och ger sig är nog bättre på att ta och fånga och bromsa kedjan.

Minns jag rätt brukar dessa sprängdkydd på XR650 även var fästa i ramen via nån skruv eller motorfäste, kan det stämma?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Tror att bra underhåll av kedja och drev är smartare.
Kedjelås är praktiska men den svagaste länken. Najas på roadracing.
Minns speedwayåkare som inte kunde sitta efter kedjebrott.
Har en hoj med märken i kedjeskyddet efter kedjebrott på 6e varvet, Isle of Man TT.

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Ska kolla lite på detta och så får jag testa cadda upp ett skydd, ska ta en bild nästa gång jag är ute i garaget.

Helt klart är väl underhåll av kedja och drev viktigast att göra och det börjar nog snart vara dags att byta på denna hoj. Men såna här relativt enkla saker kan man ju fixa, sen gillar ha ju att pillra med grejer och ekonomin sätter käppar i hjulet på Honda bygget just nu😉

Kan också tänka mig att situationen i sig vid ett kedjebrott spelar roll, man kan säkert klara ett kedjebrott utan några skador på hojen och sig själ, men i en anna situation ha kedjan i benet och spräckt block.

Dock borde ju ett skydd av nåt slag vara bättre än det plast skydd som sitter original.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Alu funkar bra har det nu på xren och haft ett bonnsnidat i svartstål- använd motorfäste över drevet som infästning om du gör ett eget - på Hondan går kopplingsarmen vid brott utan spräng skydd då den sitter precis framför så då åker man på blockbyte 🥳
har en xrmotor i garaget med bytt block pga kedjebrott 🏍️

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Var ute och kollade lite på detta, började så smått fundera på hur det hela ska se ut.

Gjorde en enkel grov mall av kartong men jag tänker mig att man böjer ett lämpligt plattjärn runt drevet alternativt om man kan hitta ett lämpligt rör att klyva och räta ändarna på, sen svetsar man fast fästöron över och under på järnet runt drevet. Länns ut mycket jobb att göra en hel bas då den ändå blir väldigt tunn i framkanten vilket är motsvarande ett 3 mm järn jag tänker använda. Utanpå det böjda plattjärnet svestar man en sida som skyddar från att komma in i drevet och från denna utsida gör man ett fästöra som går till svingaxeln. Vad tror kilometer dessa tankar?

Lite bilder på hur det ser ut i verkligheten
20250330_170834.jpg20250330_172330.jpg20250330_175519.jpg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Du får frisera en del på ovansidan om du tänker ha bakfjädring på hojen.

Är nog ingen fara utan synvilla för i sånt fall hade den varit utan bakfjädring redan nu, överkanten på mallen är var original kåpan slutar. Dock så behöver den friseras till för stt se ut estetiskt bättre.

Funderar på om fästena uppe och nere tillsammans med det böjda plattjärnet skulle kunna skapa samma profil som original kåpan har, dock är det tveksamt om övre fästet kan vara plant för anslutningen till oljeledningen men det här går det nog att dela och flytta ut en del av örat för att skapa plats för anslutningen. Sen funderar jag på nåt skydd för kablarna från statorn men det borde också gå att lösa.

Med tanke på hur man måste tillverka skyddet får det nog bli i svart, har man väl gjort det hela och vet hur man ska ha skyddet kan man ju göra ett I rostfritt men 3 mm tjockt plattjärn runt drevet och 5 mm fästöron lär ju hålla hyfsat bra.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Du kan ha helt öppet utåt gjorde så i svartstål jag också , en radie runt drevet med fästöron till motorfäste plus dom andra fästpunkterna.
Bättre att skyddet startar tidigare på ovansidan och en ”mjuk’ start så inte kedjan hugger i om den går av - gjorde en avrundad uppåtböj som start på skyddat
mallade i kartong och skar med rondell och polerade till sen 😂kedjan löper fint bakåt med sån konstruktion 👌

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Du kan ha helt öppet utåt gjorde så i svartstål jag också , en radie runt drevet med fästöron till motorfäste plus dom andra fästpunkterna.
Bättre att skyddet startar tidigare på ovansidan och en ”mjuk’ start så inte kedjan hugger i om den går av - gjorde en avrundad uppåtböj som start på skyddat
mallade i kartong och skar med rondell och polerade till sen 😂kedjan löper fint bakåt med sån konstruktion 👌

Okej, en böj uppåt i överkant blir säkert snyggare med om man låter fästöronen ha samma profil som original kåpan. Jag kommer dock att måste göra nån form av sida för att kunna fästa skyddet i svingaxeln då fästet måste utåt och bakåt och det inte finns nåt att fästa i.

Dock så har jag lite planer på att försöka göra nån urfräsning eller hålborrning på sidan.

Ska man ha böjen flackare med större radie eller jag man ha en radie liknande de röda strecket på bilden?
20250330_215811.jpg

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Bara en fundering (som inte har att göra med utformning av skyddet)
När en kedja går av så borde? den brista i den belastade delen av kedjan - dvs "ovansidan" på sträckan mellan motor o bakhjul??
Då kommer den delen av kedjan som ligger runt bakdrevet dras vidare av bakdrevets o hjulets rotation.
Vad händer med den änden? Om andra änden inte fastnar runt motordrev så borde kedjan ramla ned på gatan på sträckan mellan fram o bakhjul, men där kan det vara trångt pga kedjeskydd o sving.
Vad finns för erfarenheter om detta här på forumet??

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...