Framgaffel "vibrerar" från 110kmh!

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Haloj!

När jag kommer upp i fart så börjar framgaffeln "vibrera" svårt att förklara men tittar man på den så kan man säga att den rör sig framåt & bakåt. Börjar runt 100-110 och blir värre ju högre farten blir.

Frågan är om det kan bli så av obalans i framhjulet eller om det kan bero på andra saker?

Mitt andra "problem" är att gaffeln känns väldigt vinglig/ostabil vid kurvtagning när man kör aktivt. Har sett att man kan köpa en "klämma" att montera mellan gaffelbenen, någon som monterat en sådan och vet om det blir mycket bättre?

Saknar min CB1000RA!

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
låter ju direkt som ett löst åtdraget eller slitet styrlager

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Det känns inte slitet isåfall löst åtdraget, får kolla det!

Edit: Rycker i gaffeln när hojen står på centralstödet och det är stumt!

Last edited:

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Styrlager dåligt. Avlasta framhjulet och ryck i gaffelbenen så märker du om det glappar...vilket det nog gör i ditt fall

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Whoa..., om du SER gaffel röra sig skulle jag inte köra en meter till!
Du har troligen ett havererat lager....se över hela gaffeln. :fakta

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Som sagt kände nyss och gaffeln glappar inte en millimeter när jag rycker i gaffelbenen.

Och inget som känns konstigt när man vrider på styret, går lätt och fint? Det är därför jag funderade på om det kunde ha med hjulet att göra.

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Att gaffelbenen rör sig fram och tillbaka kan mycket väl vara oblans i framhjulet.Tänkte fel i stressen för massa år sen och satt balansvikterna ett halvt varv fel dvs ökade på obalansen.Det gjorde att gaffeln rörde sig flera cm när jag skulle köra road-racing träning.
Men kolla styrlagren när du ändå håller på..

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Skulle tippa på styrlager OCH väldigt obalanserat framdäck. Detta eftersom det bara sker i viss hastighet, är ju inte styrlagret som skapar vibrationerna.

Edit: såg senaste inlägg, är det stumt och fint så lär det nog bara obalans. Jag hade sådan obalans i framdäcken på en bil en gång att jag var tvungen att köra med öppen mun vid 130km/h, annars skallrade tänderna så jävligt att jag var rädd dom skulle spricka =D

Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Får nog skruva av hjulet och få det balanserat, och kolla över allt annat när jag ändå river.

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
" svårt att förklara men tittar man på den så kan man säga att den rör sig framåt & bakåt"

:confused::confused:

Alltså tittar jag ner på framhjulet så vibrerar gaffeln i riktning framåt/bakåt. Ungefär som att gaffeln trycks bakåt och fjädrar tillbaka framåt i en upprepande rörelse.

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Kan det möjligen vara en skev bromsskiva? Jag fick tillbaka mitt hjul från ett däcksbyte och de hade skevat till bromskivan på något sätt. Det blev vibrationer ungefär på det sätt du beskriver. Hojen var en RD350.

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Har själv upplevt vibrationer/pumpningar i framdelen/gaffeln pga. obalans i hjulet. Försvann efter balansering. Det var runt 70 km/h, försvann under och över den hastigheten, och var inte synligt. Men det låter ändå som en bra första kontroll.

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Min gaffel rörde sig säkert 3 cm i 200 km...Obalans!!

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Noop, den hojen hade jag inte vågat köra en meter med så länge jag inte tagit reda på var felet i framgaffeln finns.Styrlager som tidigare nämnts kan ju vara värt att kolla upp.Steget efter blir fälg, däck och hjullager.

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...