Framgaffel/styrkrone-byte, vad saknas?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Utsticket över gaffelkronan är i regel inte mer än själva locket på gaffelbenet. Alltså 2-3mm.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Äntligen har den övre gaffelkronan landat i mitt garage, och den tycks passa som en smäck.

Dock undrar jag:
1. hur vet jag lagom höjd/längd på gaffelbenen i relation till övre kronan?
Såhär ser det ut när jag provisoriskt monterade dem.


View attachment 436517

Det vet du inte för den gaffeln hör inte till din hoj...

Kolla hur andra satt upp den och vilka fjädrar de haft till vilken vikt och börja där, för det var väl någon tidigare gjord uppdatering som jag förstod och då kan du alltid börja där.
Sen är det bara att testa hur du själv vill ha det.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det vet du inte för den gaffeln hör inte till din hoj...

Kolla hur andra satt upp den och vilka fjädrar de haft till vilken vikt och börja där, för det var väl någon tidigare gjord uppdatering som jag förstod och då kan du alltid börja där.
Sen är det bara att testa hur du själv vill ha det.

- Ja, ska se om jag kan få fram info från trådar med den här konverteringen gjord.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Har inte med styrslaget att göra, däremot bla. hur högt gaffelbenen sitter.

- Okey, att sänkning av fronten ger villigare kurvtagning vet jag. När det gäller styrutslaget så tolkade jag detta som att det också spelar roll:

" i ended up with my forks at 22.5 degrees instead of the 25 they left the factory at. to get it back to as close to standard steering angle i had to lower my back end right down on the height adjuster on the rear shock. my bike has the rsv swingarm fitted and overall ive reduced the wheelbase by 65mm if i recal correct.

i lowered the rear end fully down on the adjuster and raised the fron to the top of the forks being level with the yoke, this gave me a fork angle off 24.5 degree. it steers really quick even at that so i fitted a steering damper to be on the safe side
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är ju gaffelvinkeln som avses i texten,inte styrutslag...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
- Okey, att sänkning av fronten ger villigare kurvtagning vet jag. När det gäller styrutslaget så tolkade jag detta som att det också spelar roll:

" i ended up with my forks at 22.5 degrees instead of the 25 they left the factory at. to get it back to as close to standard steering angle i had to lower my back end right down on the height adjuster on the rear shock. my bike has the rsv swingarm fitted and overall ive reduced the wheelbase by 65mm if i recal correct.

i lowered the rear end fully down on the adjuster and raised the fron to the top of the forks being level with the yoke, this gave me a fork angle off 24.5 degree. it steers really quick even at that so i fitted a steering damper to be on the safe side

Det tycker jag mer låter som gaffelvinkel än styrslagsvinkel. Och du påverkar gaffelvinkeln med hur högt gaffelbenen sitter i styrhuvudet. Den där personen har motverkat att gaffeln har en brantare vinkel genom att sänka baken.. detta ger även sämre läggvinkel vid kurvtagning.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
- Ja, jag kan hålla med om att det kanske är enbart gaffeln/vinkelt som är orsaken. Då har jag inga bekymmer med att ha ett långt styrslag på min hoj.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nästa "issue" när jag löst sätter samman gaffelben, övre gaffelkronan och de nya clip-ons:en är att försöka få till ett vettigt fäste för tändningslåset.

Nya lättare:
Clip-on.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Har löst problemet med tändningslåset genom en hylsa passande i ZX10:ans fäste, som ZX7:ans lås passar perfekt i.
Dessutom beställt en ny mattsvart framfälg : )

Det som ger mig rysningar när jag kommer in i garaget o ser besten hängandes i taket, är alla jäkla sladdar/kablar/anslutningar som jag måste få reda på.
I synnerhet som jag ska ersätta den tunga klumpen av mätare med den här nyinköpta lilla tingesten som väger typ 50 gram:

83396.jpg


http://daytona-global.com/products/...frID=0&categID=1&subcategID=5&productID=83396
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Med vajrar och kablage framtill som bilden nedan visar....vad för vajer är "A" och var ska den sitta?
Jag har redan monterat gas- och chokevajer.

 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top