Framdrevskedjesprängkåpa "front sprocket case saver"

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sådär funkar nog prima-ingen kant den kan fastna i iallafall

Tänker att man inte vill ha en kant att fastna i men ändå så tajt att inte kedjan ska lyckas lägga sig dubbel eller nåt sånt.

Bara en fundering (som inte har att göra med utformning av skyddet)
När en kedja går av så borde? den brista i den belastade delen av kedjan - dvs "ovansidan" på sträckan mellan motor o bakhjul??
Då kommer den delen av kedjan som ligger runt bakdrevet dras vidare av bakdrevets o hjulets rotation.
Vad händer med den änden? Om andra änden inte fastnar runt motordrev så borde kedjan ramla ned på gatan på sträckan mellan fram o bakhjul, men där kan det vara trångt pga kedjeskydd o sving.
Vad finns för erfarenheter om detta här på forumet??

Borde det inte vara störst chans att kedjan ramlar ner bakom svingaxeln? Risken för att den skulle börja packa sig vid skyddet och mot sving och sånt är väl om den skulle gå av precis bakom framdrevets. Som sagt intressant fråga.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Borde det inte vara störst chans att kedjan ramlar ner bakom svingaxeln? Risken för att den skulle börja packa sig vid skyddet och mot sving och sånt är väl om den skulle gå av precis bakom framdrevets. Som sagt intressant fråga.
Jo, det var vad ja menade med "sträckan mellan fram (missade -drev) och bakhjul, men med boxbyggda svingar blir utrymmet snålt. Sedan kanske man har oturen att den lindar upp sig på bakdrevet, men som sagt - jag är nyfiken på erfarenheter. Bäst är att ha bra koll på kedjeslitaget o framförallt inga skurna länkar

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Är nog ingen fara utan synvilla för i sånt fall hade den varit utan bakfjädring redan nu, överkanten på mallen är var original kåpan slutar. Dock så behöver den friseras till för stt se ut estetiskt bättre.

Funderar på om fästena uppe och nere tillsammans med det böjda plattjärnet skulle kunna skapa samma profil som original kåpan har, dock är det tveksamt om övre fästet kan vara plant för anslutningen till oljeledningen men det här går det nog att dela och flytta ut en del av örat för att skapa plats för anslutningen. Sen funderar jag på nåt skydd för kablarna från statorn men det borde också gå att lösa.

Med tanke på hur man måste tillverka skyddet får det nog bli i svart, har man väl gjort det hela och vet hur man ska ha skyddet kan man ju göra ett I rostfritt men 3 mm tjockt plattjärn runt drevet och 5 mm fästöron lär ju hålla hyfsat bra,
Det var inte ytterkonturen jag tänkte på utan att den delen som går(för)nära kedjan på ovansidan av svingen måste vinklas upp för att medge fjädringsrörelse.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det var inte ytterkonturen jag tänkte på utan att den delen som går(för)nära kedjan på ovansidan av svingen måste vinklas upp för att medge fjädringsrörelse.

Trodde du menade hörnet som såg ut att vara inne i fjädern, precis undra hur mycket spel det blir att ha? Får väl försöka räkna på längd mellan drevet och hjulaxeln och 230 mm rörelse uppåt vilket fjädringsvägen ska vara och se var man hamnar. Tror jag tar flickan som sökt in på mattespets gymnasium att räkna åt mig😉

Nästa fråga blir väl vad som är klokast att ha ett långt skydd som har öppen vinkel på ovansidan eller ett kortare skydd som ligger tajtare runt drevet på ovansidan?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Trodde du menade hörnet som såg ut att vara inne i fjädern, precis undra hur mycket spel det blir att ha? Får väl försöka räkna på längd mellan drevet och hjulaxeln och 230 mm rörelse uppåt vilket fjädringsvägen ska vara och se var man hamnar. Tror jag tar flickan som sökt in på mattespets gymnasium att räkna åt mig😉

Nästa fråga blir väl vad som är klokast att ha ett långt skydd som har öppen vinkel på ovansidan eller ett kortare skydd som ligger tajtare runt drevet på ovansidan?
Tajt runt dreven ska du väl ha för kedjan ska hålla sig kvar på drevet inte ha möjlighet att stöka till det sen är väl inte tajt noll spel heller .
lär väl räcka att sluta runt övre motorfästet med skyddet

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450

[/QUO
Ta en stålskala eller något annat rakt och lägg mot framdrevet och håll andra änden 230mm ovanför bakdrevet så kan du rita kedjelinjen på din pappmall.
Alt ta ur skruven som fäster länkaget i svingen och höj upp bakhjul/sving 230mm om du har hojen uppallad.
Då är det ju väldigt enkelt att se var kedjan tar vägen.

Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
b.jpg
Så här gjorde jag på min XR650 om det kan ge dig lite input i ämnet.
Har tråkiga erfarenheter av original sprängskydd som inte håller måttet...

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag får kolla vidare på vinkeln, med stålskala. jag kan tänka mig att det faktiskt kan vara klokare att ha skyddet kortare med mindre öppning på ovansidan än att ha en det långt med stor öppning i början.

Svingaxeln känns ut som det vettigaste fästet utöver de tre skruvarna i blocket, motorfästena ligger bökigare till att komma åt i alla fall vad jag kan bedöma nu.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Sådär ser de flesta skydd ut som säljs dyrt i butiker.
Vet att XRs Only sprängskydd är som originalet dvs bultat i motorn.
Med klena M6 skruvar (bultar?) så behövdes inte speciellt mkt kraft innan fästena ger sig och går sönder...
(kolla bilden på mitt förra inlägg ovan så ser man hur det översta fästen gått sönder)
Mitt hemsnickrade satt fastskruvat i ramen - det flyttade fan inte på sig!

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...