Freppa v. 2.0 - snart utan glasögon

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Bingo skrev:
Det är bara 19% av alla opererade som blir totalt blinda. Det är ju inte ens en på fem. Lycka till!

Och hur många kan det vara som bara blir blinda på ett öga eller får nedsatt syn? Säkert inte mer än kanske 5-10%.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag funderar på att skaffa glasögon inom kort, ser knappt ett dugg när jag kör bil på kvällstid :( Börjar få huvudvärk av att läsa böcker och kolla på tv också. Vad kostar laseroperation?

bam

äntligen
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
r6:a -00
kör personligen med dygnet runt linser. fungerar perfekt, sätter in dom 1:e varje månad o ut den siste.. känner int eav dom något under tiden så det är som att inte ha linser!! köstar visserligen ca 5k per år... hur länge håller en sån där laserop??

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag körde LASIK på Globen Ögonklinik i januari 2000. Bästa jag gjort helt klart. Så jäkla skönt att slippa glasögon och linser!

Då kostade det 12 lax per öga inklusive allt. Det gjorde inte ont och van med linser som jag var så var det inget problem med att de petade i ögat. Det obehagliga var när de sög fast själva "osthyvel"-verktyget mot ögat. Det gjorde inte ont men pga vakuumsug så svartnade det helt för det öga som opererades. Lite lätt obehagligt.

Jag gjorde båda ögonen samma dag på en torsdag. Åkte hem med dunderpiller. Jag gick ut i januarisolen för att ta en taxi. Jag var så jävla ljuskänslig så att jag fick använda mina egna solbrillor PLUS de som jag fick av doktorn och då kunde jag precis navigera mig fram kisandes. Kan inte ha sett så stabilt ut...

Jag hade runt -4 på båda ögonen = man känner inte igen folk på stan utan brillor. Såg på TV redan samma kväll faktiskt. Man fick också sova med påtejpade skydd så man inte råkar klia sig i ögat av misstag. Såg ungefär ut som Hannibal Lecter första veckan.

Jag hade ingen värk alls efter operationen. Tydligen ska LASIK inte medföra så mycket pain pga att man inte pajar en massa nervändar som man gör enligt gamla metoden att bränna hela ytan på ögat.

Ena ögat blev inte 100% första gången. Jag såg lite dubbelt med det pga att det blev nåt slags brytningsfel. Efter en månad bestämde vi att de skulle bränna lite till. Jag var grymt skeptisk men de lyfte på fliken, lasrade och ta mig fan så blev det perfekt sen.

Good Luck!

Last edited:

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Har själv funderat på samma så va inte blyg med att berätta priset samt hur du upplevde alltihopa när det är klart

Lycka till

//Blondie

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Tjejen vill göra det där med laser, så hur mycket får du dega Freppa, skriv gärna en tråd sen och tala om hur det gick, självklart går det bra men jag tror att det finns dom som funderar på att göra det men inte vågar. En bättre 30 års present kan man inte ge sig själv (om man inte köper en ny hoj till sig själv så klart)

Lycka till

Pewo

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jag kollade på globeneyeclinic.se där jag opererade mig och de tar fortfarande 12 per öga. Finns tydligen studentrabatt nu också. Inte för att jag hade haft råd när jag pluggade i alla fall. Jag kan helt klart rekommendera dem. Jag hade Björn Martenhed och han kändes grymt stabil + att han har hållit på med laserbehandlingar i över 10 år.

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
Lycka till! Men kom ihåg att du fortarande kan få sämre syn med åldern sen. Har en kompis som har opererat ögonen som är hel nöjd.

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Dom där Globeneyeclinic hade ju en filial här i Örebro, skulle man våga åka hit, eller borde man åka till stockholm för att dom antagligen har större erfarenhet där? (kan vara ett felaktigt antagande, men innan man talat med dom så känns det så)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jag tror att de två gubbarna på Globen Ögonklinik åker runt och gör de flesta laseroperationerna. De har fler läkare men jag tror inte att det är så många som gör laseroperationer.

Kollade just Örebro på deras sida och där är Martenhed listad också. Han rekommenderar jag. Mycket trevlig och jäkligt pedagogisk. Grymt viktigt när man sitter där - jag blev lite nervös trots lugnande medel och bedövning.

