Snarare come-back, min gamla GPZ900R hade ju luftgaffel
Manualen till RD350 hade en tabell över förarvikt/önskad setup och rekommenderat tryck.Är det säker på det? Vanligtvis var schraderventilerna till för att släppa ut luft som gaffeln suger in ibland.
10 år sen???? Vi snackar 40 år sen
Det var inga problem. En liten cykelpump med adapter och en liten manometer som jag hade lånat från farsan, minns att den var ganska fint graderad. Pumpade in oerhört lite luft bara så jag fick ett häng på någon centimeter eller två, minns inte exakt hur mycket.
Jag satte först nipplar på bägge gaffelbenen men det behövdes bara lite luft i det ena. Senare moddade jag det hela med en nippel med slang över till det andra gaffelbenet. Då fyllde jag bara luft i det ena men den utjämnade själv, det funkade bättre men blev aldrig bra. Det behövdes så lite för att gaffeln skulle bli märkart trög i initialrörelsen vilket upplevdes klart sämre.
Om jag jämför med mina MTB med moderna luftgafflar så blir de bara hårdare ju mer luft som pumpas in men de blir aldrig tröga.
Tröghet i min värld, betyder nå't annat än i din värld....Att högre tryck påverkar trögheten är det ju inget snack om...
På engelska heter ju svingen rear fork, så på engelska så har ju hojen två gafflar.40 år sedan och lite till stämmer bra.
Då var det en hype kring hur bra det var med airassist och alla var lyriska över fördelarna. Ingen nämnde nackdelarna och även den flugan dog ut utan att någon hade behövt erkänna att dom hade fel.
@ TS
1. Problemet.
Du kan ha råkat ut för en hoj som någon tidigare klåparägare har sänkt genom att plocka bort distanser / kapat fjäder / bytt ut fjädrar.
Har du inte mätt sag innan jobbet eller mätt komponenterna under "renoveringen" så vet du inte heller var felet ligger.
Att inte arbeta efter specifik manual gör att du inte uppmärksammar om något saknas eller avviker från standard.
När du sedan monterar ihop grejerna har du en förväntan att det du upplevt som fel innan skall vara väck efter arbetet. När det visar sig att felet kvarstår kan det upplevas som större.
2. Besiktningen.
Du behöver inte bekymra dig om besiktningen.
Så länge den inte läcker olja, glappar, bankar och slår så lär den godkännas.
Blir det tjafs om hänget finns två vägar att gå:
A. Ljug lite.
"Förre ägaren anpassade den för sin Thaitjej. Jag skall nog fixa tillbaka den. "
B. Ljug mycket.
"Den är ombyggd av Öhlins för att passa min Thaitjej som väger 45 kg.
Är du avundsjuk?"
(Ta ett steg fram, vifta med tungan och act äckel så vill dom inte ha dig kvar i hallen en minut i onödan)
3. Försäljningen.
Med den besiktigade motorcykeln godkänd är det bara för dig att hitta en lämplig köpare som väger just 45 kg och aldrig tänker åka på tältsemester.
Eller kompromissa med priset. Eller med ditt samvete.
Eller mest troligt - både och.
Ja, eller också kan du ladda ner en manual och kolla var felet egentligen ligger när du river ner gaffeln på nytt - för att göra jobbet rätt.
Grinig? Moi...?
Du skall få två handfasta tips:
A: Ett fulmek för att snabbt arbeta bort oönskat sag på en fjäder som gett upp är att stoppa i någon gammal ventilfjäder från en kasserad (bil)motor i gaffelbenet.
Du kan behöva några större planbrickor för att skapa trygg övergång om dimensionen diffar något litet, men operationen är gratis om du eller umgänget håller på med gamla motorer.
Notera! Fulmeck!
Inget att vara stolt över - eller ens erkänna att man gjort själv.
Bara hört om på Bullen...
B: "Gaffel"
Singular. På motorcykel består framgaffeln av två gaffelben.
Den som renoverar gafflarna på en motorcykel är ute och... ...cyklar.
