Frammgaffel problem med DT:n

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Hej hej, en liten kort fråga, jag måste fylla på olja i framgaffeln nu till frågan, vågar jag skruva upp bultarna på gaffeln eller kommer det flyga ut en miljon fjädrar å skit då?
Någon som vet i huvet hur mycket det ska va i gaffeln?

Packboxarna läcker lite det är därför ja måste fylla på…

tacksam för snabba svar... // David

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Varför ska du fylla på? Det är ju coolt med för lite olja i ju! Coolare när du blir stannad av Polisen nästa gång och kommer undan med en icke funderande gaffel! :yoparty

Har för mig att det ska vara 5dl i varje gaffelben, och nej det kommer inte spruta ut en massa fjädrar som man ser på Kalle Anka när han gör sönder en klocka. Det gjorde det inte på min i alla fall...

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Tjet skrev:
2217057 Varför ska du fylla på? Det är ju coolt med för lite olja i ju! Coolare när du blir stannad av Polisen nästa gång och kommer undan med en icke funderande gaffel! :yoparty

Har för mig att det ska vara 5dl i varje gaffelben, och nej det kommer inte spruta ut en massa fjädrar som man ser på Kalle Anka när han gör sönder en klocka. Det gjorde det inte på min i alla fall...
ha ha jätte kul.. säg till när ja får skratta

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Tjet skrev:
2217057 Varför ska du fylla på? Det är ju coolt med för lite olja i ju! Coolare när du blir stannad av Polisen nästa gång och kommer undan med en icke funderande gaffel! :yoparty

min framgaffel funderar inte heller, han är väldigt spontan :7peta

Last edited:

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Mr EmCom skrev:
2217038 Hej hej, en liten kort fråga, jag måste fylla på olja i framgaffeln nu till frågan, vågar jag skruva upp bultarna på gaffeln eller kommer det flyga ut en miljon fjädrar å skit då?

Det kan ju vara bra att byta packboxar innan du fyller på olja...

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
man ska inte kasta sten i glashus :mattias

KalleNorton skrev:
2217081 Det kan ju vara bra att byta packboxar innan du fyller på olja...
mm men är inte det värsta jobbet, har ite tid eller pengar att fixa det...

men ja köpte en lite tjockar olja så det inte ska läcka lika lätt
men kan ni svara på frågan nu eller... kan ja öppna där uppe eller flyger det utt gaffelben å skit då?

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Mr EmCom skrev:
2217087 man ska inte kasta sten i glashus :mattias

mm men är inte det värsta jobbet, har ite tid eller pengar att fixa det...
Inte direkt, nya packboxar kostar inte mycket, max 50 spänn. Sen är det iofs lite pill att få isär gafflarna, kan ta lite tid, men det är inte speciellt svårt.

Att bara byta olja är väldigt dumt, efter ett tag kommer de bara att läcka mer. Då får du en gaffel som slår igenom när du kör uppför trottoarkanter, och massa olja på bromsbeläggen. Inte så bra...

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
KalleNorton skrev:
2217115 Inte direkt, nya packboxar kostar inte mycket, max 50 spänn. Sen är det iofs lite pill att få isär gafflarna, kan ta lite tid, men det är inte speciellt svårt.

Att bara byta olja är väldigt dumt, efter ett tag kommer de bara att läcka mer. Då får du en gaffel som slår igenom när du kör uppför trottoarkanter, och massa olja på bromsbeläggen. Inte så bra...
men SÅ lycket läcker det inte.. lixom efter 3 stoppeis så kanske det har siprat ut en halv droppe...

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
op: Synd om personen som köper den där våldtagna DT:n av dig när du säljer den...

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
Såld
Se till att inte ha gaffelbenen belastade när du skruvar ut toppskruven. Om du har det kan du få en fjäder i ansiktet. Om du har dom obelastade är det ingen fara.

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Mr EmCom skrev:
2217038 Hej hej, en liten kort fråga, jag måste fylla på olja i framgaffeln nu till frågan, vågar jag skruva upp bultarna på gaffeln eller kommer det flyga ut en miljon fjädrar å skit då?

Bara att skruva lös benen och skruva isär, på www.soe.se finns mycket hjälp, kolla bla annat "bladmåttstricket" sen fins de utförlig hjälp för att byta boxar med.

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SMR -07
oavset om du har belastning eller inte på gaffeln så kommer en fjäder titta ut. vara bara beräd så att inte topp skruven flyger iväg.
Va också berädd på att gaffeln kommer sjunka ihop lite när du tar bort skruven. För då har fjädern inget att trycka imot.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Johanjulgran skrev:
2220677 oavset om du har belastning eller inte på gaffeln så kommer en fjäder titta ut. vara bara beräd så att inte topp skruven flyger iväg.
Va också berädd på att gaffeln kommer sjunka ihop lite när du tar bort skruven. För då har fjädern inget att trycka imot.
Tror faktiskt inte att det är så farligt, gjorde det poå min nyligen och den "hoppade" upp kanske 3 cm. Men var beredd på at den kan hoppa till lite. Men det ska inte vara några svårigheter.

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SMR -07
Lundgren skrev:
2220703 Tror faktiskt inte att det är så farligt, gjorde det poå min nyligen och den "hoppade" upp kanske 3 cm. Men var beredd på at den kan hoppa till lite. Men det ska inte vara några svårigheter.
Nej det är ju inget jätte tryck på den men fjädern trycker på lite. Men e man inte beräd på det så kan ju skruven flyga iväg lite och har man otur står man nära någon brun eller nåt med stora springor så trillar skruven ner där :tungan

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Johanjulgran skrev:
2220740 Nej det är ju inget jätte tryck på den men fjädern trycker på lite. Men e man inte beräd på det så kan ju skruven flyga iväg lite och har man otur står man nära någon brun eller nåt med stora springor så trillar skruven ner där :tungan
:lol Ja det är klart det kan ju hända, Hade det varit Prulle hade det inte förvånat mig iaf :lol

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Lundgren skrev:
2220775 :lol Ja det är klart det kan ju hända, Hade det varit Prulle hade det inte förvånat mig iaf :lol
hahaha aa precis, ´han hadde säkert fått den i ögat eller nått :tungan

men det är bara att trycka ihopp den sen eller?

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
Såld
Mr EmCom skrev:
2220836 hahaha aa precis, ´han hadde säkert fått den i ögat eller nått :tungan

men det är bara att trycka ihopp den sen eller?
Min kompis fick skiftnyckel och hela skiten rätt upp i ansiktet när han skruvade isär fjädern på en mt5:a. Så kan det gå om gaffeln är belastad.

Ja, det är bara att trycka ihop sen.

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad