framgaffel/packboxar

Hoffis

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Sandviken
Hoj
zx7r -96,,,KTM 525 Exc
Tjenna

Lämnade in min zx7r för och få packboxarna bytta, hade egna med mig till verkstaden.... När jag sedan hämtade hojen sade mekanikern att han hade kapat fjädern 10varv :confused: med motiveringen -man måste göra d eftersom det ej var orginal packboxar......

Tyckte det lät konstigt :va

Någon här som vet hur det ligger till?? och isåfall varför man gör det?
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Hade nån kapar mina fjädrar i gaffeln så hade han fått ersätta med nya.
Kapade nån verkligen fjädrarna 10varv i gaffel då är de bara att kasta.....
Varför skulle fjädrarna behöva kapas har inte hört nått liknande....


Hoffis skrev:
Tjenna

Lämnade in min zx7r för och få packboxarna bytta, hade egna med mig till verkstaden.... När jag sedan hämtade hojen sade mekanikern att han hade kapat fjädern 10varv :confused: med motiveringen -man måste göra d eftersom det ej var orginal packboxar......

Tyckte det lät konstigt :va

Någon här som vet hur det ligger till?? och isåfall varför man gör det?
 

Grunkan

Dr
Gick med
13 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2001, Triumph Speed Triple
Hoffis skrev:
Tjenna

Lämnade in min zx7r för och få packboxarna bytta, hade egna med mig till verkstaden.... När jag sedan hämtade hojen sade mekanikern att han hade kapat fjädern 10varv :confused: med motiveringen -man måste göra d eftersom det ej var orginal packboxar......

Tyckte det lät konstigt :va

Någon här som vet hur det ligger till?? och isåfall varför man gör det?

Det låter ju helsnurrigt, men jag är ju inte nå't proffs på området. Jag har bytt packboxar en gång. Jag kan inte förstå varför man skulle kapa fjädern bara för att det inte var orginal packboxar. Jag skulle oxå begära nya fjädrar. Meken borde ju i vilket fall pratat med dej innan han kapade tycker jag.
 

Hoffis

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Sandviken
Hoj
zx7r -96,,,KTM 525 Exc
Jo tycker det låter konstigt jag osså, men man e ju blå amatör inom det området... Var ju därför jag lämnade in den för att det skulle bli gjort av någon som kan fjädring :va ...... Så man litar ju på honom då de e en mc-firma
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Hoffis skrev:
Jo tycker det låter konstigt jag osså, men man e ju blå amatör inom det området... Var ju därför jag lämnade in den för att det skulle bli gjort av någon som kan fjädring :va ...... Så man litar ju på honom då de e en mc-firma

åk tillbaka till mc-verkstaden (ta med några biffiga kompisar)
kräv ersättning för fjädrarna, gå inte därifrån förrän du har degen i handen
 

spik

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Öckerö
Hoj
CBR 900rr 99,KTM 990sm
fjäder

Han kanske mena Fjädern som sitter i packboxen.
 
Last edited:

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
En fråga förresten... Vad betalade du för detta jobb? Är lite nyfiken eftersom jag förmodligen kan behöva göra samma sak inom en snar framtid.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Hoffis skrev:
Jo tycker det låter konstigt jag osså, men man e ju blå amatör inom det området... Var ju därför jag lämnade in den för att det skulle bli gjort av någon som kan fjädring :va ...... Så man litar ju på honom då de e en mc-firma

Det låter helt oförståeligt i mina öron. På alla gaffelben som jag har sett har packboxen suttit ytterst, alltså längst ut på ytterbenet, utan kontakt eller ens närhet till fjädern. Om ytter- och innerdiameter stämde på dina packboxar (och det måste de rimligen ha gjort eftersom mekanikern fick dit dem överhuvudtaget) är det bara tjockleken/höjden som kan vara annorlunda än original. Det borde i värsta fall betyda att dammskydden inte skulle gå att montera (med reservation för exakt hur ett zx7r-ben ser ut), men fjädern...? :va Beats me.
Jag tycker att du på ett trevligt och nyfiket sätt skall fråga mekanikern mer specifikt vad det var som gjorde att fjädrarna måste kapas.
Tio varv är en hel del, och innebär att en liten del av fjäderns progressivitet förloras. Den blir alltså en aning hårdare - eller mjukare, beroende på vilken ände som kapades - totalt sett än innan.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
foobar skrev:
En fråga förresten... Vad betalade du för detta jobb? Är lite nyfiken eftersom jag förmodligen kan behöva göra samma sak inom en snar framtid.

Med lite verktyg så fixar du det själv.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
spik skrev:
Han kanske mena Fjädern som sitter i packpoxen.

Sant naturligtvis, tänkte inte så långt, det låter faktiskt rimligt... fast då frågar man sig hur han fått ihop den ändlösa spiralfjädern igen? :va
 

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Twosaint skrev:
Med lite verktyg så fixar du det själv.