Dom kör på fel sida av vägen, har VVS på utsidan av husen och heltäckningsmatta i badrummen också, enough said som dom brukar sägaPå engelska heter ju svingen rear fork, så på engelska så har ju hojen två gafflar.
Engelska är ett spännande språk överlag.Eller "Sving arm (swingarm)" på några dialekter.
Engelska är ett spännande språk överlag.
Det gick att pumpa små mängder för 40 år sen också men det var fortfarande en dålig ide, speciellt på cykelpumpen som skulle föreställa framgaffel på en CB125T från 1977 (Lägg märke till de vackra ekerfälgarna som ersattes året efter av fula Comstar hjul).Jag syftade på att luftfjädring och därmed pumparna dök upp för ca 10 år sedan.
Att högre tryck påverkar trögheten är det ju inget snack om samtidigt har det ju varit samma tätningar i luftgafflar som i gafflar med fjädrar.
Fram tills nu då när iofs skf precis tagit fram en serie tärningar särskilt för luftgafflar men det är väl bara ett år sedan de dök upp på marknaden.
Tröghet i min värld, betyder nå't annat än i din värld.
Jasså på min yz 125 o 250 från 88 går utmärkt att trycka i 0,1 bar i original gaffeln lufftnipplarVad hade du till att pumpa med då? Jag skulle vilja säga att dagens fjädringspumpar med sin höga upplösningen har öppnat en ny värld på det området.
Numera kan man ju pumpa in 0.1 bar i gaffeln. Nåt sånt var ju inte möjligt för 10 år sedan.
Fast några 13bar behöver väl inte yttre tätningarna ta i vare sig WP AER eller Showa TAC?Ni är tydligen många här som experimenterat med luftassistans i gafflarna.
Jag har inte testat så jag kan inte säga att du har fel. Däremot har jag servat jävligt många gafflar både luftgafflar och traditionella med fjäder.
Plockar man isär en Showa sss bredvid en Showa Air Tac så har jag väldigt svårt att förstå vad som skulle skapa dessa problem med tröghet som ni tydligen erfarit.
Samma sak med WP AER bredvid en äldre WP en- eller två-kammargaffel. Jag kan inte se vad i mekaniken som skulle göra just gafflar med fjäder så otroligt mycket trögare om trycket ökas en aning i dom.
Att assistera med lite luft istället för att byta till ett steg styvare fjädrar handlar gissningsvis om 0.5-1.0bar. Exakt samma tätningar fungerar i en luftgaffel som enligt spec tål 13 bar.
Jag håller fortfarande sss-gaffeln med fjäder som den bästa produktionsgaffeln på marknaden men rena luftgafflar har tydligen ändå tillräckligt med finkänsla för att vinna VM-titlar.
Tolka mig inte som att ts ska börja blåsa in en jäkla massa bar i sin gaffel. Den gaffeln verkar ju vara felmonterad eller ha något annat fel vilket man naturligtvis inte reparerar med tryckluft.
Ni är tydligen många här som experimenterat med luftassistans i gafflarna.
Jasså på min yz 125 o 250 från 88 går utmärkt att trycka i 0,1 bar i original gaffeln lufftnipplar
125cc är bra fart i om man piskar dom som dom bör, skit roliga att köra men man får inte tappa fart så ytterböjar på fullt skaft går fortast, är ju inte den umpfen i 125 som i 250-450 då du kan ha 2 växlar upp o klippa med kopplingen ur innern o fara iväg som en slangbella, det är svårt med 125 som annars är riktigt kul att köra, hängde ju med 490 på rakorna när jag tävlade för länge länge länge sedan.Jag har en 88 kx125 som jag ska göra körbar och för den är min plan just att köra in lite luftassistans istället för att köpa fjädrar som dels knappt ens går att få tag på med rätt styvhet och dessutom misstänker jag att efter första provkörningen kommer jag tycka att den är så slö att jag inte vill ha den kvar.
Och då är det trist att ha slängt ut 1-2 tusingar på fjädrar.
Här hade det utan tvekan varit intressant att mäta på en riktig packbox. Tyvärr går det knappt att få tag på sådana som inte har legat och torkat på en lagerhylla i sextio år...
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |