Fridykning

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
Halloj på er göteborgare som inte brukar bada i havet.

Ni ska få tipsa mig om fina insjöar/stenbrott/gruvhål man kan fridyka i.
Kriterierna är:
-Det ska inte ligga för långt från Göteborg
-Det skall branta på relativt nära strandkanten
-Det ska vara klart vatten (lersjöar går bort, botten bör helst vara sand eller sten)

Har ni något sådant vattenfyllt hål som matchar de kriterierna så giv´em to me. Här ska dykas!!! :yoparty
 

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
625 SMC -06
hmm.... är nog svårt att hitta sådana platser i denna del av landet....
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
I svartedalen några mil norr om göteborg finns det oändligt med sjöar. Har ett par fina som jag brukar bada/dyka i. Några av dem är glasklara och har stenbotten.
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
I svartedalen några mil norr om göteborg finns det oändligt med sjöar. Har ett par fina som jag brukar bada/dyka i. Några av dem är glasklara och har stenbotten.

Det låter mycket intressant. Kan du inte lägga in en kart-länk över dina hetaste tips?
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
I kållered finns en bitvis djup sjö, kallad "bergsjön", eftersom det är en sjö som ligger i en stor bergskreva.
Den är nog fin att dyka lite i.
Det är mao sten, berg och sandbotten i den. Ligger en bit upp i torrekulla/ bölet.
Eftersom denna sjö är ganska liten, så är den väldigt behaglig att bada i på sommaren.
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Lygnern vid Fjärås har klart vatten och är förbannat djup, någonstans runt 80 meter har jag för mig.
 

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
625 SMC -06
så lygnen skall gå att dyka i? kanske skall ta fram sakerna under sängen och hoppa i pluret igen då. var ju typ 3 år sedan trotts att jag har all utrustning:confused: blir inte så mycket då jag inte har någon att dyka med. ingen annan själ här på sporthoj som behöver en kamrat att dyka med?
 

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Floda
Hoj
Ingen just nu..
så lygnen skall gå att dyka i? kanske skall ta fram sakerna under sängen och hoppa i pluret igen då. var ju typ 3 år sedan trotts att jag har all utrustning:confused: blir inte så mycket då jag inte har någon att dyka med. ingen annan själ här på sporthoj som behöver en kamrat att dyka med?

Hej!

Jag har ju certet men inga grejor =( håller på med mc kortet o nyss köpt hoj,mm så inga större stålar finns ju till detta än.
Dock en dyktur i sommar funkar ju!

Var ett tag sen sist..ett par år sen snart men man minns ju allt så det bör funka =)

/Martin
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
Blir inte så mycket då jag inte har någon att dyka med. ingen annan själ här på sporthoj som behöver en kamrat att dyka med?

Samma för mig som med vwmartin. Jag sitter på ett AOW-cert men ingen tung utrustning. : (
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
I kållered finns en bitvis djup sjö, kallad "bergsjön", eftersom det är en sjö som ligger i en stor bergskreva.
Den är nog fin att dyka lite i.
Det är mao sten, berg och sandbotten i den. Ligger en bit upp i torrekulla/ bölet.
Eftersom denna sjö är ganska liten, så är den väldigt behaglig att bada i på sommaren.

Den blir varm och fin på sommaren ja. :tummenupp Finns bra dykklippa också om man simmar över till andra sidan. Eller sneddar åt vänster gör man väl egentligen..
 

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
625 SMC -06
Samma för mig som med vwmartin. Jag sitter på ett AOW-cert men ingen tung utrustning. : (


Mmm sitter också på ett AOW sett och allt utom torrdräkten, hade inte pengar till den när de begav sig. men har inte blivit ett ända dyg efter kursens slut, sakerna står och samlar dam men ser fortfarande helt nya ut. hade varit görr att komma igång igen men är nog ganska kallt att dyka med våtdräkt som det är nu:huvet
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Mmm sitter också på ett AOW sett och allt utom torrdräkten, hade inte pengar till den när de begav sig. men har inte blivit ett ända dyg efter kursens slut, sakerna står och samlar dam men ser fortfarande helt nya ut. hade varit görr att komma igång igen men är nog ganska kallt att dyka med våtdräkt som det är nu:huvet

Nog ingen höjdare att dyka med våtdräkt nu ne ;)

Vill du ha dyksällskap till sommaren dock så kan jag ställa upp. Jag å kompisen brukar dyka uppe runt Lysekil/Smögen för det mesta dock. Men bor ju i gbg så är du sugen på att dyka här i området så är jag gärna på :)
Andra är givetvis välkommna med att få äran å dyka med mig/oss oxå :tummenupp
 
Last edited:

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
625 SMC -06
låter ju kanon.... får lyfta upp dena tråden till sommaren och få till några dyk:tummenupp
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Finns väl en sjö i vättlefjäll(angered)som ska vara ganska klar.

Sen har du östra långvattnet ligger vid öisgården i kallebäck.

Även västra långvattnet är väl hyffsat klart.

En trip till gullmarsfjorden är väl att rekommendera oxå

Har mest dykt med tuber hoppas något passar
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Finns väl en sjö i vättlefjäll(angered)som ska vara ganska klar.

Sen har du östra långvattnet ligger vid öisgården i kallebäck.

Även västra långvattnet är väl hyffsat klart.

En trip till gullmarsfjorden är väl att rekommendera oxå

Har mest dykt med tuber hoppas något passar

Gullmaren är superfin att dyka i. Vet dock inte om det är att rekommendera att fridyka där, kan bli lite jobbigt att nå tillräckligt djupt :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top