Framtidens Supermotobana

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
07-07-21-18-47mztrackh1607.jpg

Ni får kolla Eurosport2 imorrn runt kl.17.30-45 nånting om det stämmer men om jag fattar texten rätt kommer VM imorrn gå på en bana där grusdelen Sky är asfalterad, verkar asgrymt, ska bli kul att se. :D

http://www.supermotos1.com/default.aspx?cs=10&type=news&id=1719

Tanken är att man slipper problemet med vattning, damm, lera och skit som följer med till asfalten, banan funkar i alla väder utan underhåll.

Så vem blir först i Sverige med att bygga framtidens Supermotobana? :yoparty

Last edited:

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
En fundering är ju på hur de (svemo) ser då på att hopp och landning är i asfalt. Nu får vi ju inte ens ha ett mini hopp in i asfalten från grus...

Såg coolt ut och visst, det blir lättare underhåll! :)

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
det lär väl iaf inte komma innan svemo gör om reglementet
för det står väl 20-30% ska vara naturmateri?
och att hoppen ska vara där

skulle dock vara kul att pröva :)

Edit: Så här går det när man trycker upp flikar, ser på tv ett tag och sen skriver :tungan
Jockwell hann före, grattis :cpparty

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Wow , grymt cool bana! När åker vi, samt rätt cyklar ser ju att köra där med tanke på reklamen :tungan

Tror det är dax att man tar tag i reglementet i höst så vi slipper allt vel. Samma regler i Sverige som utlandet, kan det bli så svårt?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Wow , grymt cool bana! När åker vi, samt rätt cyklar ser ju att köra där med tanke på reklamen :tungan

Tror det är dax att man tar tag i reglementet i höst så vi slipper allt vel. Samma regler i Sverige som utlandet, kan det bli så svårt?

hur mycket skiljer det svenska mot utrikiska?

upplys mej, tack :)

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Börja med att sprida ut asfaltkross på grusdelen så är ni en god bit på väg.:tummenupp

En tanke som slår mig är att vitsen med supermoto:n försvinner om man tar bort gruset. Annars blir det roadracing med hopp.:confused:

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Gud herreness. Undra sig hur det är att landa lite snett där :D

Undra om vi kommer få se nå feta skrubbningar i framtiden då ;)

I övrigt är det inte mig emot, jag kör gärna bara på asfalt :D

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Skit coolt! Men supermoto? Njaaaa... En sån bana i ett mästerskap är ju ok men inte mer.

Lite OT men... Senaste stora förändringen av vårt reglemente va väl just att man i stora drag översatte det internationella reglementet & gjorde smärre justeringar? Har någon läst det internationella & jämnfört mot det svenska? (Jag har det inte)

En ren gissning är att denna typen av banor inte uppfyller VM-reglementet. Men man har väl velat testa & gett dom ett ok.

Sen vill jag passa på att uppmana alla som har en åsikt om reglementet att lufta luren eller maila Svemo. Inget blir tyvärr bättre av att man uttrycker sin åsikt i depån eller på ett internet forum.

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
En ren gissning är att denna typen av banor inte uppfyller VM-reglementet. Men man har väl velat testa & gett dom ett ok.

Har för mig att jag läste nånstans att det inte var krav på nån grusslinga alls i VM.
En sån här grym bana tycker jag känns helt ok utan grus, en cross/supermotohoj är ju fortfarande det som kommer vinna.
Har många gånger fantiserat om att asfaltera crossbanor, helst lite kuperade med dalgångar o grejjer :)

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det svenska reglementet ser ut att vara en försvenskning av http://www.fim.ch/EN/rules/Sportifs/cms/2007/031SM_en.pdf som är nåt generellt supermotoreglemente kanske? Och i VM kör de efter http://www.fim.ch/EN/rules/Sportifs/cms/2007/Supermoto_042_en.pdf där det hänvisas till http://www.fim.ch/EN/rules/Circuits/cms/2007/049_en.pdf angående banan.

I inget av dessa reglementen(inte ens det svenska) finns något krav på offroadparti men i Svenska reglerna blir det inga hopp heller då det måste vara på avsnittet med naturmaterial, nåt sånt krav ser jag inte i VM-reglementet.

Vad höjdarna säger om helgens bana:

Youthstream President Giuseppe Luongo said: “We are at the moment for the birth of this sport, we have finally created something that is unique in the world, it is unique today but it will not be unique in some months, I really think this is the way SuperMoto will be. We gave the sport the push it needed to become big and bright; I think we are in the right track now, we believe that in two or three years maximum all the tracks will be like this one, otherwise we will do SuperMoto Grand Prix in city circuits.”

FIM/CMS President Dr. Wolfgang Srb said: “Basically we wanted to improve the sport, and the former off-road section has always been a little bit of a worry. Now it is all asphalt, the old off-road part is gone, and we will name it sky zone from now on. It is nice, clean, it is good for the bikes, it is good for the Superiders; both FIM and Youthstream are happy about this new chapter of SuperMoto. The show will be much better now.”

Så va fan, vill vi hänga med i utvecklingen är det en sån bana som måste byggas. :tummenupp

Last edited:

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Fast vad är egentilgen det sk. problemet med offroad-partierna?

Att vi drar ut lite skit i första & andra böj? att dom måste underhållas?
Om jag får svara själv så på första frågan så är det ju en del av Supermoto & lika för alla. Inget problem alls i mina ögon.
Ang. underhållet av bana så visst finns där kanske en poäng. Men vad kostar det inte med asfalt? Hur många klubbar i Sverige har pengar & möjlighet att bygga denna typ av banor?

Nej. I sverige lär vi nog få vänta på denna typ av banor. Jag välkomnar dock dom gärna som ett inslag, men inte att helt ersätta dagens banor.

Argumentet ang. att det sliter mindre på hojarna är ju så djävla korkat så det knappt är sant.

Som sagt. Skit coolt, men njaeee

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...