Kompisen höll på med övningskörning, han kör 400cc hoj från mitten av 80-talet. Enkelskiva och enkolvsok fram, trumbroms bak. Underlaget var helt torrt och rensopat, han kör rakt fram i ca 60-70 km/h och ska bromsa.
Då ser jag, på avstånd, hur hojen fladdrar till och lägger sig. (Som ni vet går det fort när det händer.) På sjukhuset efteråt (revbensfrakturer) resonerar vi om orsaken.
På platsen kan man mäta ett bromsspår som är nästan 8 m långt innan hojjen har lagt ner åt höger. Däcken har helt ok mönster men är mer än 2-3 år gamla. Packboxarna till framgaffeln läcker lite och jag tyckte vid tidigare provkörning att den var rätt svampig fram och att jag fick ta i ordentligt för att få hyfsad bromsverkan på frambromsen.
Frågor: Kan han ha fått ett framhjulssläpp på detta sätt, alltså är det möjligt med tanke på den viktförskjutning som sker och som gör att nästan all tyngd lägger sig på framhjulet?
Om han fått totalstopp på framhjulet borde inte hojen vält över?
Tacksam för svar. Undanbedes: Trådkapning och svammel.
Mvh
M
Då ser jag, på avstånd, hur hojen fladdrar till och lägger sig. (Som ni vet går det fort när det händer.) På sjukhuset efteråt (revbensfrakturer) resonerar vi om orsaken.
På platsen kan man mäta ett bromsspår som är nästan 8 m långt innan hojjen har lagt ner åt höger. Däcken har helt ok mönster men är mer än 2-3 år gamla. Packboxarna till framgaffeln läcker lite och jag tyckte vid tidigare provkörning att den var rätt svampig fram och att jag fick ta i ordentligt för att få hyfsad bromsverkan på frambromsen.
Frågor: Kan han ha fått ett framhjulssläpp på detta sätt, alltså är det möjligt med tanke på den viktförskjutning som sker och som gör att nästan all tyngd lägger sig på framhjulet?
Om han fått totalstopp på framhjulet borde inte hojen vält över?
Tacksam för svar. Undanbedes: Trådkapning och svammel.
Mvh
M