"Friad efter att ha låst in tjuv"

Tycker du att det rätt eller fel att låsa in en tjuv i väntan på polis?

• Antal röstningar
    0

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
ambulans skrev:
Mavve lilla.. ja förstår nu varför du är som du är.... *ruskar på huvet*

LILLE heter det - maskulinum......

Det är sånna som du som är för snälla och ber dem att lova att inte göra om det så blir det bra och sen skiter de ju klart i vad du sagt....
Alla gör sattyg. Att komma på tanken att sno en moppe är ju bara steget för mycket. Då bör man straffas. Så ÄR det bara....

Jag är snällast här så den örfilen gjorde mig abra gott. :fakta

750RR

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Ankan skrev:
Att meken åtalas är tyvärr bara ytterligare ett exempel på att Sverige är en rättstat i förfall.
Att meken åtalades var ett exempel på att farsan till moppetjuven polisanmälde honom, meken friades sedemera i både tingsrätt och hovrätt, alltså trodde jag i min enfald att det var just ett tecken på en fungerande rättsstat, men vi kanske inte läste samma artikel?!?!

rougie skrev:
Det är sjukt hur sjuk lagen är
Men, allvarligt, har jag missat något fundamentalt eller är det ni som är helt och hållet oskolade i juridiska frågor? Det var ju för fan lagen som användes för att komma till tolkningen att meck-killen var oskyldig, på vilket sätt är det sjukt?

Hade mecken fällts, ja då hade det varit sjukt och då hade man kunnat säga "lagen är sjuk". Nu frikändes han och det måste väl då rimligen tyda på det motsatta, att "lagen är frisk", eller?

Sluta sniffa lim för helvete.

revis

Inte fullt så grön längre
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen för tillfället
rougie skrev:
Det är sjukt hur sjuk lagen är, sen undrar men om inte Rebecka Wiking har viktigare saker att göra än att försöka få en oskyldig man fälld som bara som försökta skydda företagets egendom.

Känns som det ev skulle finns viktigare saker att göra med Svenska folkets skatte pengar!.

Klart det finns viktigare saker att göra. Ta till exempel snubben som höll på att reparera sin bil och därför hade langat upp reg-skylten i vindrutan och tejpat på en kartongbit med målat reg-nummer där plåten egentligen skulle sitta... Killen blev friad av tingsrätten som menade att det var omöjligt att inte se skylten i vindrutan utifrån. Åklagaren överklagade tydligen och snubben blev fälld i hovrätten för att reg-skylt saknades...

:mad:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
revis skrev:
Klart det finns viktigare saker att göra. Ta till exempel snubben som höll på att reparera sin bil och därför hade langat upp reg-skylten i vindrutan och tejpat på en kartongbit med målat reg-nummer där plåten egentligen skulle sitta... Killen blev friad av tingsrätten som menade att det var omöjligt att inte se skylten i vindrutan utifrån. Åklagaren överklagade tydligen och snubben blev fälld i hovrätten för att reg-skylt saknades...

:mad:

Är inte böter på plats mer rimligt att han fick???

Micke

`-_-´
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 *Såld* Gixxer 1000 *Såld* XJ6n -10 *Såld*
Vad var det för Eu moped som dom "mixtrade" med som är värd 73000:- :skrämd

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
sgtpepper skrev:
Att meken åtalades var ett exempel på att farsan till moppetjuven polisanmälde honom, meken friades sedemera i både tingsrätt och hovrätt, alltså trodde jag i min enfald att det var just ett tecken på en fungerande rättsstat, men vi kanske inte läste samma artikel?!?!

Men, allvarligt, har jag missat något fundamentalt eller är det ni som är helt och hållet oskolade i juridiska frågor? Det var ju för fan lagen som användes för att komma till tolkningen att meck-killen var oskyldig, på vilket sätt är det sjukt?

Hade mecken fällts, ja då hade det varit sjukt och då hade man kunnat säga "lagen är sjuk". Nu frikändes han och det måste väl då rimligen tyda på det motsatta, att "lagen är frisk", eller?

Jag är inne på ditt spår men måste ändå fråga! MÅSTE rätten ta upp allt som anmäls? Eller hur fungerar sådant här? Om jag anmäler någon för att ha stått ivägen för mig i matkön, MÅSTE rätten i så fall ta upp målet inför en domstol? Eller finns det inte någon som sitter inne med lite förnuft och inser att det inte är objekt för rättsväsendet? Eller är det helt enkelt så att med risken för motstämningar att ingen vågar ta ställning längre?

Man kanske skulle läsa lite juridik och civilrätt så man vet... :confused:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
CalleE skrev:
Jag är inne på ditt spår men måste ändå fråga! MÅSTE rätten ta upp allt som anmäls?
Det är i fall som dessa åklagaren som beslutar om anmälan skall föras vidare till rättegång. Åklagaren kan lägga ned åtalet om brott inte kan styrkas osv.

Om du anmäler någon för att ha gått före dig i matkön så kommer åklagaren att lägga ned åtalet då det inte är brottsligt att tränga sig i köer :).

I detta fall ligger alltså ansvaret för att meken åtalades på 13-åringens farsa och i förlängningen på åklagaren, men man kan inte kategoriskt säga att åklagaren är dum i huvudet. Hon kan t.ex ha ansett att lagen var oklar och därför ville ha en tolkning av domstolen.

Domstolen gjorde det rätta och friade mannen och på sporthoj.com sitter folk och hetsar upp sig och ylar om att lagen är rutten och rätten är dum. Det får en ju att börja fundera...

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Inte ens polisen får låsa in ungar under 15 år. Jag jobbar extra som arrestvakt och där händer det ibland att man får in en flock idioter under 15 som har varit ute och levt rövare. Sitta och stirra på dom tills dom sociala myndigheterna kommer och hämtar dom är vad man får göra. Att låsa in dom är inte att tänka på, varken i förhörsrum eller celler.

revis

Inte fullt så grön längre
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen för tillfället
maverick_750rr skrev:
Är inte böter på plats mer rimligt att han fick???

Det kan man ju tycka och möjligen var det så det hela började. Han blev väl så sur att han gick till tingsrätten där han blev friad. Eftersom han blev fälld i hovrätten så måste ju nåt pucko till åklagare ha överklagat...
:gråta

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
sgtpepper skrev:

Nu var det så att meken friades pga av att han inte kände till lagen.
Vad som är sjukt är att det finns en lag som säger att man inte får låsa in en tjuv man tar på bar gärning.
Sen är det även sjukt att man kan gå fri om man säger att man inte känner till en lag.

-"VA?!?! får man inte köra 200km/h på motorväg, det kände jag tyvärr inte till"

Duke

SDK Socio #2611
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Slö DuCaTi Monster 620 med kortad röv.
Re: INte ens i närheten

Duke skrev:
Det är nästan inga anmälningar som leder till rättegång.
Jag har gjort min beskärda del av gripande och omhändertaganden då jag jobbar i dörren som ordningsvakt.
Om ni viste hur illa många beter sig när du super.
Av 10 grip vi gör för olaga hot (mordhot), våld mot tjänsteman, våldsamt motstånd, misshandel är det 1 som går vidare till rättsak.
En polis sa till mig att det är nästan så att en åklagare måste "se" när brottet begås.

Tycker det är helt rätt att han låste in snorungen, dock är det inte lagligt. Griper man någon måste man ha uppsikt på denne, det är "ditt" ansvar om det händer den gripne personen något.
Det är inte heller lagligt att gripa någon på färsk gärning det får bara polis göra. Så om han hittat snorisarna som försökt snott EU-moppen (tydligen gjord av guld) när han var ute och letade och gripit dessa hade han gjort sig skyldig av olaga frihetsberövande vilket är ett väldigt allvarligt brott (max straff 2år).

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Ser ut som om vi kan ta och ändra lagen nu.

Politikerna borde lyssna mer på vad folket tycker.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Enda utvägen är nog snart att föräldrar hålls ansvariga för sina icke-straffmyndiga barns brott. Då kanske folk börjar prioritera sina barn igen.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Hade jag försökt stjäla en moppe så hade det fan inte varit roligt att komma hem sen. Snacka om pantad farsa som polisanmälde mekanikern...
Tycker att det var helt rätt att låsa in snorungen, det är ju rätt att han får stå för sina gärningar. :fakta

VKR

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Hoj
Bara att välja..
Thundercat skrev:
Hade jag försökt stjäla en moppe så hade det fan inte varit roligt att komma hem sen. Snacka om pantad farsa som polisanmälde mekanikern...
Tycker att det var helt rätt att låsa in snorungen, det är ju rätt att han får stå för sina gärningar. :fakta
Håller med dig!!Bara för att man är 13år så måste man ju hållas ansvarig för sina handlingar även om inte är straffmyndig!Hade det varit lite stake i farsan så hade han ju tagit "mecken" i näven och tackat honom för insatsen!Och hade det varit min son det gällde så tycker jag gott att han hade kunnat få en liten pärla av mecken också!!Det finns ju inga ungdomar som har RESPEKT för nån lr nåt längre...PEACE

MikkE

Guest
det var väl nått spec-barn med en farsa som dricker bärs till frukost :confused:

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
Thundercat skrev:

Fan hade man gjort såna sattyg när man var liten hade man fått ordentligt med smörj av farsan när man hade kommit hem...
nej jag tycker att ungdj**larna ska ut och plocka hundskit, skura bajamajor eller typ något sånt efter att dom blir tagna av polisen...

Boostmax

Fem fyror är fler än 4 elefantöl !
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
FZ1-S
Använd gaffatejp....

Istället för att låsa in den lille snorungen, skulle han väl ha kunnat tejpa upp honom mot en vägg eller så, i väntan på pålisen. Om det nu blev ett sånt jäkla rabalder av att en liten ligist stod och grinade, inlåst i en tvätthall.... jösses...

....och att man kategoriskt kan gå fri för "att man inte känner till en lag" stämmer självklart inte, så testa inte det konceptet alldeles för ofta.....

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Hoj
929
Antag att meken låst in ungen i nån bod, för att sen gå efter de andra, halka och slå i skallen så han låg i koma i veckor? Då skulle killen i boden kanske ha dött av svält.

Långsökt? Inte riktigt. Man inte får låsa in folk utan uppsikt, vilket är skillnaden mellan att ha "frihetsberövat" och att ha "gripit". Ger man folk tillåtelse att göra saker måste man kvantifiera dem, tala om hur långt och hur länge.

Ni som tycker att det var OK att låsa in killen: när är det inte OK? Får man visitera ungen och lägga undan hans mobiltelefon? Får man lämna honom med lyset släckt? Får man stoppa honom i en låda under sängen? Får man hålla honom fången i flera dygn?

Nehe, hur ljust, stort och länge, då?

Typ.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM