framhjulslager???

bandito

bandito
Gick med
18 Apr 2005
Hoj
hojlös
fick följande fel på besiktningen.....
missljud hjulslager fram. har inte märkt ngt själv. lät som fan när han satte snurr på det.
fråga: svårt att byta själv?
specialverktyg?
kostnad?

och slutligen om det är nån från Karlskrona,Kalmar-trakten som vet var man får tag på justa grejor!

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
bandito skrev:
missljud hjulslager fram. har inte märkt ngt själv. lät som fan när han satte snurr på det.
specialverktyg?
kostnad?

och slutligen om det är nån från Karlskrona,Kalmar-trakten som vet var man får tag på justa grejor!

Tag en längre stång med en mindre diameter än din framhjulsaxel. Stick den genom hjulet och loppa (svetesa) ihop lagret och stången. Sen tar du bara en slägga/hammare och klappar till på stången.. vipps så har du fått ur lagret.... Kapa bort det och gör om det med nästa lager... Skitenkelt.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Kolla att det inte är någon bromsskiva som är lite skev!

Min XJ lät som fan (som ett gammalt urtrampningslager på en Lada) när bilprovningen snurrade upp framhjulet - Ändå gick den igenom besiktningen utan anmärkning...
Ena bromsskivan har av okänd anledning blivit en aning skev och snuddar därför beläggen (men ändå inga problem att bromsa)

vykort

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 -09
bandito skrev:
specialverktyg?
kostnad?

Jag fick exakt samma anmärkning på besiktningen. :huvet

Det som kan vara lite knepigt är om du inte har centralstöd på hojen, om inte måste du hänga upp fronten i luften med hjalp av spännband. Att demontera framhjulet och få ut lagerna är inte så knepigt... :banana

Det kostar 2-300 kr för nya lager och packboxar. :) :squid
Köp inte lagerna från mc-affärer där de äe mycket dyrare än hos t.ex Hindab

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
vykort skrev:
Jag fick exakt samma anmärkning på besiktningen. :huvet

Det som kan vara lite knepigt är om du inte har centralstöd på hojen, om inte måste du hänga upp fronten i luften med hjalp av spännband. Att demontera framhjulet och få ut lagerna är inte så knepigt... :banana

Det kostar 2-300 kr för nya lager och packboxar. :) :squid
Köp inte lagerna från mc-affärer där de äe mycket dyrare än hos t.ex Hindab

Om du läser i handboken så brukar det finnas med ett tips på vart på avgassystemet under motorn där man kan sätta en domkraft.
iallafall finns det det på min gsxr. även om jag personligen vägrade göra så.
snickrade ett depåstöd av lite 2"4" istället.. billigare depåstöd går fan inte att hitta =)
(hade ingenstans att hänga upp hojen, annars hade jag gjort det) :)

kolla av som sagt att du får tag i lager från SKF eller liknande, originalgrejerna kostade mig 450:- /lager!
(fanns inte just dom från skf tydligen)
ta reda på markeringen antingen från lokala försäljaren eller kolla på lagrena när du tar ut dom.. fast det är alltid skönast att ha alla grejer innan man börjar. :)

Lagrena satt som as för mig. men efter ett par timmar så var det klart.
(första gången ajg gjorde något dylikt och klarar jag det klarar du det) :tummenupp

bandito

bandito
Gick med
18 Apr 2005
Hoj
hojlös
tackar tackar
här ska mekas.....
har centralstöd :rolleyes: ... visste att ja skulle få någon anv av det nån gång. :)

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag har använt ett förlängningsskaft från hylsnyckelsatsen och en hammare nån gång, bara att knacka ut lagret inifrån.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept