Framgaffel mjuk efter renovering?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är det säker på det? Vanligtvis var schraderventilerna till för att släppa ut luft som gaffeln suger in ibland.
Manualen till RD350 hade en tabell över förarvikt/önskad setup och rekommenderat tryck.
Den hojen saknar jag grymt mycket om än inte pga framgaffelns prestanda.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
10 år sen???? Vi snackar 40 år sen :)

Det var inga problem. En liten cykelpump med adapter och en liten manometer som jag hade lånat från farsan, minns att den var ganska fint graderad. Pumpade in oerhört lite luft bara så jag fick ett häng på någon centimeter eller två, minns inte exakt hur mycket.
Jag satte först nipplar på bägge gaffelbenen men det behövdes bara lite luft i det ena. Senare moddade jag det hela med en nippel med slang över till det andra gaffelbenet. Då fyllde jag bara luft i det ena men den utjämnade själv, det funkade bättre men blev aldrig bra. Det behövdes så lite för att gaffeln skulle bli märkart trög i initialrörelsen vilket upplevdes klart sämre.

Om jag jämför med mina MTB med moderna luftgafflar så blir de bara hårdare ju mer luft som pumpas in men de blir aldrig tröga.


40 år sedan och lite till stämmer bra.
Då var det en hype kring hur bra det var med airassist och alla var lyriska över fördelarna. Ingen nämnde nackdelarna och även den flugan dog ut utan att någon hade behövt erkänna att dom hade fel.


@ TS

1. Problemet.
Du kan ha råkat ut för en hoj som någon tidigare klåparägare har sänkt genom att plocka bort distanser / kapat fjäder / bytt ut fjädrar.
Har du inte mätt sag innan jobbet eller mätt komponenterna under "renoveringen" så vet du inte heller var felet ligger.
Att inte arbeta efter specifik manual gör att du inte uppmärksammar om något saknas eller avviker från standard.

När du sedan monterar ihop grejerna har du en förväntan att det du upplevt som fel innan skall vara väck efter arbetet. När det visar sig att felet kvarstår kan det upplevas som större.


2. Besiktningen.
Du behöver inte bekymra dig om besiktningen.
Så länge den inte läcker olja, glappar, bankar och slår så lär den godkännas.
Blir det tjafs om hänget finns två vägar att gå:

A. Ljug lite.
"Förre ägaren anpassade den för sin Thaitjej. Jag skall nog fixa tillbaka den. "

B. Ljug mycket.
"Den är ombyggd av Öhlins för att passa min Thaitjej som väger 45 kg.
Är du avundsjuk?"
(Ta ett steg fram, vifta med tungan och act äckel så vill dom inte ha dig kvar i hallen en minut i onödan)


3. Försäljningen.
Med den besiktigade motorcykeln godkänd är det bara för dig att hitta en lämplig köpare som väger just 45 kg och aldrig tänker åka på tältsemester.
Eller kompromissa med priset. Eller med ditt samvete.
Eller mest troligt - både och.

Ja, eller också kan du ladda ner en manual och kolla var felet egentligen ligger när du river ner gaffeln på nytt - för att göra jobbet rätt.



Grinig? Moi...?
Du skall få två handfasta tips:

A: Ett fulmek för att snabbt arbeta bort oönskat sag på en fjäder som gett upp är att stoppa i någon gammal ventilfjäder från en kasserad (bil)motor i gaffelbenet.
Du kan behöva några större planbrickor för att skapa trygg övergång om dimensionen diffar något litet, men operationen är gratis om du eller umgänget håller på med gamla motorer.
Notera! Fulmeck!
Inget att vara stolt över - eller ens erkänna att man gjort själv.
Bara hört om på Bullen...

B: "Gaffel"
Singular. På motorcykel består framgaffeln av två gaffelben.
Den som renoverar gafflarna på en motorcykel är ute och... ...cyklar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
40 år sedan och lite till stämmer bra.
Då var det en hype kring hur bra det var med airassist och alla var lyriska över fördelarna. Ingen nämnde nackdelarna och även den flugan dog ut utan att någon hade behövt erkänna att dom hade fel.


@ TS

1. Problemet.
Du kan ha råkat ut för en hoj som någon tidigare klåparägare har sänkt genom att plocka bort distanser / kapat fjäder / bytt ut fjädrar.
Har du inte mätt sag innan jobbet eller mätt komponenterna under "renoveringen" så vet du inte heller var felet ligger.
Att inte arbeta efter specifik manual gör att du inte uppmärksammar om något saknas eller avviker från standard.

När du sedan monterar ihop grejerna har du en förväntan att det du upplevt som fel innan skall vara väck efter arbetet. När det visar sig att felet kvarstår kan det upplevas som större.


2. Besiktningen.
Du behöver inte bekymra dig om besiktningen.
Så länge den inte läcker olja, glappar, bankar och slår så lär den godkännas.
Blir det tjafs om hänget finns två vägar att gå:

A. Ljug lite.
"Förre ägaren anpassade den för sin Thaitjej. Jag skall nog fixa tillbaka den. "

B. Ljug mycket.
"Den är ombyggd av Öhlins för att passa min Thaitjej som väger 45 kg.
Är du avundsjuk?"
(Ta ett steg fram, vifta med tungan och act äckel så vill dom inte ha dig kvar i hallen en minut i onödan)


3. Försäljningen.
Med den besiktigade motorcykeln godkänd är det bara för dig att hitta en lämplig köpare som väger just 45 kg och aldrig tänker åka på tältsemester.
Eller kompromissa med priset. Eller med ditt samvete.
Eller mest troligt - både och.

Ja, eller också kan du ladda ner en manual och kolla var felet egentligen ligger när du river ner gaffeln på nytt - för att göra jobbet rätt.



Grinig? Moi...?
Du skall få två handfasta tips:

A: Ett fulmek för att snabbt arbeta bort oönskat sag på en fjäder som gett upp är att stoppa i någon gammal ventilfjäder från en kasserad (bil)motor i gaffelbenet.
Du kan behöva några större planbrickor för att skapa trygg övergång om dimensionen diffar något litet, men operationen är gratis om du eller umgänget håller på med gamla motorer.
Notera! Fulmeck!
Inget att vara stolt över - eller ens erkänna att man gjort själv.
Bara hört om på Bullen...

B: "Gaffel"
Singular. På motorcykel består framgaffeln av två gaffelben.
Den som renoverar gafflarna på en motorcykel är ute och... ...cyklar.
På engelska heter ju svingen rear fork, så på engelska så har ju hojen två gafflar. :hihi
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag syftade på att luftfjädring och därmed pumparna dök upp för ca 10 år sedan.

Att högre tryck påverkar trögheten är det ju inget snack om samtidigt har det ju varit samma tätningar i luftgafflar som i gafflar med fjädrar.

Fram tills nu då när iofs skf precis tagit fram en serie tärningar särskilt för luftgafflar men det är väl bara ett år sedan de dök upp på marknaden.
Det gick att pumpa små mängder för 40 år sen också men det var fortfarande en dålig ide, speciellt på cykelpumpen som skulle föreställa framgaffel på en CB125T från 1977 (Lägg märke till de vackra ekerfälgarna som ersattes året efter av fula Comstar hjul).
Jo just det, enkelskiva fram, mekaniskt bromsok, inte hydraulik, man kunde lika gärna bromsa med fötterna i backen...

Gaffeln var för övrigt på 31 mm, dvs fem mm klenare än min mountainbike...som väger 14 kg...just saying... ;)
 

Bifogat

  • honda_CB125T-78.jpg
    honda_CB125T-78.jpg
    119.6 KB · Visningar: 19

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tröghet i min värld, betyder nå't annat än i din värld.

Ni är tydligen många här som experimenterat med luftassistans i gafflarna.

Jag har inte testat så jag kan inte säga att du har fel. Däremot har jag servat jävligt många gafflar både luftgafflar och traditionella med fjäder.

Plockar man isär en Showa sss bredvid en Showa Air Tac så har jag väldigt svårt att förstå vad som skulle skapa dessa problem med tröghet som ni tydligen erfarit.

Samma sak med WP AER bredvid en äldre WP en- eller två-kammargaffel. Jag kan inte se vad i mekaniken som skulle göra just gafflar med fjäder så otroligt mycket trögare om trycket ökas en aning i dom.

Att assistera med lite luft istället för att byta till ett steg styvare fjädrar handlar gissningsvis om 0.5-1.0bar. Exakt samma tätningar fungerar i en luftgaffel som enligt spec tål 13 bar.

Jag håller fortfarande sss-gaffeln med fjäder som den bästa produktionsgaffeln på marknaden men rena luftgafflar har tydligen ändå tillräckligt med finkänsla för att vinna VM-titlar.

Tolka mig inte som att ts ska börja blåsa in en jäkla massa bar i sin gaffel. Den gaffeln verkar ju vara felmonterad eller ha något annat fel vilket man naturligtvis inte reparerar med tryckluft.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vad hade du till att pumpa med då? Jag skulle vilja säga att dagens fjädringspumpar med sin höga upplösningen har öppnat en ny värld på det området.

Numera kan man ju pumpa in 0.1 bar i gaffeln. Nåt sånt var ju inte möjligt för 10 år sedan.
Jasså på min yz 125 o 250 från 88 går utmärkt att trycka i 0,1 bar i original gaffeln lufftnipplar
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag hade en Kawasaki GPZ600R (årsm 1985).
Den hade moduler längst ner på gaffeln med antidive ventiler, men var också luftassisterad.
Satt nipplar längst upp på gaffelbenen.
Funkade utmärkt även om jag sällan laborerade med det.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ni är tydligen många här som experimenterat med luftassistans i gafflarna.

Jag har inte testat så jag kan inte säga att du har fel. Däremot har jag servat jävligt många gafflar både luftgafflar och traditionella med fjäder.

Plockar man isär en Showa sss bredvid en Showa Air Tac så har jag väldigt svårt att förstå vad som skulle skapa dessa problem med tröghet som ni tydligen erfarit.

Samma sak med WP AER bredvid en äldre WP en- eller två-kammargaffel. Jag kan inte se vad i mekaniken som skulle göra just gafflar med fjäder så otroligt mycket trögare om trycket ökas en aning i dom.

Att assistera med lite luft istället för att byta till ett steg styvare fjädrar handlar gissningsvis om 0.5-1.0bar. Exakt samma tätningar fungerar i en luftgaffel som enligt spec tål 13 bar.

Jag håller fortfarande sss-gaffeln med fjäder som den bästa produktionsgaffeln på marknaden men rena luftgafflar har tydligen ändå tillräckligt med finkänsla för att vinna VM-titlar.

Tolka mig inte som att ts ska börja blåsa in en jäkla massa bar i sin gaffel. Den gaffeln verkar ju vara felmonterad eller ha något annat fel vilket man naturligtvis inte reparerar med tryckluft.
Fast några 13bar behöver väl inte yttre tätningarna ta i vare sig WP AER eller Showa TAC?
Vill minnas att det är runt 1bar som rekommenderas som mest i yttre kammaren på TAC.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ni är tydligen många här som experimenterat med luftassistans i gafflarna.

Luftassistans är en del av det dagliga arbetet med roadracingframgafflar. Sedan är frågan mest en definitionsfråga, till exempel hur mycket man menar eller om man startar från atmosfärstryck eller något annat...

Den som vill kan själv räkna utifrån enkla förhållanden mellan kraft, area och tryck. Eller göra det lite mer avancerat med allmänna gaslagen och olika beteenden mellan olika hoptryckningshastigheter och frekvenser. Båda beräkningar ger svaret på vilket tryck och vilken volym som behövs för att assistera eller helt eliminera en mekanisk fjäder.

De konstruktioner som uteslutande används i dagens radialtätningar är tryckkänsliga. Ju mer invändigt tryck, desto mer nyper de åt kring gaffelbenet, desto mer friktion skapar de (tröghet är något helt annat, nämligen en fysikalisk storhet som kort och gott beskriver lätthanterlighet). Om de sedan är så pass tryckkänsliga att de stör funktionen hos framgaffeln måste bedömmas från fall till fall. En sak är i alla fall säker - det är lättare att mäta upp friktionsskillnader mellan olika radialtätningar utsatta för olika trycknivåer än att bevisa förträffligheten hos olika ytbehandlingar på gaffelbenen. Något att fundera på innan man lägger alltför mycket stålar på fancy coatings...

Här hade det utan tvekan varit intressant att mäta på en riktig packbox. Tyvärr går det knappt att få tag på sådana som inte har legat och torkat på en lagerhylla i sextio år...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jasså på min yz 125 o 250 från 88 går utmärkt att trycka i 0,1 bar i original gaffeln lufftnipplar

Jag har en 88 kx125 som jag ska göra körbar och för den är min plan just att köra in lite luftassistans istället för att köpa fjädrar som dels knappt ens går att få tag på med rätt styvhet och dessutom misstänker jag att efter första provkörningen kommer jag tycka att den är så slö att jag inte vill ha den kvar.
Och då är det trist att ha slängt ut 1-2 tusingar på fjädrar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har en 88 kx125 som jag ska göra körbar och för den är min plan just att köra in lite luftassistans istället för att köpa fjädrar som dels knappt ens går att få tag på med rätt styvhet och dessutom misstänker jag att efter första provkörningen kommer jag tycka att den är så slö att jag inte vill ha den kvar.
Och då är det trist att ha slängt ut 1-2 tusingar på fjädrar.
125cc är bra fart i om man piskar dom som dom bör, skit roliga att köra men man får inte tappa fart så ytterböjar på fullt skaft går fortast, är ju inte den umpfen i 125 som i 250-450 då du kan ha 2 växlar upp o klippa med kopplingen ur innern o fara iväg som en slangbella, det är svårt med 125 som annars är riktigt kul att köra, hängde ju med 490 på rakorna när jag tävlade för länge länge länge sedan.

Men visst hoppas du på samma oumf i 125 som i din 450 då blir du besviken men varvtiderna behöver inte bli lidande för det iomed högre kurvhastighet o senare inbromsning samt att man inte behöver bromsa bara att sätta klacken i gruset o kasta runt leksaken?
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Här hade det utan tvekan varit intressant att mäta på en riktig packbox. Tyvärr går det knappt att få tag på sådana som inte har legat och torkat på en lagerhylla i sextio år...


Du menar att man inte bara kan bulta på en ny packbox med insektsnycklarna när man är på Nürnburgring och kör motorcross...?


Edit!

Teknikforumet. Förlåt.


Min egen erfarenhet från luftassisterade gafflar är 45 år gammal och stannade vid ett par försök bara.

Trögare infjädring, diffus känsla mot slutet av rörelsen och för hastig utfjädring.

Alldeles för ung för att kunna åtgärda det som var fel, men det kändes helgalet. Jag tog mig runt det genom kraftigare fjädrar och tjockare gaffel olja och använde istället Schraderventilerna till att pysa undan upparbetat övertryck.
Kanske var det det dom var till för egentligen, men en teknikoptimist är alltid lätt att lura.

Säkert fanns det något bättre jag kunde gjort men som vilken tonåring som helst hade jag siktet inställt på ny, större hoj.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag följer luft diskussionen med intresse då jag funderat på att ev montera luftnipplar i locken (vad är den korrekta benämningen?) gaffelbenen på KLR:en om inte ett fjäderbyte styvar upp gaffeln nog.

Detta med luftventiler kom ju även på tal i en annan tråd som egentligen handlade om KLR bakänden.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top