Framgaffel ABC

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Finns inget intervall i manualen, enbart en volym om 668ml per ben.
Att mäta höjden med cartridgen och fjädern i blir väl fel?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Gaffeln upplevs hård vid "snabba" ojämnheter men i övrigt mjukt satt dvs. lågfarten är mjuk.

Ja, det är ju en liten annan beskrivning än den första beskrivningen som talade om en framgaffel som aldrig bottnar.

Om framgaffeln upplevs som hård och stötig över skarpa ojämnheter så ökar ju sannolikheten att något är överdämpat. Sannolikt i kompressionsriktningen, men returriktningen kan inte heller uteslutas då något som packar ihop sig lätt kan ge en känsla som är förvillande lik en hård kompressionsdämpning.

Du har ju fortfarande justermån åt båda håll i returriktningen och i alla fall åt det ena hållet i kompressionsriktningen. Använd dessa för att skaffa dig själv lite mer information. Blir något bättre om du öppnar returjusteringen några klick...? Blir något ännu sämre om du stänger kompressionsjusteringen några klick...? Om kompressionsjusteringen är en klassisk "bleedjustering" (läckflödesjustering på svenska, eller "nål-i-munstycke") så har den effekt över hela hasighetsområdet, dock större procentuell effekt vid lägre hastighet.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Ja exakt, nål som öppnar eller stryper hela flödet.
Testat att både öppna och stänga returen i steg över hela intervallet, mer öppet ger ett oroligt beteende, speciellt snabba ojämnheter i sväng, mer stängt (ett gäng klick till) så packar den vid upprepade ojämnheter.

Men då stämmer kanske min tes? Tunnare olja i kompressions benet för att kunna stänga kompressionen mer (helt öppen nu), uppnår då (förhoppningsvis) samma dämpning på lågfarten samtidigt som högfarten blir mjukare pga den tunnare oljan som trots samma flöde inte "begränsas" lika mycket av shimsen?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Gjort samma med kompressionen, från ena ytterläget till det andra, fullt öppet ger i mitt tycke bäst egenskaper.
Skulle jag köra uteslutande fin asfalt med små ojämnheter skulle jag kunna stänga kompressionen 12 klick.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Har du pratat med rg3 om dina symptom?
Nej, de erbjuder ju dock hjälp med inställning mot en kostnad.
Jag är dock i ett läge där jag vill lära mig hur grejerna fungerar och hur de modifieras för att passa min körning.
När/om jag når vägs ände kommer jag kontakta RG3 :)
Såg en bild på original Teneree 700 ventil jämfört med en 20mm eftermarknads - T7ans såg ut som en leksak - undrar om det är samma på släden... Sånt vill jg ta reda på :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, de erbjuder ju dock hjälp med inställning mot en kostnad.
Jag är dock i ett läge där jag vill lära mig hur grejerna fungerar och hur de modifieras för att passa min körning.
När/om jag når vägs ände kommer jag kontakta RG3 :)
Såg en bild på original Teneree 700 ventil jämfört med en 20mm eftermarknads - T7ans såg ut som en leksak - undrar om det är samma på släden... Sånt vill jg ta reda på :)

Ok, jag visste inte vilken service som ingick i dealen, därav min fråga.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
@Alatalo - Tog till mig av ditt råd, skruvade tillbaks allt till grundinställning igen. Man är ju bra dum i huvudet ibland... Skruvar - kör, upplever en förbättring, skruvar lite mer ,- upplever en "förbättring" osv. Det hela slutar med att jag skruvat bort mig helt 🤣
Nu har jag i alla fall utgått ifrån grund och analyserat beteendet.
Den är hård i dämpningen, men - med lagfarten så öppen som jag hade den så dämpade den ingeting innan högfarten började arbeta. Nu upplever jag att den är betydligt "jämnare" i dämpningen men fortfarande onödigt hård för det jag använder den till.
Jämförde med en V-strom 1000 idag, min hoj har mycket bättre kontroll på hjulen och är mycket mindre orolig i ojämna svängar = bra. Men provturen verifierade även att framförallt min kompression i gaffeln är väldigt hård.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top