Framgaffel som läcker olja

Tuneman

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Lund/Halmstad
Hoj
Yamaha YZF600-R -96
Bytte packboxar på hojen för nån dag sen, och hade farsan till hjälp eftersom jag aldrig gjort det förut och är rätt ny meckare.. :p Hur som, när jag och farsan höll på att byta skulle han ju på och pilla och göra som han trodde att det skulle göras.. På undersidan av gaffeln finns det ju en försänkt insex-bult (bult? :S), och farsan fick för sig att vi skulle lossa på denna för att fixa problemet med packboxarna. Den satt nåt fruktansvärt, men efter lite jobb fick vi loss bulten. När den väl lossnat gick det bra att skruva vidare, men det gick egentligen varken att lossa eller dra åt skruven, eftersom det kändes och lät som att skruven snurrade någon annan stans även inne i gaffelbenet. Efter detta insåg farsan att han antagligen var fel ute, tog därför hjälp av någon som kunde mer, och löste sedan resten av reparationen relativt smärtfritt. Vi drog åt insex-bulten så gott det gick och slängde på benet igen.

Problemet är nu att gaffeln tappar olja från denna bult. Det är inte ymnigt, men droppar lite med jämna mellanrum, och upptäcktes efter att vi stannat vid vägkanten under ett par minuter. Mina frågor är nu:

Vad är det vi har tagit sönder?
Hur gör jag för att fixa problemet?
Är det allvarligt, eller kan hojen rulla några kilometer/mil innan det blir åtgärdat. Det finns garanterat olja kvar i gaffeln, hoppas jag iaf...

Tack på förhand!
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 2X GPZ 900r, Suzuki GsxR1100
Hej

Du bör/måste har ett mothåll som håller mot innerröret när du skruvar på bulten i boten på gaffelbenet. Annars så snurrar innerbenet när du försöker skruva på skruven.

Förhoppningsvis har du inte dragit sönder något utan det räcker med att ha ett mothåll för innerröret och sedan dra fast bulten. Kontrollmät sedan oljemängden med tumstock eller skalstock så du får rätt mängd i benet. Oftast mäts det utan gaffelfjäder och ev innerrör mm. Kolla efter en verkstadshandbok på nätet.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Jag gjorde EXAXT samma misstag när jag bytte boxar för 2V sedan.

Bulten är till för att hålla kvar skiten inne i gaffeln. Det sitter en mutter (eller liknande på andra sidan).

Du har 2 alternativ:

1) Riv allt igen och använd något mothåll för att dra åt bulten.
2) Ta loss hjulet, dra bulten med mutterknack.

Jag satsade på alt 2, ett snabbt tryck och bulten sitter stenhårt :yoparty
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 2X GPZ 900r, Suzuki GsxR1100
Jag gjorde EXAXT samma misstag när jag bytte boxar för 2V sedan.

Bulten är till för att hålla kvar skiten inne i gaffeln. Det sitter en mutter (eller liknande på andra sidan).

Du har 2 alternativ:

1) Riv allt igen och använd något mothåll för att dra åt bulten.
2) Ta loss hjulet, dra bulten med mutterknack.

Jag satsade på alt 2, ett snabbt tryck och bulten sitter stenhårt :yoparty

Varnar för Alt 2. Det är väldigt lätt att dra sönder gängorna och spräcka godeset med en mutterdragare. Det är oftast aluminium gods som inte är alltför tjockt så det bör man vara väldigt försiktig med. (Av egen erfarenhet) :tungan
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
Varnar för Alt 2. Det är väldigt lätt att dra sönder gängorna och spräcka godeset med en mutterdragare. Det är oftast aluminium gods som inte är alltför tjockt så det bör man vara väldigt försiktig med. (Av egen erfarenhet) :tungan

Jag körde på var 2 lat som man är... funka kanon! använd inte största knackarn du hittar bara... vinkelskaft funkar fint
 

stormiz

Carpe Diem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
gsxr1000 k5 , honda crf450-06
mekanikern kanske missade kopparbrickan som sitter på bulten

bara byta brickan sen e d säkert tätt
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
mutterknacka :skrämd använd inte det. pop pop pop vrurrrrr gängpaj.

inne i gaffel röret har man oftast ett mothåll för botten mutterna likt en km mutter i fästet.

Lättast är att hitta ett rundrör som slipas till för att få 4st öron att passa på inner röret för att kunna hålla imot denna insexskruv i botten:tummenupp

koppar bricka ja det bör det vara ev oring
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Man behöver ju inte ha mutterpickan ställd på starkaste läget och köra i 5 sekunder heller.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top