Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har med väldigt få undantag kunnat trycka in bromscylindrar "lätt med fingrarna" så att säga. Snarare med typ litet koben eller 2 st korsade större skruvmejslar. Hur gör du? Locket av på behållaren på styret? Öppnar luftnippeln? Bättre skick på grejerna?
Kan bara hålla med.
När bromsbeläggen inte släpper skivorna utan skrapar, då brukar det inte gå med fingrarna.
Utan då är det dags för rengöring av bromskolvar med tandborste följt av silikonfett och hjälper inte det så blir det blåsa ut kolvarna (en i taget) lyfta ut gummiringarna i cylindern med O-ringsverktyg och göra rent i spåren, göra rent gummiringarna, göra rent kolven
och sätta ihop med lite silikonfett.
Sedan har det alltid gått bra trycka in kolvarna med fingrarna.
På SV650S, Sprint RS, GSX1300R (Otroligt, efter 2000 mil nödvändigt ta ut alla kolvar på Tokico, det har jag inte behövt på nära 6000mil på Sprint RS....)
Blev så less på Tokico bromsok på GSX1300R så numera Brembo M4 eftermarknadsbromsok monterade med 10mm distanser på radialskruvarna för komma rätt mot skivorna samt dubbla stålombundna slangar direkt från bromshandtaget till höger respektive vänster
bromsok.
Last edited: