Fredagsfika på jobbet...

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Ge dem ett varsit Mariekex. :tummenupp

Lyxa till det om du vill med en klick sylt och grädde på spray på varje kex.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Radiokaka, dags för en revajval!

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Jag tyckte denna såg lite intressant ut då jag ögnade igenom månadens Buffétidning

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=621799

Jag tyckte denna såg lite intressant ut då jag ögnade igenom månadens Buffétidning

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=621799

Annars blir alla människor som barn på nytt av cupcakes (vanliga trista muffins som man kletar färgglad glasyr och petar på godisar på)

God cupcakglasyr kan med fördel göras av en klick Phillyost (ingen lightskit) och valfri smak (limejuice, inga halvfabrikat..äkta vara) och florsocker. Blanda till en mjuk bredbar massa.

Annars kan man riva lite apelsinskal och pressa i apelsinsaft (plus philly o floris). Eller jordgubbssylt (till Phillyn o florsockret). Smälta blockchoklad och blanda med florsocker (här måste du vara kung på att röra annars blir det äckelklumpar). Florsocker is the shit :)

Skall du göra en vanlig kladdkaka, smält 200 g blockchoklad (eller finare såklart) och blanda ner i smeten innan du gräddar den, för överjävligt god smak.

Last edited by a moderator:

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Köp baguetter, rör ihop en tonfiskröra i en hink så det räcker gott o väl. Tjacka lite gurka, tomater, nån brie kanske. Klart. Enkelt o skitgott.
fyfan va sugen jag blev på det, gick ner och gjorde mig en bunke:)

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
KTM 640 SM Prestige
kladdkaka! garanterat val! om inte det funkar kan du ju göra snittar av falukorv med olika pepparkaksformar... lovar cheyerna kommer gå crazy när du frågar om de vill ha korv! ;)

Dark_Messenger

Guest
kladdkaka! garanterat val! om inte det funkar kan du ju göra snittar av falukorv med olika pepparkaksformar... lovar cheyerna kommer gå crazy när du frågar om de vill ha korv! ;)

Du har inte sett cheyerna på mitt! :skrämd

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Anställ mig....

Mitt jefla kneg stoltserar med "fredagsöl", vilket nbrukar innebära att alla sitter på sina kontor med en folkis bar för att "hinna klart det där lilla till", och sen blir det inget så har man torskat minst en timme på att vänta på att få bira loite när man kunnat åka hem och redan varit halvpackad!

Dark_Messenger

Guest
Anställ mig....

Mitt jefla kneg stoltserar med "fredagsöl", vilket nbrukar innebära att alla sitter på sina kontor med en folkis bar för att "hinna klart det där lilla till", och sen blir det inget så har man torskat minst en timme på att vänta på att få bira loite när man kunnat åka hem och redan varit halvpackad!

:hihi

VilBel

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
-08:a Kawasaki Er6f ABS
Ge ut receptet! :yoparty

200g smör
3dl vetemjöl
1dl socker
1tsk bakpulver

Dumlekolor
Noblesse

Blanda ihop smör, mjöl, socker och bakpulver till en deg. Rulla en längd och dela i ca 24bitar, rulla till kulor och lägg i en folieform. Tryck ner en Dumlekola i degkulan. Grädda i mitten av ugnen i ca 10min tills de fått en gyllene färg. Lägg en Noblesse på varje kaka å låt smälta ner.
Detta slår allt kan jag lova. Lycka till. :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vit kladdkaka är grymt!:tummenupp

En fräschkladdkaka med vit choklad och citron.. Grymt god med lite glass och jordgubbar.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
200g smör
3dl vetemjöl
1dl socker
1tsk bakpulver

Dumlekolor
Noblesse

Blanda ihop smör, mjöl, socker och bakpulver till en deg. Rulla en längd och dela i ca 24bitar, rulla till kulor och lägg i en folieform. Tryck ner en Dumlekola i degkulan. Grädda i mitten av ugnen i ca 10min tills de fått en gyllene färg. Lägg en Noblesse på varje kaka å låt smälta ner.
Detta slår allt kan jag lova. Lycka till. :)

Låter perfekt!

Några frågor bara,

Är en folieform samma sak som man har till muffins, fast till muffins är det i papper?

Hur transporterar man detta lättast utan att dom kladdar i varann under transporten?
Eller så kanske Noblessen blir så stel att den inte kladdar... :va

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Låter perfekt!

Några frågor bara,

Är en folieform samma sak som man har till muffins, fast till muffins är det i papper?

Hur transporterar man detta lättast utan att dom kladdar i varann under transporten?
Eller så kanske Noblessen blir så stel att den inte kladdar... :va

Han menar väl såna där mindre formar som man har till typ syltkakor..
Hans kakor blir väl förövrigt som syltkakor med dumle istället för sylt...

När kakorna svalnar stelnar ju chokladen igen...s en rä det väl bara att ställa kakorna i sina formar i en stor burk och om du behöver göra två lager kan du ju bara lägga ett smörpapper eller bakplåtspapper imellan så klibbar de inte..

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

hahaha... fi fan... jag kopplade inte förän nu... Den vita kladdkaka jag syftar på har inget med vare sig runkbulle eller bukkaka att göra..

100 g vit choklad
100 g margarin
2 dl strösocker
150 g Kesella lätt
2½ dl vetemjöl
saft och skal av ½ citron eller en hel lime
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
½ tsk salt

Smörj och bröa en form med löstagbar kant. Smält chokladen i vattenbad
och smöret på låg värme i en kastrull. Rör socker och Kesella till en
jämn smet. Tillsätt därefter smör och choklad och blanda noga.

Riv skalet av citron eller lime och pressa därefter ur saften. Blanda
mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt och rör ner det i smeten lite i
taget. Häll smeten i formen och grädda 25 minuter i 200 grader.

Servera med glass och jorgubbar. :tummenupp Grymt en sommarkväll efter lite grillat. Mycket fräschare och inte ika mäktigt som vanliga chokladkakor.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha