Framgaffelproblem Sv1000s

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
okej. tack för tips, jag har inget bra måttkärl så det får införskaffas, ska vara 498ml i varje och när jag bytte förra gången köpte jag en 1liters med måttvisning på sidan och försökte komma så nära hälften som möjligt.
Volymen är mest bara intressant när man står i affären och ska välja stor eller liten dunk, det intressanta är luftspalten ovanför oljan, så köp en sån här istället: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Oljenivamatare-gaffelben-82399/

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
allt är korrekt dit satt, men en sak som jag grubblar över är ju att den där bussningen är en styrning och för att inte benet ska glappa, men det är packboxen som ska täta så jag kan inte greppa varför bussningen ska täta:va

Det vanligaste som händer när p-boxen börjar läka är att gaffelbenet fått ett "stenskott" som orsakat små vassa skador som river sönder p-boxen.
Jag använder ett fint vattenslippapper tillsammans med "WhiteSpirit" för att slipa gaffelbenen rena från skador, jag håller pappret runt benet och låter handen göra en "spiralrörelse" fram och tillbaka över området som p-boxen löper.
Tittar efter ett par drag, och då är det enkelt att se var skadorna finns, slipar sedan tills alla skador är borta.
Även skit, i forma av tex rester av flugor och mygg, kan skada p-boxens förmåga att täta.

Vissa hojar, CBR900 tex. har skydd som täcker området där p-boxarna löper.
Tacka vet jag tiden när modet var "Gummibälgar", då byttes p-boxarna var 10år pga. ålderskäl.

/KentW

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Det vanligaste som händer när p-boxen börjar läka är att gaffelbenet fått ett "stenskott" som orsakat små vassa skador som river sönder p-boxen.
Jag använder ett fint vattenslippapper tillsammans med "WhiteSpirit" för att slipa gaffelbenen rena från skador, jag håller pappret runt benet och låter handen göra en "spiralrörelse" fram och tillbaka över området som p-boxen löper.
Tittar efter ett par drag, och då är det enkelt att se var skadorna finns, slipar sedan tills alla skador är borta.
Även skit, i forma av tex rester av flugor och mygg, kan skada p-boxens förmåga att täta.

Vissa hojar, CBR900 tex. har skydd som täcker området där p-boxarna löper.
Tacka vet jag tiden när modet var "Gummibälgar", då byttes p-boxarna var 10år pga. ålderskäl.

/KentW
Jag har undersökt benet från skador men inga kanter alls, jag har ju ett litet plastskydd men det är inte högre än 5cm kanske så den hjälper inte så mycket, jag får hoppas att jag hade otur med packboxen och bussningarna så det blir bra när jag byter det:)

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Kuken!

nu fick jag hem packboxar och bussningar, bytte på den läckande sidan och nu idag när jag kom hem efter en 17mils tur så läcker den igen, jag orkar inte hålla på med den mer!? vafan:huvet

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
nu fick jag hem packboxar och bussningar, bytte på den läckande sidan och nu idag när jag kom hem efter en 17mils tur så läcker den igen, jag orkar inte hålla på med den mer!? vafan:huvet

Dags att lämna in dom till någon som kanske kan hitta problemet? :(

Jag lämnade in mina för att slippa göra jobbet om och om igen, vilket antagligen skulle ha skett. :glömdet

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Dags att lämna in dom till någon som kanske kan hitta problemet? :(

Jag lämnade in mina för att slippa göra jobbet om och om igen, vilket antagligen skulle ha skett. :glömdet

jag är inne på byta hoj, har varit inne på nakenhoj för att få ner farten så mest troliga är att jag slumpar iväg den och köper mig nått annat, någon?

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping