Framhjulssläpp?

micaelb

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Luleå
Hoj
dr 800
Kompisen höll på med övningskörning, han kör 400cc hoj från mitten av 80-talet. Enkelskiva och enkolvsok fram, trumbroms bak. Underlaget var helt torrt och rensopat, han kör rakt fram i ca 60-70 km/h och ska bromsa.
Då ser jag, på avstånd, hur hojen fladdrar till och lägger sig. (Som ni vet går det fort när det händer.) På sjukhuset efteråt (revbensfrakturer) resonerar vi om orsaken.
På platsen kan man mäta ett bromsspår som är nästan 8 m långt innan hojjen har lagt ner åt höger. Däcken har helt ok mönster men är mer än 2-3 år gamla. Packboxarna till framgaffeln läcker lite och jag tyckte vid tidigare provkörning att den var rätt svampig fram och att jag fick ta i ordentligt för att få hyfsad bromsverkan på frambromsen.

Frågor: Kan han ha fått ett framhjulssläpp på detta sätt, alltså är det möjligt med tanke på den viktförskjutning som sker och som gör att nästan all tyngd lägger sig på framhjulet?
Om han fått totalstopp på framhjulet borde inte hojen vält över?

Tacksam för svar. Undanbedes: Trådkapning och svammel.

Mvh
M
 

PULKA

Groda
Gick med
9 Mar 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsx 1400
han har väll antagligen brommsat ett antal gng tidigare och då e bromsarna bra varma och tar bra som fasen kommer man i hör fart och tvär nitar så spelar däck en liten roll ..mera vikt massan som vill framåt hadde han varit kvick och släppt bromsen så hadde nog detta kunat undvikas
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
har hojen stått stilla länge? vet att bilar med däck som inte rullat på ett tag blir hala som is. har själv haft en CB 500 77:a med enkelskiva o jag vet att det är stört omöjligt o låsa upp ett sådant framhjul (Eller ens få hejd på skiten) men kanske att en taskig framgaffel hjälper till att låsa upp framhjulet om han slår igenom.
 

njelger

Guest
Låst bromsarna och trillat? Framhjulssläpp. Bakbromsen har ju varit låst i 8 meter.

Menar du att hojen skulle slagit över om han låst framhjulet? Knappast troligt med en 400 från 80-talet.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Låst bromsarna och trillat? Framhjulssläpp. Bakbromsen har ju varit låst i 8 meter.

Menar du att hojen skulle slagit över om han låst framhjulet? Knappast troligt med en 400 från 80-talet.

Benägen att hålla med.
 

micaelb

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Luleå
Hoj
dr 800
Det var helt rensopat på stället. Hojen är körd nu i vår, säkert uppåt 20 mil så däcken är uppruggade, men som sagt äldre än 2-3 år. Och, det var övningskörning... han kan ha kommit åt fotbromsen men vi vet inte.

Vi vet inte om det var framhjulet eller bakhjulet som låste sig.
Jag har alltid litat på att det är frambromsen som gäller och att det "enda" som kan hända om jag nyper den stenhårt är att hojen lyfter bak. Inte att framhjulet låser sig och att det kan bli ett släpp. (På 8 m).
Jag tror fortfarande att det är detta som gäller. Eller ?

M
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Om bromsspåret är så pass långt som 8 meter så skulle jag gissa på låst bakhjul, om framhjulet hade låst så är frågan om bromsspåret hade blivit så långt.