Jag vet... Men jag har inget garage att hålla till i längre. Jag vill inte stå ute på gatan och byta packboxar och olja. :(
 

Hoffis

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Sandviken
Hoj
zx7r -96,,,KTM 525 Exc
foobar skrev:
Jag vet... Men jag har inget garage att hålla till i längre. Jag vill inte stå ute på gatan och byta packboxar och olja. :(


Betalade 1600:-....... Hade gjort det själv om jag hade tid men för tillfellet hadde jag inte d :(

Men det roliga e att packboxarna köpte jag hos en kawasaki återförsäljare som och dom sålde bara pirat märke på packboxarna, med motiveringen att dom var billigare och höll lika bra som orginal
 

Hoffis

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Sandviken
Hoj
zx7r -96,,,KTM 525 Exc
69:an skrev:
Det låter helt oförståeligt i mina öron. På alla gaffelben som jag har sett har packboxen suttit ytterst, alltså längst ut på ytterbenet, utan kontakt eller ens närhet till fjädern. Om ytter- och innerdiameter stämde på dina packboxar (och det måste de rimligen ha gjort eftersom mekanikern fick dit dem överhuvudtaget) är det bara tjockleken/höjden som kan vara annorlunda än original. Det borde i värsta fall betyda att dammskydden inte skulle gå att montera (med reservation för exakt hur ett zx7r-ben ser ut), men fjädern...? :va Beats me.
Jag tycker att du på ett trevligt och nyfiket sätt skall fråga mekanikern mer specifikt vad det var som gjorde att fjädrarna måste kapas.
Tio varv är en hel del, och innebär att en liten del av fjäderns progressivitet förloras. Den blir alltså en aning hårdare - eller mjukare, beroende på vilken ände som kapades - totalt sett än innan.

stämmer... packboxen har ju ingen som helst kontakt me fjädern..... d var därför jag började undra...... var så stressad då jag hämtade cykel så ja sa bara -Jaha ok jaja mmmm.... Var sen till jobbet :/
 

Liljeros

Jobbar max
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Fint med utsikt
Hoj
Bus bil
Behöver någon hjälp med att byta gaffelboxar skicka mig ett PM...
Har bytt på 6 hojjar i år redan...
kostnad ca 300 per gaffelben...
Finns i GBG.... // Duke_gbg
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har sett att Bosse Bildoktorn har förevisat knepet att kapa fjädrar i läckande packboxar, så det kanske är en allmänt vedertagen metod nu... :rolleyes:
 

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Suzuki RG 125 F 1992
Hoffis skrev:
Tjenna

Lämnade in min zx7r för och få packboxarna bytta, hade egna med mig till verkstaden.... När jag sedan hämtade hojen sade mekanikern att han hade kapat fjädern 10varv :confused: med motiveringen -man måste göra d eftersom det ej var orginal packboxar......

Tyckte det lät konstigt :va

Någon här som vet hur det ligger till?? och isåfall varför man gör det?

Det där låter ju helt sjukt..hur känns hojen efter det ingreppet?

jag skulle åka tillbaka och få en förklaring...jag kan inte förstå varför packboxen skulle ha något med förspänningsfjädern (om det är den han menar) att göra ända anledningen är väl att han var för svag dvs inte orka trycka ihop fjädern ...
 

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducce 900SS -94
Vilken firma??

Hoffis skrev:
Tjenna

Lämnade in min zx7r för och få packboxarna bytta, hade egna med mig till verkstaden.... När jag sedan hämtade hojen sade mekanikern att han hade kapat fjädern 10varv :confused: med motiveringen -man måste göra d eftersom det ej var orginal packboxar......

Tyckte det lät konstigt :va

Någon här som vet hur det ligger till?? och isåfall varför man gör det?


Vilken firma var du hos?? Hoppas för guds skull inte att du swarar Owes MC. Han är kalas att ha att göra med, vore trist om hans rykte svärtas!! Ska byta själv snart och vill inte lämna in bågen på samma ställe.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
spik skrev:
Han kanske mena Fjädern som sitter i packpoxen.

Ja, jag kan inte tänka mig nåt annat, för kapar man 10 varv på dom "stora" fjädrarna tar man bort ganska mycket. Man kan ju kapa fjädrar i packboxar för att dom ska klämma hårdare och täta bättre.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
PacMan skrev:
Har sett att Bosse Bildoktorn har förevisat knepet att kapa fjädrar i läckande packboxar, så det kanske är en allmänt vedertagen metod nu... :rolleyes:

Bevare världen för Bosse Bildoktorn...
Undrar när tipset kommer om att kapa en länk på kedjan när den är så slut att den inte går att spänna upp tillräckligt längre... :huvet
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top