Om det är kablage upp till en styrhalva; 'tror jag att det skall gå framför gaffelbenet....vid styrutslag till vänster kläms kablaget mot ramen ...Måste ju sätta styrstopp någonstans...
View attachment 436517
Äntligen har den övre gaffelkronan landat i mitt garage, och den tycks passa som en smäck.
Dock undrar jag:
1. hur vet jag lagom höjd/längd på gaffelbenen i relation till övre kronan?
Såhär ser det ut när jag provisoriskt monterade dem.
View attachment 436517
Enklaste styrstoppen är att sätta gummi på gaffelbenen
Om det är kablage upp till en styrhalva; 'tror jag att det skall gå framför gaffelbenet.
Utsticket över gaffelkronan är i regel inte mer än själva locket på gaffelbenet. Alltså 2-3mm.
Det vet du inte för den gaffeln hör inte till din hoj...
Kolla hur andra satt upp den och vilka fjädrar de haft till vilken vikt och börja där, för det var väl någon tidigare gjord uppdatering som jag förstod och då kan du alltid börja där.
Sen är det bara att testa hur du själv vill ha det.
Får för vem då?- Får det vara så stort styrutslag alltså? I så fall är det ju en rimlig lösning, helt klart.
Får för vem då?
- För att inte hojen ska dyka ner för snabbt/brant i kurva.
Har inte med styrslaget att göra, däremot bla. hur högt gaffelbenen sitter.
- Okey, att sänkning av fronten ger villigare kurvtagning vet jag. När det gäller styrutslaget så tolkade jag detta som att det också spelar roll:
" i ended up with my forks at 22.5 degrees instead of the 25 they left the factory at. to get it back to as close to standard steering angle i had to lower my back end right down on the height adjuster on the rear shock. my bike has the rsv swingarm fitted and overall ive reduced the wheelbase by 65mm if i recal correct.
i lowered the rear end fully down on the adjuster and raised the fron to the top of the forks being level with the yoke, this gave me a fork angle off 24.5 degree. it steers really quick even at that so i fitted a steering damper to be on the safe side
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|