Framhjulsstöd igen...

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tyckte det fanns en tråd om framhjulsstöd nyss, men hittar inte.

Köpte mc-lyft/mekbänk från Bauhaus och den är säkert jättebra, utom just klämman för framhjulet. Känns som att hojen ska ramla omkull om man inte spänner fast den.
Så nu undrar jag vad som är skillnaden på 24MX båda sorter? Är ju bra pris nu.

Lika bra att raka av en fråga till:
Skulle den här funka till att lyfta upp en TT eller XT om man ska bort med ena hjulet?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Skulle den här funka till att lyfta upp en TT eller XT om man ska bort med ena hjulet?
Har ingen koll på din första fråga.
Men på den andra så skulle jag ha valt en hudraulisk lyft, enkel att höja och sänka med precision, typ den här:

Men det kanske är någontin annat som gör den mindre användbar för dig?
Det är dessutom säker lite tyngre och klumpigare, men jag gillar min, den är stadig.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Den där är ju avsedd att skruvas fast i ett lyftbord så den blir nog inte så stabil om den står fritt på golvet. Rekommenderar istället den från Biltema som hannuse tipsar om. Har också en sån och är helt nöjd. Väger sina modiga fyrtio kilo dock.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Har ingen koll på din första fråga.
Men på den andra så skulle jag ha valt en hudraulisk lyft, enkel att höja och sänka med precision, typ den här:

Men det kanske är någontin annat som gör den mindre användbar för dig?
Det är dessutom säker lite tyngre och klumpigare, men jag gillar min, den är stadig.
Jag hade tänkt att använda den uppe på lyftbordet, så hojen befinner sig i gubb-bekväm arbetshöjd. Tror Biltemalyften är för omfångsrik då.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Jag hade tänkt att använda den uppe på lyftbordet, så hojen befinner sig i gubb-bekväm arbetshöjd. Tror Biltemalyften är för omfångsrik då.
Aha, ja då blir den nog både tung och klumpig.
Men den bör nog som sagt var skruvas fast, annars ser det lite vingligt ut.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Den där är ju avsedd att skruvas fast i ett lyftbord så den blir nog inte så stabil om den står fritt på golvet. Rekommenderar istället den från Biltema som hannuse tipsar om. Har också en sån och är helt nöjd. Väger sina modiga fyrtio kilo dock.
Hade tänkt att dra fast den i hojlyften för upp-ned funktion vid arbete. Undrade mest över balansfaktorn på hojen, men man får väl spänna ned ena änden på hojen gissar jag?

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Ingen annan som vet vad skillnaden är på framhjulsstöden? Tänker då om hojen behöver ytterligare säkring, eller om den står stadigt ändå?

Raderad medlem 61114

Guest
Jag hade aldrig låtit hojen stått fritt i ett framhjulsstöd samtidigt som jag vänder ryggen till. Dessa är transportstöd som ska kombineras med lastsäkring. Fördelen är ju att man kan släppa hojen medans man spänner fast den.

Jag och alla jag känner använder depåstöd bak när vi ställer hojarna på lyftbord.

Edit, såg nu att det gällde grushojar... Men borde väl vara samma med dom? :)

Last edited by a moderator:

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Jag hade aldrig låtit hojen stått fritt i ett framhjulsstöd samtidigt som jag vänder ryggen till. Dessa är transportstöd som ska kombineras med lastsäkring. Fördelen är ju att man kan släppa hojen medans man spänner fast den.

Jag och alla jag känner använder depåstöd bak när vi ställer hojarna på lyftbord.
Okej, så hojen står inte helt "stumt" i stödet?

Raderad medlem 61114

Guest
Okej, så hojen står inte helt "stumt" i stödet?

Nej långt ifrån, vissa modeller av stöd funkar bättre än andra förvisso, men inte så man vill meka. Vill du ha det stumt är det nog bulldog som har ett stag genom hjulaxeln som fästs som gäller, men de kostar 5ggr mer.

Men som sagt, nu är min erfarenhet från gathojar.

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag använder ett liknande stöd som det dyrare du länkade till,

Det har jag skruvat fast i hojlyften och jag tycker att det fungerar utmärkt utan någon ytterligare säkring, åtminstone för normalt mekande. Skulle jag göra något som kräver att jag rycker i hojen eller något sånt så skulle jag montera ett par spännband framåt och i sidled.
Det kan jag dock inte minnas att jag har behövt göra.

Det kanske kan vara bra att lägga till att jag har en stabil lyft, en saxlyft från BikeLift. Om lyften är mindre stabil så kan nog säkring behövas.

Mvh,
Ingvar

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
Har ett framhjulsstöd från Biltema och det går inte att ställa en t700 med 21” framhjul i utan att hålla i den. Blir vingligt som satan. Finns ju de som är justerbara i vaggan så man kan flytta den bakåt eller framåt med. Tror jula har en ny modell som ser ganska vettig ut

Skickat från min iPhone med Tapatalk

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Jag använder ett liknande stöd som det dyrare du länkade till,

Det har jag skruvat fast i hojlyften och jag tycker att det fungerar utmärkt utan någon ytterligare säkring, åtminstone för normalt mekande. Skulle jag göra något som kräver att jag rycker i hojen eller något sånt så skulle jag montera ett par spännband framåt och i sidled.
Det kan jag dock inte minnas att jag har behövt göra.

Det kanske kan vara bra att lägga till att jag har en stabil lyft, en saxlyft från BikeLift. Om lyften är mindre stabil så kan nog säkring behövas.

Mvh,
Ingvar
Lutar åt Proworks-stödet. Men Bikelift-lyften du har, är det den för 25 lax?? Min från Bauhaus kostade 4...

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Lutar åt Proworks-stödet. Men Bikelift-lyften du har, är det den för 25 lax?? Min från Bauhaus kostade 4...
Jag minns inte exakt vad modellen heter men den är lik denna:

Jag tror att jag gav lite över 20' för den med leverans och installationshjälp för 7 år sen så de har tydligen gått upp som tusan.

Mvh,
Ingvar

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Bike Lift Lyften är väl det bästa?
Den är dyr, går inte att jämföra med Bauhaus Kina Lyft.
Det beror på hur mycket pengar man vill lägga på en Lyft.
Jag har valt en annan lösning, köpt ett begagnat elhydrauliskt Lyftbord.
Och lagt på en Plåt för att få ett större bord.
Kostnad 5000 kr, inte lika fint som Bike Lift.
Men lika stabilt,i motsats till de instabila Kinaborden

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Jag minns inte exakt vad modellen heter men den är lik denna:

Jag tror att jag gav lite över 20' för den med leverans och installationshjälp för 7 år sen så de har tydligen gått upp som tusan.

Mvh,
Ingvar
Haha, en del lånar "på huset." Du kan ju bara visa kvitton på lyften som säkerhet, så är lånet klart! :hihi
Nä, det är såklart en annan klass, än vi har med våra kinalyftar. Men just i mitt fall kommer lyften inte dö slitagedöden, så för mig är det onödiga pengar med en så dyr. Men visst vore det fränt att ha en - och så lacka den i Yamaha vivid red cocktail! :banana

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Bike Lift Lyften är väl det bästa?
Den är dyr, går inte att jämföra med Bauhaus Kina Lyft.
Det beror på hur mycket pengar man vill lägga på en Lyft.
Jag har valt en annan lösning, köpt ett begagnat elhydrauliskt Lyftbord.
Och lagt på en Plåt för att få ett större bord.
Kostnad 5000 kr, inte lika fint som Bike Lift.
Men lika stabilt,i motsats till de instabila Kinaborden
Om BikeLift är det bästa vet jag inte men visst är den bra, funkar utmärkt och är väldigt stabil trots att jag inte förankrat den i underlaget.

Det funkar alldeles utmärkt med ett ombyggt lyftbord också, jag hade en sån lyft tidigare.

Jag utgick från ett elhydrauliskt Hymo som jag köpte beggat för 5000:-, jag svetsade fast två fyrkantrör på vardera sidan av bordet och gjorde sen två förlängningar av litet klenare fyrkantrör (och durkplåt) så att det gick att skjuta in en förlängning från vardera hållet och låste dem med en skruv genom de båda fyrkantrören.

Hymobordet hade dock så mycket mindre yta mot underlaget att det blev instabilt så jag var tvungen att förankra det i betonggolvet med expanderbult.

På så vis fick jag en billig lyft som tog upp litet plats genom att jag enkelt kunde ta bort förlängningarna när inte hela bordsytan behövdes.

Jag hade nog fortfarande haft den om jag inte förlorat mitt hojgarage så jag blev tvungen göra mig av med den.

I mitt nästa garage (några år senare) så hade jag inte möjligheten att kapa och svetsa så då fick det bli en BikeLift.

Mvh,
Ingvar

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...