Men jag är ganska grön på hojar själv så jag kan ju ha fel. :)
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag har alltid litat på att det är frambromsen som gäller och att det "enda" som kan hända om jag nyper den stenhårt är att hojen lyfter bak. Inte att framhjulet låser sig och att det kan bli ett släpp. (På 8 m).
Jag tror fortfarande att det är detta som gäller. Eller ?
Beroende på underlag och viktfördelning (läs: körställning) är det inte alls omöjligt att låsa framhjulet med efterföljande horisontalläge som resultat, i de flesta fall - och med en äldre/tyngre hoj - mer sannolikt än att lyfta bakhjulet.
Visst är det frambromsen som "gäller" men det är viktigt att träna specifikt på att dosera den lagom. Det kan göras i låg fart till att börja med, på en grusplan eller slät grusväg under kontrollerade former, där eleven fokuserar på att känna sig för med bromseffekten och att släppa bromsen och återhämta balansen direkt när det släpper fram. Fötterna på fotpinnarna hela tiden. När det känns bra kan man fortsätta öva det på asfalt, men välj då en plats där vägbanan är helt horisontell. Vid färd rakt fram räcker det med ganska svag lutning på vägbanan för att ett framhjulssläpp snabbt skall leda till vurpa.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att man går upp på framhjulet är ingen regel. Är däcken för kalla, för varma, för hårda, fel lufttryck eller grus/sand/vatten/olja/annan skit på vägen så släpper det. Sen går det inte att bromsa upp alla hojar på framhjulet heller. Det handlar ju om vikt/viktfördelning, chassigeometri mm, och såklart fästet då.
Jag tror som dom andra att det handlar om orutin helt enkelt. Sen om fram eller bak låste sig är nog sak samma, har man inte en neutral hoj och bra viktfördelning så går man omkull oavsett vilket hjul man låser.
 

mrcuz

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 660 -04
Det var helt rensopat på stället. Hojen är körd nu i vår, säkert uppåt 20 mil så däcken är uppruggade, men som sagt äldre än 2-3 år. Och, det var övningskörning... han kan ha kommit åt fotbromsen men vi vet inte.

Vi vet inte om det var framhjulet eller bakhjulet som låste sig.
Jag har alltid litat på att det är frambromsen som gäller och att det "enda" som kan hända om jag nyper den stenhårt är att hojen lyfter bak. Inte att framhjulet låser sig och att det kan bli ett släpp. (På 8 m).
Jag tror fortfarande att det är detta som gäller. Eller ?

M

Hojen på körskolan var en cb 750 från 90-talet. Det var inga problem att låsa framhjulet på den...läraren hävdade att man skulle bromsa bestämt utan att bromsa max direkt. Alltså inte panik-dra bromsen. För då kan det gå på :arsele
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
framgaffel som läcker kan skvätta på däck om man har otur. framförallt vid hårda inbromsningar. Om detta är en möjlig teori till vurpan är ju dock osagt. Men en ganska liten skvätt på "rätt" ställe kan få framhjulet att glida bra långt ;)

Det var helt rensopat på stället. Hojen är körd nu i vår, säkert uppåt 20 mil så däcken är uppruggade, men som sagt äldre än 2-3 år. Och, det var övningskörning... han kan ha kommit åt fotbromsen men vi vet inte.

Vi vet inte om det var framhjulet eller bakhjulet som låste sig.
Jag har alltid litat på att det är frambromsen som gäller och att det "enda" som kan hända om jag nyper den stenhårt är att hojen lyfter bak. Inte att framhjulet låser sig och att det kan bli ett släpp. (På 8 m).
Jag tror fortfarande att det är detta som gäller. Eller ?

M
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Om jag får gissa på givet underlag:
Låst bakhjul gav bromsspåren och den grundläggande instabiliteten.
Styrfladder och allmän instabilitet på grund av bottnad framgaffel var tuvan som fick lasset att stjälpa.

Att träna upp förmågan att släppa bakbromsen när det börjar kasa, det är inte det enklaste här i världen. De som instruerat andra har nog alla sett hur ögonen ser ut på den som hamnat i situationen. Det är låsning, mentalt och fysiskt, till 110%.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har alltid litat på att det är frambromsen som gäller och att det "enda" som kan hända om jag nyper den stenhårt är att hojen lyfter bak. Inte att framhjulet låser sig och att det kan bli ett släpp. (På 8 m).
Jag tror fortfarande att det är detta som gäller. Eller ?

