Framgaffel mjuk efter renovering?

-ReM-

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2023
Hoj
Suzuki GSX 600F
Tjena hojvänner.
Har precis renoverat gafflarna på min GSX 600F -1996 då packboxen på ena sidan läckte ner på skivan.
Allt gick väl bra med renoveringen, hittade på nätet att det ska va 10w olja och 460ml så hällde i det efter packboxbytet och monterade tillbaka.
Kan väl inte påstå att jag kände efter särskilt mycket hur gaffeln var innan renovering, men upplever att den är galet mjuk nu i alla fall. Sjunker nog ihop en 7cm direkt när hojen kommer av centralstödet och känns som att jag nästan kan bottna gaffeln bara med min kroppsvikt i garaget. Är det här normalt på en gammal sporthoj, borde den inte va relativt stum snarare än väldigt mjuk?
Vad skulle kunna ha gått fel vid renoveringen? -Jag menar det var ju ingen raketforskning precis och det läcker ingen olja ur den. Luftar man en gaffel eller är det fine att det är luft kvar där inne?
Tack på förhand allihop. Mvh Alex
 

Bifogat

  • C5403A6D-C101-42B2-B842-F7ABC91ADCA5.jpeg
    C5403A6D-C101-42B2-B842-F7ABC91ADCA5.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 34

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om gaffeln sjunker ihop 70 mm av hojens egenvikt så låter det som att du har på tok för lite fjäderkraft. En justering för fjäderförspänning som står helt galet, en distans som saknas eller helt enkelt en fjäder som saknas ur det ena gaffelbenet...?

Luftvolym, oljevolym eller oljans viskositet påverkar inte detta.
 

-ReM-

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2023
Hoj
Suzuki GSX 600F
Om gaffeln sjunker ihop 70 mm av hojens egenvikt så låter det som att du har på tok för lite fjäderkraft. En justering för fjäderförspänning som står helt galet, en distans som saknas eller helt enkelt en fjäder som saknas ur det ena gaffelbenet...?

Luftvolym, oljevolym eller oljans viskositet påverkar inte detta.
Du har inte glömt någon distans eller liknande till fjädern? Och du har rätt mängd olja? (ofta lättare att mäta luftspalt än volym).

Angående 10W-olja så se mitt inlägg från 2013 här: https://www.sporthoj.com/forum/threads/skillnad-på-5w-gaffelolja-och-10w.262980/#post-5803769

Allt som var i gaffelbenet har åkt tillbaka på samma sätt som innan. Vad jag funderade på är om något kan hända ifall man roterar gaffelbenet efter att det är monterat? Jag monterade nämligen gaffelbenet i kronan men insåg sen att bromsoksfästet stod åt fel håll, så jag snurrade gaffelbenet ett halvt varv eller mer kanske det blev. Kan det ha nån betydelse för nån spänning eller så? Alltså, kan jag påverka spänningen i en framgaffel genom att ta bort framhjulet och rotera mina gaffelben med handkraft nåt eller några varv? Finns det en rimlighet i att något kan ha hänt där?

För jag såg inte i nån guide att det var viktigt att inte rotera grejerna när man monterar ihop dem, så det har jag säkert gjort både höger och vänster vid montering och demontering
EDIT: la till en bild nu precis.
jag har också den där lilla ratten högst upp på gaffelbenet nära mätarhuset. Där står det 1,2,3 på ratten. Kan jag vrida ratten typ 100 varv för att påverka spänningen i gaffeln (är det typ nån gängad skruv där inne) eller är det på nåt annat sätt 3 olika lägen?

Kan säga som så att det enda jag haft att göra med här är packboxen, skrapringen, en stor bricka precis under skrapringen, det övre och undre glidlagret och den stora distansgrejen i botten.

Kan också tillägga att jag glömde pumpa ur oljan när hojen satt ihop, så jag tog gaffelbenen ett och ett, satte nedersidan i ett kärl och la min vikt på benet och kunde på så sätt komprimera dämparen åtminstone 10cm, när oljan skulle tömmas ur och likaså kunde jag komprimera dämparen efter att ny olja var påfylld.
 

Bifogat

  • CAC217FE-BF78-436D-815C-571D339FD554.png
    CAC217FE-BF78-436D-815C-571D339FD554.png
    414.5 KB · Visningar: 28
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Problemet är ju att du inte vet hur den var tidigare, och därför vet vi inte om det har uppstått när du hade isär gafflarna eller inte.

Kan ju vara någon tidigare ägare som missat något, eller bytt fjädrar, eller att fjädrarna bara är väldigt trötta på en gammal hoj.

7cm häng (eller sag) utan förare är mycket, väldigt mycket.

Kanske får du plocka isär gaffeln igen och jämföra med sprängskisser så allt verkligen är på plats och vänt åt rätt håll etc. Då kan du ju även passa på att mäta längden på dina fjädrar och jämföra med hur lång en ny fjäder ska vara.

Blir väldigt svårt att komma med råd på ett forum när vi inte vet när eller hur felet uppstått, men något stämmer inte.

Har du någon manual du följer? Annars hittade jag en till 98årsmodell här https://www.manualslib.com/manual/1059519/Suzuki-Gsx600f.html?page=207#manual

Och där anger de minsta längd på fjädern
1674931344811.png
Tömmer och fyller olja gör du ju utan fjäder monterad, enligt manualen.

Ratten på toppen är det denna du menar? Verkar bara gå att justera rebound på den gaffeln
1674931926679.png
 
Last edited:

-ReM-

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2023
Hoj
Suzuki GSX 600F
Om gaffeln sjunker ihop 70 mm av hojens egenvikt så låter det som att du har på tok för lite fjäderkraft. En justering för fjäderförspänning som står helt galet, en distans som saknas eller helt enkelt en fjäder som saknas ur det ena gaffelbenet...?

Luftvolym, oljevolym eller oljans viskositet påverkar inte detta.
Problemet är ju att du inte vet hur den var tidigare, och därför vet vi inte om det har uppstått när du hade isär gafflarna eller inte.

Kan ju vara någon tidigare ägare som missat något, eller bytt fjädrar, eller att fjädrarna bara är väldigt trötta på en gammal hoj.

7cm häng (eller sag) utan förare är mycket, väldigt mycket.

Kanske får du plocka isär gaffeln igen och jämföra med sprängskisser så allt verkligen är på plats och vänt åt rätt håll etc. Då kan du ju även passa på att mäta längden på dina fjädrar och jämföra med hur lång en ny fjäder ska vara.

Blir väldigt svårt att komma med råd på ett forum när vi inte vet när eller hur felet uppstått, men något stämmer inte.

Har du någon manual du följer? Annars hittade jag en till 98årsmodell här https://www.manualslib.com/manual/1059519/Suzuki-Gsx600f.html?page=207#manual

Och där anger de minsta längd på fjädern
View attachment 480455
Tömmer och fyller olja gör du ju utan fjäder monterad, enligt manualen.

Ratten på toppen är det denna du menar? Verkar bara gå att justera kompression på den gaffeln
View attachment 480457
Tack för tipsen.
vet att det är svårt att hjälpa någon när informationen är otillräcklig, jag fiskar i första hand efter om jag har en normal situation eller inte kan man säga. När det uppstod är så klart lika intressant för själva felsökningen men i första hand vill jag höra er syn på själva fenomenet.

jag följer ingen specifik manual utan har kollat på flera youtube där människor renoverar framgafflar, till MC av olika slag. Och i alla de klipp och guider jag hittade fylls oljan på underifrån (kanske går att göra på olika sätt?) men kan tänka mig att det är lättare att fylla på upptill i ett läge där man inte har gaffelbenet löst och han snurra det upp-och-ner, typ om man bara byter oljan.
Med andra ord, jag har inte lossat locket i toppen alls.
Bifogar ett par bilder från projekt ”fixa gaffeln”.
Allt jag kan se är monterat som sprängskissen visar.
Eftersom jag fått en hint om att ihoptryckningen av gaffelbenet inte har med oljan eller viskositeten att göra, och jag provade att komprimera benen ett och ett vid demontering (för att få ut gamla oljan) så skulle jag utan tvekan ha märkt om det var ett avsevärt högre motstånd i fjädern innan renovering jämfört med efter renoveringen då jag också pumpade gaffelbenen ett och ett lösa.
Jag känner mig således ganska trygg i att det här inte uppstod nu, vilket är det viktigaste för mig primärt. Mätte lite mer exakt nu precis och hojens egen vikt drar ihop dämparn runt 3-4cm, min kroppsvikt gjorde resterande upp till 7cm så jag hade tagit fel på siffrorna, my bad ?
Skulle man kunna tänka sig att 3-4cm kompression av hojens vikt är rimligt?
jag väger väl en 75-80kg och kan trycka ihop gaffeln nästan upp till styrkronan om jag gungar kraftigt.
kanske bara nojar för mig själv här men det är alltid trevligt att få någon kunnigs synvinkel på vad som sker.
ber om ursäkt igen för att jag skrev upp 7cm först det var missvisande helt klart.
 

Bifogat

  • FBC0B4CA-2119-4E70-B256-BD40EA767685.png
    FBC0B4CA-2119-4E70-B256-BD40EA767685.png
    2 MB · Visningar: 29
  • B187BB17-0E35-48D4-897B-8C8393BDFFE4.png
    B187BB17-0E35-48D4-897B-8C8393BDFFE4.png
    1.7 MB · Visningar: 29

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Har mest skruvat USD gafflar så har inte helt koll på dessa, kanske går att fylla underifrån men du får antagligen inte ut all olja då man måste pumpa gaffeln några gånger för det ska rinna, och sen vet du ju inte vilken oljenivå du har i gafflarna efter du fyllt då du inte kan mäta luftspalten. Att följa tillverkarens manual är nog generellt säkrare än någon random på youtube ;)

7cm häng med förare är fortfarande mycket men mer rimligt (även om det passat bättre på en grushoj än en sporthoj), men många japanska hojar är ganska mjuka orginal då de är fjädrade för en risätare på 65kg. Att hojen (och antagligen fjädern) är 27år gammal gör nog inte saken bättre och antagligen är den sliten utanför "service limit".

Rätt sak att göra är ju att köpa fjädrar anpassade efter din vikt (med utrustningen du kör med), plocka isär gafflarna och montera nya fjädrarna, och då fulla olja på rätt sätt och justera nivån.

MEN beror ju helt på vad man har för mål med hojen och hur mycket pengar man vill spendera på den. Man kan ju också bara vara glad att den inte längre läcker och köra som den är, med vetskap att det är en äldre sliten hoj och köra därefter.

Ett mellanting och snikvariant skulle vara att plocka isär gaffeln och tillverka en distans till fjädern på 2-3cm, blir inte rätt.... men blir i.a.f lite mindre fel. Lycka till oavsett!

Personligen hade jag nog sparat till en nyare hoj istället ;)
 

-ReM-

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2023
Hoj
Suzuki GSX 600F
Har mest skruvat USD gafflar så har inte helt koll på dessa, kanske går att fylla underifrån men du får antagligen inte ut all olja då man måste pumpa gaffeln några gånger för det ska rinna, och sen vet du ju inte vilken oljenivå du har i gafflarna efter du fyllt då du inte kan mäta luftspalten. Att följa tillverkarens manual är nog generellt säkrare än någon random på youtube ;)

7cm häng med förare är fortfarande mycket men mer rimligt (även om det passat bättre på en grushoj än en sporthoj), men många japanska hojar är ganska mjuka orginal då de är fjädrade för en risätare på 65kg. Att hojen (och antagligen fjädern) är 27år gammal gör nog inte saken bättre och antagligen är den sliten utanför "service limit".

Rätt sak att göra är ju att köpa fjädrar anpassade efter din vikt (med utrustningen du kör med), plocka isär gafflarna och montera nya fjädrarna, och då fulla olja på rätt sätt och justera nivån.

MEN beror ju helt på vad man har för mål med hojen och hur mycket pengar man vill spendera på den. Man kan ju också bara vara glad att den inte längre läcker och köra som den är, med vetskap att det är en äldre sliten hoj och köra därefter.

Ett mellanting och snikvariant skulle vara att plocka isär gaffeln och tillverka en distans till fjädern på 2-3cm, blir inte rätt.... men blir i.a.f lite mindre fel. Lycka till oavsett!

Personligen hade jag nog sparat till en nyare hoj istället ;)
? Tack för ditt balanserade svar.
Ja, tänker precis som du skrev där att jag måste litegrann ställa hojens ”värde” mot vad jag ska ge den för kärlek, tid och pengar. Om fjädringen tar mig igenom besiktningen i vår kommer jag ärligt talat va nöjd med det.
Den största farhågan är att jag inte ska bli godkänd, och varken kunna använda eller förmodligen sälja hojen för pengarna jag köpte den för trots tid och pengar nerlagt. Som det brukar vara med andra ord.

Kände lite mer ordentligt på gaffeln nu och känner mig ändå tämligen lugn i att den borde godkännas på besiktning. Men jag tror du tänker helt rätt både i att gaffeln är mjuk, och att åren satt sina spår. Vet ju hur gamla stötdämpare på nån Nissan primera från -95 kan se ut. Som man kan tro att nån epa-raggare vart i farten med vinkelslipen ungefär.
så nog tappar fjädrarna sin spänst med tiden.
Jag kommer gå vidare med livet nu och hoppas på att den går igenom till våren. Och tillägnar ett stort tack till er alla som engagerat er och gett er synvinkel och tips!
Mvh/Alex
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Snart trettio år gammal hoj så....
Kan ju vara så enkelt att den var likadan innan. Bara det att du inte tänkte på det......och den behöver nu helt enkelt bara nya fjädrar.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag råkade ut för ett liknande problem med en icke justerbar "konventionell" (ej USD) gaffel på en då 20 år gammal hoj. Hojen i fråga är en BMW F650GS -01 så den har ju lite mjukare gaffel med långt slag, men i övrigt så är grundkonstruktionen ganska lik GSX 600 gaffeln.

Efter renovering av gaffelbenen med byte av packboxar, olja och bussningar så kändes den väldigt mjuk. Fjädrarna är några progressiva eftermarknads fjädrar monterade av tidigare ägare, men både dom och original fjädrarna klarar minimum längden med råge, men gaffeln gick nästan i bott bara av att jag bromsade till, det är ju meningen att gaffeln ska vara ganska mjuk på en "on/offroad" men absolut inte så mjuk!

Efter att ha tömt ut oljan och plockat ner gaffeln, och sen monterat ihop den igen utan att hitta någon orsak till problemet så fylldes den på med olja av lite högre viskositet och ett par nya distanser som är lite längre än originalet tillverkades av en bit rostfritt rör av lämplig diameter. Tog en provtur med dom längre distanserna tillsammans med dom progressiva fjädrarna och då var gaffeln istället lite för styv, men efter att ha kortat ner distanserna ett par millimeter åt gången så blev gaffeln till slut ganska lagom styv med ganska lagom kompression och dekompression, nu var jag ifrs ute efter att få gaffeln lite styvare än originalet då jag bara kör på asfalt med hojen, men jag är väldigt nöjd med resultatet för att vara en gaffel helt utan justeringsmöjligheter.
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
En granne byggde om sin gaffel till luftassisterad, Han borrade helt enkelt hål i locken till gaffelbenen och monterade luftnipplar. Vet inte om det blev något bra men det skulle kunna vara ett sätt att få gaffeln lite hårdare. Du behöver dock hålla koll på lufttrycket eftersom gaffeln kanske blir mjukare om luften läcker ut. Du behöver även se upp med om det finns något i dina gafffellock som inte tycker om att bli borrade genom. Anledningen till att jag inte vet om lösningen var något bra är att det är 30 år sedan han gjorde det.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
En granne byggde om sin gaffel till luftassisterad, Han borrade helt enkelt hål i locken till gaffelbenen och monterade luftnipplar. Vet inte om det blev något bra men det skulle kunna vara ett sätt att få gaffeln lite hårdare. Du behöver dock hålla koll på lufttrycket eftersom gaffeln kanske blir mjukare om luften läcker ut. Du behöver även se upp med om det finns något i dina gafffellock som inte tycker om att bli borrade genom. Anledningen till att jag inte vet om lösningen var något bra är att det är 30 år sedan han gjorde det.
Ingen risk att man skjuter packboxarna? :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ingen risk att man skjuter packboxarna? :)
Oftast är ju gafflar, faktiskt det mesta på hojar, inte rena fyllekonstruktioner, utan det finns en tanke med hur dom ser ut, och dom är tänkta att fungera inom ett visst intervall. Att då plötsligt kompensera sunkiga fjädrar eller borttappade distanser med kraftigt övertryck i gaffeln är inte helt rätt väg att gå.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
På den gamla goda tiden när luftassisterade gafflar var normalt förekommande så var ju trycket som rekommenderades i dem ganska lågt.
Inte läge att ta kompressorn utan mer den lilla handpumpen till cykeln och ett par försiktiga tag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om gaffeln är för "mjuk" så är det troligen fjädrarna som är slut eller möjligen felmontage av någonting alternativt att oljenivån är för låg - men det brukar ju inte påverka höjden.

Att trycksätta en gaffel som inte är konstruerad för det låter som en riktig EPA-lösning som skulle kunna sluta mycket illa.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om gaffeln är för "mjuk" så är det troligen fjädrarna som är slut eller möjligen felmontage av någonting alternativt att oljenivån är för låg - men det brukar ju inte påverka höjden.

Att trycksätta en gaffel som inte är konstruerad för det låter som en riktig EPA-lösning som skulle kunna sluta mycket illa.
Jag monterade luftnipplar på 125:an någon gång på medeltiden. Det var jättesmidigt att justera höjden på gaffeln och den blev såklart styvare. Problemet var att packboxarna som fick tryck underifrån då klämde hårdare om gaffelbenen så den blev också extremt orörlig för de små undulationerna i marken. Resultat var sämre bromssträcka, sämre väghållning och sämre komfort...kort sagt värdelöst... :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag monterade luftnipplar på 125:an någon gång på medeltiden. Det var jättesmidigt att justera höjden på gaffeln och den blev såklart styvare. Problemet var att packboxarna som fick tryck underifrån då klämde hårdare om gaffelbenen så den blev också extremt orörlig för de små undulationerna i marken. Resultat var sämre bromssträcka, sämre väghållning och sämre komfort...kort sagt värdelöst... :)

Vad hade du till att pumpa med då? Jag skulle vilja säga att dagens fjädringspumpar med sin höga upplösningen har öppnat en ny värld på det området.

Numera kan man ju pumpa in 0.1 bar i gaffeln. Nåt sånt var ju inte möjligt för 10 år sedan.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vad hade du till att pumpa med då? Jag skulle vilja säga att dagens fjädringspumpar med sin höga upplösningen har öppnat en ny värld på det området.

Numera kan man ju pumpa in 0.1 bar i gaffeln. Nåt sånt var ju inte möjligt för 10 år sedan.
10 år sen???? Vi snackar 40 år sen :)

Det var inga problem. En liten cykelpump med adapter och en liten manometer som jag hade lånat från farsan, minns att den var ganska fint graderad. Pumpade in oerhört lite luft bara så jag fick ett häng på någon centimeter eller två, minns inte exakt hur mycket.
Jag satte först nipplar på bägge gaffelbenen men det behövdes bara lite luft i det ena. Senare moddade jag det hela med en nippel med slang över till det andra gaffelbenet. Då fyllde jag bara luft i det ena men den utjämnade själv, det funkade bättre men blev aldrig bra. Det behövdes så lite för att gaffeln skulle bli märkart trög i initialrörelsen vilket upplevdes klart sämre.

Om jag jämför med mina MTB med moderna luftgafflar så blir de bara hårdare ju mer luft som pumpas in men de blir aldrig tröga.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
10 år sen???? Vi snackar 40 år sen :)

Det var inga problem. En liten cykelpump med adapter och en liten manometer som jag hade lånat från farsan, minns att den var ganska fint graderad. Pumpade in oerhört lite luft bara så jag fick ett häng på någon centimeter eller två, minns inte exakt hur mycket.
Jag satte först nipplar på bägge gaffelbenen men det behövdes bara lite luft i det ena. Senare moddade jag det hela med en nippel med slang över till det andra gaffelbenet. Då fyllde jag bara luft i det ena men den utjämnade själv, det funkade bättre men blev aldrig bra. Det behövdes så lite för att gaffeln skulle bli märkart trög i initialrörelsen vilket upplevdes klart sämre.

Om jag jämför med mina MTB med moderna luftgafflar så blir de bara hårdare ju mer luft som pumpas in men de blir aldrig tröga.

Jag syftade på att luftfjädring och därmed pumparna dök upp för ca 10 år sedan.

Att högre tryck påverkar trögheten är det ju inget snack om samtidigt har det ju varit samma tätningar i luftgafflar som i gafflar med fjädrar.

Fram tills nu då när iofs skf precis tagit fram en serie tärningar särskilt för luftgafflar men det är väl bara ett år sedan de dök upp på marknaden.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top