Framgafflen läcker! Farligt?

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Finland,Vaasa
Hoj
suzuki rm 250 -01
HÄR kan ni få lite tips hur man byter dem....själv har jag bytt dem under vintern men har inte orkat skruva tillbaks dem ennu :kocko
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Det är inte särskillt komplicerat att byta dom själv.
Har du funderingar så snacka med Robban_C han kan det där som ett rinnande vatten :tummenupp
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
da-geez skrev:
Hade en gixxer 750 -98 förra sässongen där de gick sönder. Då tog jag bort gafflarna själv och lämnade in de på verkstad. Det känns som det är mycket meck med rätt oljenivå/kvalité och sånt så det va lika bra o lämna in skiten..

Nu sitter man ju me kuken i brevlådan när allt är stängt..!

Sådärja... nu brände man vid käket på spisen oxå.! Röv...
det tar en kvart att byta packbox, varför lämna in??
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
da-geez skrev:
Förra gaffel paret jag lämande in gick på 500spänn har jag för mig.
Men nu har det ju varit stängt överallt så jag har ju inte ens kunnat köpa delar!

De läcker rätt så friskt så jag har inte velat köra överhuvudtaget. När den stod över natten var det en pöl under varje gaffel..

Såhär ser de ut när man tryckt de mot golvet en gång!
Hade torkat rent alltihop med avfettning innan.. Mysigt.!

Rotation_of_Picture_005.sized.jpg

så här gör du
 

Bifogat

  • Gaffel.jpg
    Gaffel.jpg
    70.6 KB · Visningar: 196

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Mina har också gått. Ska byta själv. Gjorde det på min förra hoj. Inte allt för blodigt ingrepp.

Med rätt verktyg och en vettig mekplats kanske det tar 2-3 timmar totalt.

:tummenupp
 

da-geez

Medlem
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Malmoe
Hoj
2004 GSXR 1000
GIXxXER skrev:
så här gör du
Tjena..!

Mitt problem är att jag bor i Malmö o jag tog hojen hem till Ronneby över påsk.
Så nu hänger hojen utan gafflar i rby. Nu vill jag bara ha ihop den så fort som möjligt..

Jag har bytt packningssater i vanliga stora hydralkolvar många gånger och detta ser nästan likadant ut, bara typ dubbelt så många delar.. Men med din bild utskriven kanske man skulle ge sig på det iaf.!
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Då ska vi se, jag ber om ursäkt att det vart svartvita bilder, nån hade mojsat med kamerat och ändrat inställningarna.
Vi hade lite att göra så....tänkte vi kunde ta lite bilder till dig.

1:Muttersmiskare, mejsel och gaffelben
Lossa insexsbulten i botten
 

Bifogat

  • gaffel1.JPG
    gaffel1.JPG
    94.6 KB · Visningar: 139

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
3: Pilla bort låsringen som sitter bakom dammskydden på benet, akta så du inte repar innerbenet.
 

Bifogat

  • gaffel3.JPG
    gaffel3.JPG
    81.8 KB · Visningar: 131
Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Nu har vi även lossat på "NR 15" på figuren tidiagare i tråden, detta behöver man inte göra men vi skulle ha lös ytterbenet för att eloxera om det därför vart det så.
 

Bifogat

  • gaffel4.JPG
    gaffel4.JPG
    76.7 KB · Visningar: 113

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Ta tag i ytterbenet och ryck till så delar dom på sig, gör dom inte det så har du glömmt låsringen (Been there done that)
 

Bifogat

  • gaffel5.JPG
    gaffel5.JPG
    92.2 KB · Visningar: 126

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Så nu har du lite att mojsa med, om du gör det på det snabbare sättet att du struntar i att lossa nr 15 så kan du mer fördel använda den gammla packboxer som mellanlägg då du försiktigt knackar dit den nya.

Hoppas att det var till nån hjälp även om man inte är nån mästare på att förklara.
Mängden olja du ska ha i din har jag ingen aning om men nån annan här borde kunna dela med sig av lite kunskap.
 

Bifogat

  • gaffel5.JPG
    gaffel5.JPG
    107.7 KB · Visningar: 105

da-geez

Medlem
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Malmoe
Hoj
2004 GSXR 1000
Twosaint skrev:
Så nu har du lite att mojsa med, om du gör det på det snabbare sättet att du struntar i att lossa nr 15 så kan du mer fördel använda den gammla packboxer som mellanlägg då du försiktigt knackar dit den nya.

Hoppas att det var till nån hjälp även om man inte är nån mästare på att förklara.
Mängden olja du ska ha i din har jag ingen aning om men nån annan här borde kunna dela med sig av lite kunskap.

De va som fanken, nu har jag inte samvete o lämna in de när du gjort en sån fin förklaring! :Bugar

Btw; är det din "Easy Share" som ligger på bordet? Erkänn att den ligger där för att batterierna är slut..
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
njae det är inte min, polarens han har kort på allt annat som är demolerat på hojen så han ville att vi skulle fota det här med.
Men den ska tydligen dra bra med ström när man kör displayen.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Robban W:
Jag har också använt strumpa (och buntband) för att klara mig över en helg! :tummenupp


Jag blev ombedd per pm av Twosaint att lägga mig i det här (somliga har tydligen förtroende :)). Hursomhelst är det helt korrekt skrivet ovan och då är det inte lätt att lägga sig i utan att skapa ömma tår men eftersom jag blev ombedd så tar jag mig friheten att komplettera med några rader.

Numren refererar till bilderna ovan.
1. Helt rätt att använda muttermaskinen. :tummenupp Den underlättar markant i just detta jobb eftersom man då inte behöver hålla emot insatsen som annars vill snurra friskt. Satsa på en insexhylsa av god kvalitet, det här är en skruv som du definitivt inte vill runddra! Och den har dessutom (åtminstone på de ben jag bytt p-boxar på) rätt grunt insexspår = lättare att runddra.
Mejsel? Jag vet inte vad den ska vara till här men det är antagligen till låsringen. :tummenupp
2. Ett tips är att ställa de isärdragna benen i ett oljetråg över natten. Du anar inte så mycket olja det kommer ut då trots att man redan tömt benet. Och man vill ju få ut mesta möjliga av den gamla gojan.
3. Dammskydden lossar jag genom att försiktigt knacka in en slö morakniv mellan benet och dammskyddet. En skruvmejsels kanter kan lätt göra märken i aluminiumet.
5. Man kan få rycka rätt friskt ibland. Ät gröt till frukost, det underlättar! :D

Ang det där med att använda gamla p-boxen vid iknackande av den nya:
Hmmm, hur blir det? Splittar du den gamla först? Den kommer ju att hamna mellan dammskyddet och nya packboxen. Dvs den går inte att ta bort om du inte splittar den först. Att splitta på plats låter lite väl spännande.
Det är en annan sak med en icke-USD gaffel. Då kan man använda gamla p-boxen eftersom man då kan montera dammskyddet efteråt, det finns ju så att säga inget ivägen ovanför när man ska dra bort den gamla packboxen efter montering av den nya. På en USD sitter det ju en nederdel i vägen.
Jag brukar hursomhelst använda en liten mässingsdorn för nedknackning av nya p-boxen. Nåja, det viktiga är att man är försiktig så att man inte slår märken i innerbenet.

Några tips:
När man skjuter upp dammskyddet och nya p-boxen på innerbenet så måste man passera svarvningarna (midjorna) för undre bussningen. Dessa svarvningar har rätt vassa kanter som gärna skär i p-boxen. Jag brukar tejpa över den delen av benet med masktejp så slipper man trista skärsår i nya p-boxen. En kondom eller en plastpåse går säkert bra också.
P-boxar (liksom o-ringar) smörjer man alltid innan montering. Men det vet ni säkert. :tummenupp
Kolla så att kopparbrickan till bottenskruven är ok.

Om jag nu har rört till det här så får ni ha överseende. Jag har skallen fullt av annat just nu. Har precis skickat iväg ett mejl till en mäklare och ett annat till banken. Avvaktar spänt hur det ska sluta med budgivningen.
Som ni förstår så har jag ett och annat som surrar i skallen just nu. :)

<viktigpetter>
Och sen en sak boys and girls:
Det heter gaffeln (inte gafflarna) om det är till en knarr!
En knarr (dvs de flesta) har en gaffel med två gaffelben i. :tummenupp
Undantaget är då Tesi och andra navstyrda knarrar.
</viktigpetter>
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Robban_C skrev:
Robban W:

Mejsel? Jag vet inte vad den ska vara till här men det är antagligen till låsringen. :tummenupp

du gubben :7peta han på fig 3 så håller han ju i mejseln och pillar på låsringen.
Sen tror jag att jag använde den gammla pboxen imellan donet och den nya.
 
Last edited:

da-geez

Medlem
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Malmoe
Hoj
2004 GSXR 1000
Robban_C skrev:
Jag blev ombedd per pm ...........................andra navstyrda knarrar.
</viktigpetter>


Det finns resurser på detta forumet..! Tack tack.. :tummenupp

Röv att jag är 20 mil från de hela veckan.. för nu är jag riktig sugen på o riva ner dem!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Robban_C skrev:
Robban W:<viktigpetter>
Och sen en sak boys and girls:
Det heter gaffeln (inte gafflarna) om det är till en knarr!
En knarr (dvs de flesta) har en gaffel med två gaffelben i. :tummenupp
Undantaget är då Tesi och andra navstyrda knarrar.
</viktigpetter>
Gaffla inte nu. Han äter säkert med 3-4 gafflar oxå. :D
(När det gäller språk räcker det med att tillräckligt många har fel så blir det rätt..
Men det är absolut ett misstag att tro att det är likadant i alla lägen.)
/u
ps. håller med Robban i sak ds.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ulf, det var inte Robban W jag vände mig till i det du citerade. Eller rättare sagt så vet jag inte vem jag vände mig till. Tyckte inte att det var så väsentligt vem det gällde.
Hejhopp!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top