Fri fart på 120-vägar

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Hur många här vet att lastbilar inte går en km/h över 90? Om jag som yrkesförare ligger bakom någon som kör 83 km/h och jag vill vara outlaw och köra 90 så har jag inte mer att ge än exakt 90, gissa hur lång omkörningssträckan blir... Samma gäller om jag ska köra om en %#")=# amatörbilist som ligger i 79 eller 81 på 110-väg. 90 är absolut max för en lagligt besiktad lastbil i Sverige, den går inte en kilometer över det då det finns en elektronisk begränsning i insprutningen. Fastän den har 700 hästar... Gnäll se'n hur mycket ni vill på tung trafik, men var medveten om det. På mitt åkeri har alla bilar begränsats till 85 km/h nu och 82 på farthållaren. Det är ganska frustrerande när man ska köra 40 mil och tvingas ligga i 79 där det är 110 på 2+1-väg och 600 meter omkörningssträcka varannan mil, där man hade kunnat ligga i 85 eller 82...
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag tänker motorvägen mellan Helsingborg- Malmö, där är snittfarten inte vidare högt på förmiddagar och eftermiddagar. Väldigt ofta olyckor med såväl lastbilar och bilar inblandade. I December stod jag i en timme helt stilla. Hann inte mer än hem så var det ytterligare en olycka. Undviker man de tider där det är som mest trafik är det inga problem att ligga med farthållaren på 140 km/h. Men inte ens då kan man köra utan att någon korkad lastbilsförare går ut i ytterfilen för att deras lastbil gick 2 km/h snabbare än framförvarande :mad:

Åkte bil med en släkting igår, vi körde på E6:an i södergående riktning, han höll runt 110-115 i gps fart för det mesta. En av gångerna han ökade var när vi skulle om en lastbil som låg runt 110. Den lastbilsföraren hade hittat gasen. :tungan
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Ska man köra vissa tider på dygnet så är det lika bra att sätta på en bra skiva på stereon och bara följa trafikrytmen och hålla lite avstånd till framförvarande. Även om man hittar en tillfällig lucka så kommer man inte snabbare fram för det. Det kan vara bra att ha lite lokalkännedom ifall en olycka är ett faktum. Även de mindre vägarna blir snabbt överbelastade i händelse av en olycka. Finns nog inget värre än stressade trafikanter. Det är bara jaget som gäller. Det som sker i periferin tar de föga hänsyn till. Tänk då på att skånska bilister även utan stress inte vet vad ordet samarbete betyder. Måste vara något med mentaliteten eller psyket här nere.

Då skulle du höra vad skåningar som kommer till Göteborg fäller för omdömen om trafiken här.:lol
Fan vet vad som är värst. Häromdagen blev jag omkörd av en dåre strax söder om Glumslöv som sen trängde sig ut i obefintlig lucka framför mig. Eftersom jag är en aggressiv jävel i trafiken så höll jag två meters lucka till framförvarande men det sket fanskapet på innern i. Jag såg gud... Bara som ett exempel på ett trafikmöte mellan en skåning och en göteborgare.:)
 

dronka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR 550 -93
Och till slut, någon nämnde att lastbilarna bara får köra i 90, tyvärr är det bara 80 som gäller för dom..

Nej, så är det inte riktigt. Men om det sitter släp på så!

På väg som inte är motortrafikled eller motorväg är 80 högsta tillåtna hastighet. Bussar däremot har alltid 90 som högsta tillåtna hastighet, och 80 med släp. Så riktigt så va det inte heller Jimmy. Men jag "fuskade", för allt står ju i trafikförordningen. Finns bland annat på: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Då skulle du höra vad skåningar som kommer till Göteborg fäller för omdömen om trafiken här.:lol
Fan vet vad som är värst. Häromdagen blev jag omkörd av en dåre strax söder om Glumslöv som sen trängde sig ut i obefintlig lucka framför mig. Eftersom jag är en aggressiv jävel i trafiken så höll jag två meters lucka till framförvarande men det sket fanskapet på innern i. Jag såg gud... Bara som ett exempel på ett trafikmöte mellan en skåning och en göteborgare.:)

1-0 mellan okänd skåning och Ankan. :lol
Vad säger skåningar om trafiken i Götet?
 

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
Polisen stod och sköt laser på E6an i höjd med Båstad idag, 110kmh på den sträckan där de stod men 500 meter längre fram går den över till 120 kmh. Dom är luriga!

Men problemet som jag ser det är är inte hastigheten i sig utan alla Idioter som ligger två meter bakom en o hetsar som fan med nån jefla volvo v70... håll avståndet! Pendlar E6an dagligen och blir så trött, sånt verkar polisen inte bry sig om...
 

Birdy_81

Ac-fyllning Utföres Billigt
Gick med
2 Jul 2011
Ort
falköping
Hoj
suzuki bandit 1200 99
jag kör lastbil med och håller med dig ...våra bilar är strypta till 82 kmh med och visst plockar det tid och ork och inte få ligga i jämn fart ... tänkte på en annan sak som alla som kör motorcykel borde tänka på! ... om du kommer ikapp en lastbil visa dig så chauffören ser dig ..så han vet att du finns där ...det är ganska lätt att missa annars
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
De klagar i allmänhet högljutt över att vi kör som svin här och är allmänt hänsynslösa. Jag vill inte påstå att de ha helt fel.:tungan

Skåningar är ett gnälligt släkte. Oavsett hur ni kört hade de hittat något att anmärka på. Det enda jag möjligen har synpunkter på Göteborg är p-policyn och spårvagnar. Det senare är nog mest en ovana.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Skåningar är ett gnälligt släkte. Oavsett hur ni kört hade de hittat något att anmärka på. Det enda jag möjligen har synpunkter på Göteborg är p-policyn och spårvagnar. Det senare är nog mest en ovana.

Haha, jag tar inte så allvarligt på gnället. Är halvskåning själv och min farsa (skåningen) får sin livsluft av att ha något att gnälla på.:) Förutom trafiken på skånska motorvägar tycker jag detär rätt trevligt i Skåne, såväl i trafiken som i övrigt. Kärringen kommer från Hbg så jag är där nere rätt ofta.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Haha, jag tar inte så allvarligt på gnället. Är halvskåning själv och min farsa (skåningen) får sin livsluft av att ha något att gnälla på.:) Förutom trafiken på skånska motorvägar tycker jag detär rätt trevligt i Skåne, såväl i trafiken som i övrigt. Kärringen kommer från Hbg så jag är där nere rätt ofta.

Om din fru är uppvuxen här och ni regelbundet besöker stan så känner du säkert till det mesta redan. Vill ni ha tips på något trevligt ställe är det bara att höra av er.

Många av mina vänner uppifrån landet säger att de tycker om Skåne när de kommer på besök. De går så långt att de t om skulle kunna tänka sig att bo i just Helsinborg när de ser stan från sin bästa sida på sommaren med alla uteserveringar och närheten till havet som ger en lite sydländsk kontinental känsla. Just nu känns det avlägset med stormar som avlöser varandra. Regn och rusk, klassisk vintersäsong i Skåne.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Det gör ju folk hela tiden? Iaf för mig. Så känns inte som om det skulle vara någon jättestor skillnad om det var lagligt, förutom att fegmånsarna skulle ställa sig på gasen när de kom ut i snabbfältet.

Dessutom skulle det bli ganska jobbigt att köra lagligt då man skulle vara tvingad att sakta ned innan filbyte åt höger, för att inte överskrida hastighetsgränsen i den filen...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dessutom skulle det bli ganska jobbigt att köra lagligt då man skulle vara tvingad att sakta ned innan filbyte åt höger, för att inte överskrida hastighetsgränsen i den filen...

Tja, det hade väl varit ett litet aber... Varför inte använda den långsammare filen när man saktar in, som man gör nu efter en omkörning?
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Om din fru är uppvuxen här och ni regelbundet besöker stan så känner du säkert till det mesta redan. Vill ni ha tips på något trevligt ställe är det bara att höra av er.

Många av mina vänner uppifrån landet säger att de tycker om Skåne när de kommer på besök. De går så långt att de t om skulle kunna tänka sig att bo i just Helsinborg när de ser stan från sin bästa sida på sommaren med alla uteserveringar och närheten till havet som ger en lite sydländsk kontinental känsla. Just nu känns det avlägset med stormar som avlöser varandra. Regn och rusk, klassisk vintersäsong i Skåne.

Jag skulle inte ha några problem med att flytta till Skåne. Pluggade i Lund när det begav sig. en utomordentligt trevlig ände av Svea Rike.:) Nu är det ju nte bara att flytta jobbet dock... så jag blir nog kvar här under överskådlig tid. Är ofta nere i just Hbg dock som du antyder. Förnämlig stad, sundets pärla.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag skulle inte ha några problem med att flytta till Skåne. Pluggade i Lund när det begav sig. en utomordentligt trevlig ände av Svea Rike.:) Nu är det ju nte bara att flytta jobbet dock... så jag blir nog kvar här under överskådlig tid. Är ofta nere i just Hbg dock som du antyder. Förnämlig stad, sundets pärla.

Ni advokater är väl relativt rörliga egentligen? Tycker folk anlitar advokater tvärs över landet. Egentligen hade det väl inte varit några problem att flytta ner hit. Du skulle fortfarande kunna hjälpa din kundstock där uppe och utvidga och skapa en ny här nere. Det tar ju knappt två timmar med bil. För att återknyta till tråden sätt farthållaren på 150 km/h på 120 km/h vägar. Sänk något vid Falkenberg så att du slipper varningen om oturen ändå skulle vara framme. En övernattningslägenhet i Göteborg om det skulle behövas.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Huvva... Ankan i Hbg.

Det funkar ju inte. Då kanske man upptäcker mäniskan bakom nicket.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Om inte jag minns fel så ryckte vi blinkerreläet i våra gamla scanialastbilar i lumpen, då försvann tydligen hastighetsspärren. Tror dom toppade runt 130 km/h. utan släp förstås.
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
lastbilars fartspär skal sitta vid 90km/h men när dom har släpp får dom bara köra 70 (i finland iallafall kanske 80 då i svergie) På äldre lastbilar kunde du ta bort ett relä eller en säkring beroende på vilken märke du körde, då försvan fartspären o du kunde köra dryga 110 dock var ju detta olagligt så på dom nyare bilarna funkar inte detta längre utan att göra större ingrepp i elsystemet. Riktigt gamla bilar har inget krav på fartspär ( kommer inga ihåg årtal) o kan då köra allt va den ha o ge, dock får dom fortfarande bara framföras i max 90.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top