bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sådär funkar nog prima-ingen kant den kan fastna i iallafall
Tänker att man inte vill ha en kant att fastna i men ändå så tajt att inte kedjan ska lyckas lägga sig dubbel eller nåt sånt.
Bara en fundering (som inte har att göra med utformning av skyddet)
När en kedja går av så borde? den brista i den belastade delen av kedjan - dvs "ovansidan" på sträckan mellan motor o bakhjul??
Då kommer den delen av kedjan som ligger runt bakdrevet dras vidare av bakdrevets o hjulets rotation.
Vad händer med den änden? Om andra änden inte fastnar runt motordrev så borde kedjan ramla ned på gatan på sträckan mellan fram o bakhjul, men där kan det vara trångt pga kedjeskydd o sving.
Vad finns för erfarenheter om detta här på forumet??
Borde det inte vara störst chans att kedjan ramlar ner bakom svingaxeln? Risken för att den skulle börja packa sig vid skyddet och mot sving och sånt är väl om den skulle gå av precis bakom framdrevets. Som sagt intressant fråga.