Tuneman
Ny medlem
Bytte packboxar på hojen för nån dag sen, och hade farsan till hjälp eftersom jag aldrig gjort det förut och är rätt ny meckare.. Hur som, när jag och farsan höll på att byta skulle han ju på och pilla och göra som han trodde att det skulle göras.. På undersidan av gaffeln finns det ju en försänkt insex-bult (bult? :S), och farsan fick för sig att vi skulle lossa på denna för att fixa problemet med packboxarna. Den satt nåt fruktansvärt, men efter lite jobb fick vi loss bulten. När den väl lossnat gick det bra att skruva vidare, men det gick egentligen varken att lossa eller dra åt skruven, eftersom det kändes och lät som att skruven snurrade någon annan stans även inne i gaffelbenet. Efter detta insåg farsan att han antagligen var fel ute, tog därför hjälp av någon som kunde mer, och löste sedan resten av reparationen relativt smärtfritt. Vi drog åt insex-bulten så gott det gick och slängde på benet igen.
Problemet är nu att gaffeln tappar olja från denna bult. Det är inte ymnigt, men droppar lite med jämna mellanrum, och upptäcktes efter att vi stannat vid vägkanten under ett par minuter. Mina frågor är nu:
Vad är det vi har tagit sönder?
Hur gör jag för att fixa problemet?
Är det allvarligt, eller kan hojen rulla några kilometer/mil innan det blir åtgärdat. Det finns garanterat olja kvar i gaffeln, hoppas jag iaf...
Tack på förhand!
Problemet är nu att gaffeln tappar olja från denna bult. Det är inte ymnigt, men droppar lite med jämna mellanrum, och upptäcktes efter att vi stannat vid vägkanten under ett par minuter. Mina frågor är nu:
Vad är det vi har tagit sönder?
Hur gör jag för att fixa problemet?
Är det allvarligt, eller kan hojen rulla några kilometer/mil innan det blir åtgärdat. Det finns garanterat olja kvar i gaffeln, hoppas jag iaf...
Tack på förhand!