Framgaffel HJÄLP!

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Jag får inte isär min framgaffel!
Ska plocka ut fjädrarna... Har tillverkat ett specialverktyg (A) för att kunna trycka ihop hylsan (1) för att komma åt muttern (2).
Men när jag trycker ner hylsan följer hela kalaset med och ingen mutter blir synlig! :va
"Locket" borde stanna kvar eller åtminstone vara lätt att dra upp eftersom det är hylsan som komprimerar fjädern eller hur?

Bifogat

• gaffel.jpg
    gaffel.jpg
    24.3 KB · Visningar: 180

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag lyfter denna tråd då denna post var så bra och jag har precis samma problem med mina r1 gafflar så jag behöver ett svar på denna fråga.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det som på R6:an så håller du "locket" med ena handen, och trycker ner hylsan med ena knävecket och andra i handen. Trycker ner och hålls kvar med benet, pillar in "låsklykan", klart. Enklast är ju förstås om du har någon som hjälper dig när du pressat ner fjädern men det går själv med.

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Det är bra att vara två när du gör detta. Lite klurigt annars. Dels för att "hela kalaset" följer med, och alltså måste hållas upp, och dels för att det är tungt att komprimera fjädern = svårt att få in blocknyckeln på muttern.

Kom ihåg att backa av fjäderförspänningen helt.

Jag band fast toppmuttern i ett snöre i taket, vilket löste problem 1, men steg 2 var jobbigt. Nästa gång rekryterar jag en kompis.

Öhlinsfjäder.jpg

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Tack för tipset om att binda toppmuttern i taket. Jag ska testa det imorrn. Kul att se att nån byggde ett verktyg på nästan samma sätt som jag med :)
Jag är ju själv men har ju tänder. Hur grov ska klykan vara i plåtbiten som man låser med?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Original är 5mm tjock och spåret är 10mm brett men det är onödigt tjockt.

Ett par 3 mm behövs nog om man vill ha något stabilt och max 3mm tjock nyckel på R6, går även att vinkla hylsan lite och hänga den under muttern om man är försiktig när man lossar locket så behövs inte plåten men det blir lite bökigt att få tillbaka skiten sen.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Om du har ett sånt där verktyg med två skruvar som sticker ut en bit som är på första bilderna kan du göra så här:

Trä igenom framaxeln till hälften i originalhålet.
Dra spännband i en slinga runt framaxeln och skruven i verktyget och likadant på andra sidan.

innan du börjar, se till att fjäderförspänningsjusteringen är utskruvad så mycket det går.
ställ gaffelbenet på en pappskiva på golvet eller något annat mjukt.

Du kan ställa fötterna på axeln för att fixera och sedan är det bara att succesivt spänna banden tills låsmuttern är exponerad.

Var noga med att hålla koll på hur långt fästet/locket är påskruvat på kolvstången,
blir det mycket fel så kommer returdämpningsjusteringen bli lite knas.

Rätt mått finns iofs angivet i original servicemanualen :tummenupp

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Spännband funkade fint. Jag hängde gaffeln i toppmuttern och spände sen ihop den med ett spännband, sen var det bara att skruva isär.

Tack för all hjälp :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...