Framhjulssläpp

HanneZ

Guest
Om du har högre tryck på framhjulet så är det MINDRE risk att de släpper. Och som sagt, hur ofta händer de här? Händer de i varje kurva är du nog världsmästare på att häva framhjulssladdar för det är inte lätt!

/ Hannes
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
HanneZ skrev:
Om du har högre tryck på framhjulet så är det MINDRE risk att de släpper. Och som sagt, hur ofta händer de här? Händer de i varje kurva är du nog världsmästare på att häva framhjulssladdar för det är inte lätt!

/ Hannes

Då kan du ju prova att bromsa med handbromsen mitt i kurvan, då får du bra tryck på framdäcket.
Det du tänker på gäller nog mer för cross och endurohojar än för gathojar som körs på asfalt. Där ska du ha tryck på framhjulet i kurvorna för att trycka ned klossarna i underlaget.
 

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gixxer 750 -98
om profilen ser u t som rödmarkeringen kan det hända att du känner som att det släpper när du lägger ner över "kanten" som är en bit ut på däcket. Hade samma bekymmer en gång, men bytte däck så var det borta. Magi... :tomten
 

Weloz

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Ja...
Hoj
GSX-R 750
sandstream skrev:
Man väljer det svar som passar bäst tydligen... :näsblod

Ja med tanke på att bakdäcket var väldigt "plattslitet" tycket jag det låter
rimligast.

Med du är välkommen att övertyga mig :tummenupp

Jag är ganska nöjd om det bara är att byta framdäch för att slippa problemet, oavsett hur det blivit slitet :)
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
HanneZ skrev:
Om du har högre tryck på framhjulet så är det MINDRE risk att de släpper. Och som sagt, hur ofta händer de här? Händer de i varje kurva är du nog världsmästare på att häva framhjulssladdar för det är inte lätt!

/ Hannes
Tvärtom. Släpper framhjulet är det för att det är överbelastat, avlasta genom att gasa mer. Känns knäppt men det funkar. Att slå av på gas eller bromsa (dvs ge högre tryck) är helt fel vid framhjulssläpp.
 

sandstream

Guest
Weloz skrev:
Ja med tanke på att bakdäcket var väldigt "plattslitet" tycket jag det låter rimligast. Med du är välkommen att övertyga mig :tummenupp
Läs Mattias inlägg!
Kanske är så att den som hade hojen innan mest körde rakt fram och tränade wheelies?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hulken_1 skrev:
Då kan du ju prova att bromsa med handbromsen mitt i kurvan, då får du bra tryck på framdäcket.
Det du tänker på gäller nog mer för cross och endurohojar än för gathojar som körs på asfalt. Där ska du ha tryck på framhjulet i kurvorna för att trycka ned klossarna i underlaget.

Ja, om underlaget är mjukt är det nog ingen nackdel att få bra tryck på framhjulet. Om man däremot kör på löst grus, typ rullgrus, vill man väl ha ganska lite tryck på framhjulet, eftersom man inte kan räkna med att det greppar utan man vill bara ha det att styra med. Låter det vettigt? :va :3freak
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top