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
Blondie skrev:
Har själv funderat på samma så va inte blyg med att berätta priset samt hur du upplevde alltihopa när det är klart

Lycka till

//Blondie

Nej jag går i exakt samma tankar, så dela med dig alla detaljer kostnader osv. Hatar dessa djävla linser alltså. 20 loppor är ju några kronor, för dem som har hyfsat syn kan de ju kännas dyrt. Men för dem som vet hur det är att se illa varje morgon när man vaknar så har man kanske en liten annan insikt om hur dyrt/billigt det är. Jag är iaf sugen som fan. Tell us everything.

Och en sak till, gör inte denna tråd till nån djävla skrämselpropagande är ni bussiga. Har ni bra syn kan ni väl ge fan i att spamma sönder tråden med ointressanta åsikter.

//Fredda

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Nicke skrev:
Jag tror att de två gubbarna på Globen Ögonklinik åker runt och gör de flesta laseroperationerna. De har fler läkare men jag tror inte att det är så många som gör laseroperationer.

Kollade just Örebro på deras sida och där är Martenhed listad också. Han rekommenderar jag. Mycket trevlig och jäkligt pedagogisk. Grymt viktigt när man sitter där - jag blev lite nervös trots lugnande medel och bedövning.

Dåså, smidigare kan det ju inte bli. Bara att skaffa ett K-leg och beställa tid =)
Jo, förstår att man blir nervös, det är ju ögonen vi pratar om :näsblod

Therudeboy

Guest
Saken är ju inte svårt, det kostar 12k per öga och det är ju inte mer en 4 glasögon för min del. Ska väl göra det i framtiden om det kan bota min synskada.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har också funderat på en operation. Det enda som stoppat mig hittills är rädslan för att nått ska gå fel, man är ju jävligt rädd om ögonen.
Men tekniken verkar gå ganska fort fram inom det här området så snart kanske till o med jag vågar mig på en operation.

Vore kalas om du kunde lägga in en tråd sedan om hur du upplevde operationen, resultatet osv...

Lycka till :tummenupp

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Nicke skrev:
. Det obehagliga var när de sög fast själva "osthyvel"-verktyget mot ögat. Det gjorde inte ont men pga vakuumsug så svartnade det helt för det öga som opererades. Lite lätt obehagligt.

Uäää!! När jag läste det där höll jag på att svimma å kräkas :död

Det skulle vara skitskönt att göra en sån operation (nja, efteråt kanske) men risken att man har 25 000 över inom närmsta tiden är inte sådär kollosalt stor. Jag tycker linser funkar ganska bra ändå, glasögon är hemskt!

rickards

Medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Suzuki address
Jag opererade ögonen på Globen ögonklinik för ett och ett halvt år sedan å blev jäkligt nöjd! Blev bra på en gång och gjorde inte det minsta ont. Dagen jag gjorde det såg jag knappt ett piss men synen vart helt ok redan dagen efter. Det enda negativa är att jag har ganska dåligt mörketseende, men det hade jag redan innan och jag var införstådd med att det inte skulle bli helt bra. Inget som stör mig dock, ser fullt tillräckligt för å köra även när det är mörkt ute. Det kostade en del men var helt klart värt varenda spänn att slippa de förbannade linserna! Speciellt när man e lite full eller på semester å såna grejer.
Innan operationen var jag närsynt, -4.25 på ena ögat å -4.75 på andra, hade dessutom lite brytningsfel : Halvblind

Diversion

Guest
Tyckte jag läste om en ännu nyare metod än LASIK häromveckan men är inte säker.

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
Freppa skrev:
Well, man börjar ju bli gammal och ful (okej, fulare). Glasögon har funnits i bilden sedan man var 12 och linser sedan man var 14. Nu blir man 30 om två månader och då är det fanimig dags att ge sig själv en present. Så, jag har beslutat mig för att operera ögonen med laser. Någon som har erfarenheter ifrån LASIK-operationer? Skall göra den på Ögonlasern på Sibyllegatan 28 nästa onsdag. Lite nervigt är det allt. Var där igår och testade om det var möjligt. Gissa hur flummigt det är när de kör in mätare rätt i ögat och rotar omkring. Hurr......

Nåja, förhoppningsvis så kan jag till sommaren inte skylle på att jag ser dåligt om jag klotar.

/Freppa - snart ännu bättre.

Frepsi! Det e en av dom bästa saker jag get till mig själv & så skönt att slippa glasögonen :tummenupp :tummenupp

//Simon

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...