Framgaffel/Godkänd/SFRO/SBP !?

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Vad tror den samlade SH expertisen skulle en sån här framgaffel passera nålsögat hos SFRO/SBP?

Något likande är mitt drömprojekt.

Lågt, rejsigt, stelt, superdukemotor, oldschool lack kanske i nån gammal HD kulör, bunaktigt eller olivgrönt, minimalt eller inget krom, och nabbdäck/grovmönstrade däck!

Bifogat

• darla_1.jpg
    darla_1.jpg
    63.1 KB · Visningar: 280
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har ingen aning om vad SBP skulle säga men funktionen på den gaffeln ser inte så bra ut i mina ögon. Jag skulle titta på en variant av Hossakgaffel för att kunna få en gaffel i "rätt" stil som fungerar.

Grymt snyggt är det iaf:tummenupp

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
http://www.hossack-design.co.uk/

Dubbla triangellänkar var min tanke, sen behöver du ju inte göra allt lika klumpigt och funkis som Hossack utan kan ta en något försämrad funktion mot en snyggare och renare design.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Boardtrackerstuket äger i min lilla hjärna just nu:yoparty

Fullständigt värdelös att köra förmodligen men fiiifaaaaaan vad coolt!

Bifogat

• boardtracker.jpg
    boardtracker.jpg
    67.4 KB · Visningar: 232

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Boardtrackerstuket äger i min lilla hjärna just nu:yoparty

Fullständigt värdelös att köra förmodligen men fiiifaaaaaan vad coolt!

vill du bygga billigt så finns de ju bakramar som man skruvar fast i svingen o svetsar sen uppe som ska sitta på typ cb750/900.. tror denna är en 900.. snygg iaf ..

jag e på g o bygga egen gaffel nu men om man säger så här..
jag ska ha en komplett orginal liggandes med fälg, däck o godkända lysen på o likn...:rolleyes: snabbt o skifta :näsblod

tyvärr har jag förstört orginalhojen med en dålig photoshoppning :gnissla men man ser ju lite..
en sån bakram tillsammans med orginal gaffelvinkel blir ju en hyffsat billig o snygg "boardertarcker" likn tingelse :)

Bifogat

• cb900 wanna.jpg
    cb900 wanna.jpg
    71.7 KB · Visningar: 293

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
vill du bygga billigt så finns de ju bakramar som man skruvar fast i svingen o svetsar sen uppe som ska sitta på typ cb750/900.. tror denna är en 900.. snygg iaf ..

jag e på g o bygga egen gaffel nu men om man säger så här..
jag ska ha en komplett orginal liggandes med fälg, däck o godkända lysen på o likn...:rolleyes: snabbt o skifta :näsblod

tyvärr har jag förstört orginalhojen med en dålig photoshoppning :gnissla men man ser ju lite..
en sån bakram tillsammans med orginal gaffelvinkel blir ju en hyffsat billig o snygg "boardertarcker" likn tingelse :)

Drömmen är ju ett "skratchbygge" s.a.s, när tid kommer och man verkligen satsat för att ha en rimlig byggbudjet och samlat på sig de vitala delar som kommer att behövas.

Är den bilden du bifogade inspirationskällan till ditt pågående bygge? Skum framgaffel är styret en del av gaffelbenen?

LESS IS MORE!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En Webbgaffel är rätt smart. Ser ut ungefär som en springer men med bättre funktion. Den geniale engelsmannen Brittens hojar hade ju vad man kan kalla en modern form av webb-gaffel, bara det att den var gjord som en skalkonstruktion av kolfiber. En nytillverkad webbgaffel ihoptigad av tunnväggigt krommolybden och med modert fjäderben vid styrhuvudet skulle nog kunna bli båda lätt och prestera men ändå med rätt lack/ytbehandlig samtidigt se 20-tal ut.

Tror jag

/jörgen

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
En Webbgaffel är rätt smart. Ser ut ungefär som en springer men med bättre funktion. Den geniale engelsmannen Brittens hojar hade ju vad man kan kalla en modern form av webb-gaffel, bara det att den var gjord som en skalkonstruktion av kolfiber. En nytillverkad webbgaffel ihoptigad av tunnväggigt krommolybden och med modert fjäderben vid styrhuvudet skulle nog kunna bli båda lätt och prestera men ändå med rätt lack/ytbehandlig samtidigt se 20-tal ut.

Tror jag

/jörgen

Vill inte vara någon besserwisser, men John Britten kom faktiskt från Nya Zeeland

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Drömmen är ju ett "skratchbygge" s.a.s, när tid kommer och man verkligen satsat för att ha en rimlig byggbudjet och samlat på sig de vitala delar som kommer att behövas.

Är den bilden du bifogade inspirationskällan till ditt pågående bygge? Skum framgaffel är styret en del av gaffelbenen?

LESS IS MORE!

nopp inte ett dugg just nu iaf :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...