M

Oj... Kör försiktigt Mr..

Jag körde en SM 950 förra våren och har flera ggr lyckats låsa framhjulet under stoppieträning när man tagit "fel" i frambromsen med bakhjulet en bra bit upp i luften.

Kan jag låsa framhjulet på bra asfalt, med flång nya klistriga däck och vikten fördelad så att bakhjulet redan är en halvmeter upp.. Då ska du nog börja bromsträna och tänka om på din rätt tunga hoj, med betydligt äldre gummi på.

Referens + stalltips :tummenupp
 

Dark_Messenger

Guest
Låser man framhjulet i hög fart så brukar framhjulet studsa mot underlaget till att börja med. Släpper man inte av så går man i backen på ett eller annat sätt. Troligtvis så låg där ett gruskorn eller något liknande som din kompis precis träffade när hjulet var låst. En ovan förare, ett framhjul som är låst, ett gruskorn som ligger på fel ställe..sammantaget låter det inte alls omöjligt att han gick omkull.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det enda som händer med RDn om jag nyper tillräckligt hårt är just framhjulssläpp,inte en antydan till resning av bakhjulet oavsett varma eller kalla däck eller asfalt,den kör jag med "abs-låsning".
R6orna låser däremot endast med kalla däck,med varma blir det lyft.

Med den hastigheten och hojen och 8 meter låst hjul skulle jag säga troligast att det tryck som var på fotbromsen var lite för hårt och stannade så men det finns ju en möjlighet att han låste fram(liten)oxå,måsta jag satsa pengar dock så sätter jag en slant på bak.

Henrik
 

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Kan det inte vara så att det enbart handlar om orutin också?

En ovan förare som bromsar i c:a 70km/h vågar inte dra så mycket på frambromsen eftersom det känns lite läskigt. Därav lite lakrits från bakbromsen. När farten sen sjunker hyfsat snabbt till c:a 30-40km/h känner sig föraren lite mer trygg och nyper liiiite mer och liiiite mer med framhjulssläpp som följd. Orutinen gör också att den reaktionen som man måste ha på framhjulssläpp inte finns...dvs. släpp bromsen!

Jaja..en egen teori bara utifrån mina körlektioner och erfarenheter en gång i tiden.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Med hojen jag körde upp på drog jag en 3 meter lång lakrits med framhjulet. CB750. Med min SP1a är detta en omöjlighet, hojen slår över före det låser sig. 8 meter bromsspår i en hastighet av 50-60 låter orimligt om man pratar framhjul, jag hade runt 100km/h. Säkert bakhjul och sen har han fått oballans och vält. Det är ju bara att titta på däcken om ni inte har kört den efter olyckan
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Jag tvivlar på att han har gjort ett 8 m långt dromsspår med framslangen.

Teori 1: Han kan, inte helt omöjligt, ha låst framhjulet, och så fort du låser det med en så tung hoj, så ligger du på marken med tre revben brutna utan att riktigt veta vad som hänt.

Teori 2: Troligast är att han har låst bakhjulet, Och med en så tung hoj så är det troligt att så fort han lutar sig åt något håll, så välter den. Jag tippar på bakbromsen.
 

micaelb

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Luleå
Hoj
dr 800
Tack för svar.
Vi ska ju fortsätta med övningskörningen när han repat sig. Och när vi fortsätter gäller det att träna på rätt sätt och våga göra på rätt sätt.
(Han ligger kvar på sjukhuset för observation, mindre blödning på njure och lunga?)

Visst, det gäller att ha känsla när man nyper frambromsen, men som sagt jag är nog fortfarande inne på att det är den som gäller vid "panik"bromsning.
Tyngdpunkten flyttas fram och viktfördelningen gör att man inte har så mycket vikt kvar på bakdäcket att få stopp på.

Vi ska kolla däcken för att se om det finns slitytor som kan tyda på låsning och släpp.

M
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top