Framgaffelfjäder...

Need4Speed

Crash is king!!
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
CBR 600 streetfighter +fireblade
Tja! Är det någon som har någon bra idé för att pressa ner fjädrarna i gaffelbenen? Är det att inhandla lite ryss5:eek:r och ta i utav bara h-vete som gäller eller? Ni som vet får gärna komma med tips! :va

RaceRoger

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
CBR 600
Need4Speed skrev:
Tja! Är det någon som har någon bra idé för att pressa ner fjädrarna i gaffelbenen? Är det att inhandla lite ryss5:eek:r och ta i utav bara h-vete som gäller eller? Ni som vet får gärna komma med tips! :va
Försöker du byta fjädrar när gaffeln sitter på hojen eller vad??
Jag har aldrig behövt pressa i några fjädrar..
ta av gaffelbenen från hojen om du nu inte har gjort det.

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Need4Speed skrev:

Missförstår jag helt eller är det inte bara höja fronten så hjulet inte ligger i backen lyft under motorn eller dylikt....

Need4Speed

Crash is king!!
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Gaffelbenen sitter på fortfarande men det är alltså läge att ta av dom...
Har inte hållit på med detta förut som kanske märks :kocko Trodde det gick utan attt ta av dom :rolleyes:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Klart det går att ha benen kvar på om pallar upp..men det sölar en del.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Förklara vad du ska göra istället. Ska du plocka loss gaffelbenen så behöver du inte komprimera fjädrarna.
Ska du riva isär benen? I så fall är det oftast lättast att göra det med benen demonterade från knarren.

Tala om vad du ska göra!

Need4Speed

Crash is king!!
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Jo alltså jag ska inte ta isär gaffelbenen eller nåt sånt utan jag har bara tagit av "locken" upptill och ska få dit dom igen med distanser och allt...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Need4Speed skrev:
Jo alltså jag ska inte ta isär gaffelbenen eller nåt sånt utan jag har bara tagit av "locken" upptill och ska få dit dom igen med distanser och allt...

Jag brukar pressa med en lagom stor hylsa monterad på ett t-handtag (bara ta något), samtidigt som en polare står och håller imot, sen pillar jag dit låsringen

Kolla så ringen satte sig riktigt, det där locket flyger ganska bra

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Varför har du lossat locken om man får vara nyfiken?

Hursomhelst så pallar du knarren så den står stadigt med avlastad framtoffla. Sen letar du på en hylsa, spärrskaft och förlängare i rätt storlek och sen gäller det bara att trycka ihop fjädern. Enklast genom att lägga bröstkorgen mot änden på spärrskaftet. Så har jag alltid gjort, inga problems. Antagligen finns det nån form av färdigt skitdyrt specialverktyg från hojtillverkaren som underlättar men detta fungerar också.

Var mycket noggrann med att få locket rakt i gängorna. Du vill verkligen inte dra i locket snett i gängorna eftersom det innebär byte av gaffelben.

Need4Speed

Crash is king!!
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
OK, palla upp framtofflan, ska ta brorsan till hjälp så ska nog detta grejjas...Får tacka så mycket för alla snabba svar :Bugar

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras