Framgaffel/styrkrone-byte, vad saknas?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag byter framgaffel från min original ZX7 till en ZX10-gaffel.
Det tycks - enligt alla som gjort det här bytet - endast handla om att byta lagersäten/lager.

Jag har bytt lagersäten/lager från ZX10:ans original kullager till nya rullager, men när jag ska montera gaffelkronan och fixera den med ringbulten ovanifrån så är det ett "spel" på ca 5-6 mm från där gängan slutar, till ramen. Alltså går det inte dra åt det hela.
Axlarna är lika långa på ZX7:an och ZX10:an, och det ska vara ett bolt-on-byte sånär som på lager/lagersäten då.

Någon som kan ge mig en hint om vad detta kan bero på?


axeln.jpg

mellanrum.jpg
 

Bifogat

  • IMG_20170223_184825.jpg
    IMG_20170223_184825.jpg
    1.2 MB · Visningar: 57

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Hur ser det ut om du lägger dit den övre delen av styrkronan då?

Edit:
Sry jag hade KTM i huvet o där drar man övre kronan direkt mot lagret.
Så är det inte på din hoj ser det ut som.

Men det saknas väll ändå nå delar där? Dammskydd osv, kawas sprängskiss va ju kass så svårt o se.

Här ser du vad som ska dit före muttern https://www.kawasaki.com/Parts/PartsDiagram/35993/1998/ZX750-P3
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Är den gängade delen lika då ? ,annars får man väl ta gamla styrstången från zx7:an
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Såhär ser sprängskissen för ramlager, lager och brickor ut för ZX10-08, som styrkronan då gäller:

Styrlager ZX10-08.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Är den gängade delen lika då ? ,annars får man väl ta gamla styrstången från zx7:an

- Jag tycker det ser ut som de gängade delarna av stången är lika ja, men det här bytet mellan ZX7:an och ZX10:an är hyfsat vanligt, och det ska vara helt kompatibelt mellan dem. Enbart lager och lagersäten ska behöva bytas.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Byta styrstolpe är väl att föredra. Annars lägg en distans som täcker
glappet. Dock höjer detta gaffelbenen och sänker markfrigången om
jag nu tänker rätt. :va
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Byta styrstolpe är väl att föredra. Annars lägg en distans som täcker
glappet. Dock höjer detta gaffelbenen och sänker markfrigången om
jag nu tänker rätt. :va

- Ja om nu "stolpen" skiljer sig åt modellerna emellan. Enligt de som gjort den här uppgraderingen så är det bara en fråga om lagerskifte som krävs för att skifta gafflarna.

Från ett par forum:
"I swapped 07 front and rear onto my 92. Front was just a bearing."

"The forks for all the models are a bearing swap only, but the ignition switch is offset, so it does not line up."
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Missade att axlarna var lika långa. :huvet
Då bör problemet ligga i nedre lagret eller lagerbanan. Ofta köps
ju dessa i matchande par men jag har själv råkat ut för att de inte
riktigt har optimal passform. Lagret hamnar lite för högt i lagerbanan
vilket lyfter upp stolpen lite. Jag löste det med distanser både under
undre lagret och över övre lagret, jämnade ut avståndet kan man säga.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Har du testat att skruva dit alla de andra delarna som ska på före styrkronan med?
Det kan vara så att locket/brickorna/vad de nu egentligen kallas ska ligga vid den ogängade delen och det löser sig när allt är monterat
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Missade att axlarna var lika långa. :huvet
Då bör problemet ligga i nedre lagret eller lagerbanan. Ofta köps
ju dessa i matchande par men jag har själv råkat ut för att de inte
riktigt har optimal passform. Lagret hamnar lite för högt i lagerbanan
vilket lyfter upp stolpen lite. Jag löste det med distanser både under
undre lagret och över övre lagret, jämnade ut avståndet kan man säga.

- Ja kanske får jag använda distanser.

- - - Updated - - -

Har du testat att skruva dit alla de andra delarna som ska på före styrkronan med?
Det kan vara så att locket/brickorna/vad de nu egentligen kallas ska ligga vid den ogängade delen och det löser sig när allt är monterat

- Jopp, det har jag gjort. Får kolla axlarna igen noga, så de verkligen matchar varandra.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur ser yttre lagerringarnas tjocklek ut?
De gamla mot de nya alltså, som skrivet ovan kanske du måste ha någon distans nere/uppe innan du trycker i dom så du får dom rätt.

Ed. Även innerringarna såklart, tänkte nog inte färdigt igår.

Alltså, hur mycket bygger nedre lagret till det övre jämfört med det gamla.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Har nu fått veta från ett par andra användare som gjort precis samma gaffelbyte att det måste vara kronan från en ZX10 06-07 för att vara "bolt-on" på min maskin. Jag har den nyare varianten från 2008, vilket alltså är knepigare att fixa.
Nåväl...en komplett nedre styrkrona med samtliga lager och packningar/bussningar beställd från Ebay till mindre än halva priset (frakten inräknad) jämfört med MC-demonteringarna i Sverige. Måtte den landa i mitt garage innan säsongen är igång..
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Inte enklare bara att få svarvat en distans?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Inte enklare bara att få svarvat en distans?

- Funkar det verkligen med en distans där någonstans? Skulle den in mellan gummibrickan och låsmuttrarna då?
Nog för att jag funderat på det, men andra har valt att byta antingen själva axeln eller hela nedre styrkronan, då det inte passat rakt av.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Den ska in mot lagerbanan (inre lagerbanan, den som rullarna / kulorna sitter på) och sen spänner du åt mot denna distans med låsmuttrarna ovanifrån. Inga konstigheter alls.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Den ska in mot lagerbanan (inre lagerbanan, den som rullarna / kulorna sitter på) och sen spänner du åt mot denna distans med låsmuttrarna ovanifrån. Inga konstigheter alls.


- Verkar inte funka alls med den här -08 styrkronan. Får vänta på den beställda från ZX10-06 istället.
Jag satte distansen över lagret och sedan låsmuttrarna på, men nu är problemet att övre triplen inte går ner tillräckligt långt, som den är utformad på den här modellen.

 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Då är det nog enklast att vänta på dom andra gaffelkronorna. :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Äntligen har den övre gaffelkronan landat i mitt garage, och den tycks passa som en smäck.

Dock undrar jag:
1. hur vet jag lagom höjd/längd på gaffelbenen i relation till övre kronan?
Såhär ser det ut när jag provisoriskt monterade dem.

fork-height.jpg

Och 2. vid styrutslag till vänster kläms kablaget mot ramen, men det är ju inget extremt utslag så hur kort utslag ska man egentligen ha vid dikt babord? Måste ju sätta styrstopp någonstans..

pinched-cables.jpg
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top