Framgaffel "vibrerar" från 110kmh!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Styrlagerglapp tror jag inte på om väldigt ytterst lite i såna fall

När du plockat av hjulet känn på varje gaffelben försäg om det glappar, hade ett liknande problem på min gamel cross, båda gafflarna va sopp slut men den vänstra va värst o glappa nån mm, över 100km/h våga jag fasen inte köra för framhjulet slog fram o bak o vibrera nått hemskt.

Styrlagerglapp kan göra den svårare att ta i kurvor, & kan bli livsfarligt vid inbromsningar, styret ska helst gå ytterst trögt att vrida från sida till sida.

På min senaste hoj tror jag de stod att när framhjulet är obelastat från marken & man håller styret rakt o har typ en fiskevåg så kan man fästa kroken i styret o dra i öglan rakt bakåt eller framåt, så skulle den visa runt 2.3kg i tröghet innan styret skulle vrida på sig.

Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Som sagt något glapp finns inte i styrlagret, men någon tröghet är där inte heller snarare tvärt om. Ska man verkligen ha det? Ska kolla gaffelbenen med när jag lossat framhjulet, måste fixa depåstöd eller något att ställa upp fronten med bara!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Börja med att balansera hjulet, är felet kvar är det dags att börja grubbla.

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Hmm... till att börja med så rekommenderar jag att parkera bågen tills problemet är löst.

Enklaste sättet att kola om gaffeln mår dåligt är att rulla sakta framåt och nypa handbromsen, lyssna, känn, titta efter minsta lilla "kluck, bonk, gnissel".
Ställ bågen på centralstöd/depåstöd eller liknande så framhjulet går fritt från marken och cykeln står stabilt, rotera hjulet och titta noga efter eventuella skevningar i fälg eller bromsskiva. rotera framhjulet så fort du kan med handkraft och nyp handbromsen, kolla hur gaffeln beter sig.

Mest troligt är att du har taskig balansering, men gaffeln kan ju vara utsliten i gaffelbenens styr bussningar.

Lycka till !

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Har du inga ledtrådar att ge.
När blev hojen så här? när du fick den? ... eller efter ngt mekjobb eller var den bara sådära efter vintervilan.

CYBERMAN

Snart så...
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Gixxer K7:a och KTM 690 SMC R
I mitt fall var det en kolv i vänster ok som inte ville röra sig lika lätt som dom andra. Vilket resulterade i vibrationer vid inbromsning och en ostabil hoj.... båda försvann så fort jag plockade isär och rengjorde alla kolvar i vänster ok..

Snowman89

Guest
Jag har ett liknande problem på min 525a. Märks enbart i hastigheter över 70km/h.
Gaffeln är nyrenoverad med bussningar och packboxar. Inget glapp i styrlagret och det vibrerar varken mer eller mindre vid inbromsningar. Hjullagret fram är OK också så jag ska kika närmre på hur framhjulet är balanserat.

Konrad Haifa

Guest
Börja med att balansera hjulet, är felet kvar är det dags att börja grubbla.

Äntligen ett vettigt tips! Och det enklaste att börja med. Även om styrlagerglapp upptäcks så kan grundorsaken vara obalans i hjulet. Eftersom en sådan kraft går radiellt rätt upp i styrlagret.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Som sagt något glapp finns inte i styrlagret, men någon tröghet är där inte heller snarare tvärt om. Ska man verkligen ha det? Ska kolla gaffelbenen med när jag lossat framhjulet, måste fixa depåstöd eller något att ställa upp fronten med bara!
Kolla boken för det. På min ska det i princip inte vara något motstånd alls, utan med framdelen upphängd och obelastad så ska styret falla åt endera sidan av sig själv om man släpper det när det är korrekt justerat.

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Har du inga ledtrådar att ge.
När blev hojen så här? när du fick den? ... eller efter ngt mekjobb eller var den bara sådära efter vintervilan.

Tyvär har jag inga vettiga ledtrådar att ge, kan inte minnas exakt när det började, körde inte så mycket när jag köpte den i slutet på förra sommaren kanske var där redan då. Men nu har jag reagerat mera, kanske har en vikt lossnat från hjulet? Ska lämna in hjulet i veckan.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag fick ett nytt framdäcken monterat och balanserat av proffs förra våren. I högre farter skakade hela hojen så pass att mitt kåpglas sprack!

Åkte genast in för att få hjulet ombalanserat. De kollade med balanseringsmaskinen och hittade inget konstigt, men tog såklart ändå bort vikterna och började om. Vips var problemet borta.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Hade liknande symptom när jag åkte med ett framdäck som hade konstig slitning pga för lågt lufttryck. Jag böt till ett nytt o balanserade. Problem löst.:crash

hubbz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2012
Hoj
2008 Kawasaki ZX-10r; 1997 Kawasaki ZX-9r Ninja
Jag har ett liknande problem på min zx10 2008
Lämnade in hjulet och bytte framdäck (dunlop sportsmart)
Efter det har styret börjat skaka fram och tilbaka (i "svängriktningen")
Från ca 80 km/h och uppåt.
Hjulet är balanserat i 2 olika maskiner + manuellt.
Inget glapp i gaffelben effer något lager. Skivorrna är raka. Dock glappar den ena ytterst
Lite axialt.
Polarn säger att det brukar kunna skaka lite i styret.
Men har inte gjort det tidigare + att det är jävligt läskigt i kurvor!

D-MAN 660

Torque Junkie....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduper Hertig 2015.
Lånar tråden lite. Har vibrerande bromsar på min cykel. Över hundra vid inbrommsning vibrerar det utav helvete. Prövat ett annat set med skivor + monterat nya org belägg. Samma skit fortfarande. Om jag kommer glidandes mot ett rödljus tex så pumpar bromsarna som fan i låg fart. Vad kan detta bero på?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Lånar tråden lite. Har vibrerande bromsar på min cykel. Över hundra vid inbrommsning vibrerar det utav helvete. Prövat ett annat set med skivor + monterat nya org belägg. Samma skit fortfarande. Om jag kommer glidandes mot ett rödljus tex så pumpar bromsarna som fan i låg fart. Vad kan detta bero på?
Kollat styrlager? Glappt sådant brukar kunna ge snarlik känsla, i alla fall i lägre fart.

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Kan meddela att jag idag lämnade in framhjulet för balansering, och det gjorde susen! Riktigt skönt att det inte var något annat! Tack för alla inlägg i tråden!

/Ronny

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900

Kanske har du redan fått svaret, innan du ställde frågan? :)

I mitt fall var det en kolv i vänster ok som inte ville röra sig lika lätt som dom andra. Vilket resulterade i vibrationer vid inbromsning och en ostabil hoj.... båda försvann så fort jag plockade isär och rengjorde alla kolvar i vänster ok..

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring