Friggebodar?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vart hittar jag bra friggebodar till bra priser :)

Har ni några erfarenheter? Vill gärna ha 15kvm+loft och jag antar att det finns tonvis av tillverkare på dessa? Behöver ej vara vinterbonat eller dylikt, isolera och lägger tak gör jag själv. Byggsats är det som gäller antar jag?

Fråga 2; Funderar på att kanske kasta upp ett större bygge än 15kvm men då behövs ju bygglov. Är detta krångligt/dyrt att ansöka om och brukar det ta lång tid? Det är strandtomt så det kanske är kinkigt men grannarna har fått bygglov på sina stugor och tillbyggnader.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har inga belägg för det här, men har för mig att dom skulle bli jävligt restriktiva med loftbyggen när dom gick från 10 till 15 kvadrat.

I såna fall kanske det är lättare att få tillstånd för 20kvadrat utan loft.

Hur som helst tycker jag att du ska bygga helt själv, det är inte så mycket svårare och du får exakt dom mått du vill, dessutom kan du lättare få stugan att smälta in med övrig bebyggelse runt omkring.

skäggstubb

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Hoj
Bandit 600 SÅLD
vill du ha de så billigt så möjligt så ska du nog bygga själv.. så får du som du vill ha de också.. sätt dig och räkna på hur mycke virke det behövs.. Jämför sedan några byggvaruhandlar (stora som små) med varandra och se vad de kostar.. jämför sedan detta med friggebodstilverkarna så ser du var som blir billigast.. är ju iofs lättare att köpa något färdigt men de kan ju va kul att ha byggt något själv och sparat några slantar..

ang bygglov,, ring och snacka med dom som har hand om bygglov på komunen.. de kostar nog inget och få några snabba råd.. så vet du vad de kostar och sånt sen..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det blir billigare att bygga själv men jag värderar min tid och då är det billigare att köpa färdigt. Sen köper jag bara grundpaketet och fixar resten själv och tanken är att detta ska smällas upp under en semestervecka typ.
Angående loftbyggen så är det 3m till nock som gäller utan ansökan om bygglov oavsett nock eller ej, sitter dock och kollar på lite större hus då det lockar mer just nu. Bauhaus sålde ett för 79k eller 89k om jag inte minns fel, verkade vettigt.
Det står redan en stuga på 40kvm på tomten så det ska inte vara större än så, därav tanken på en eventuell friggebod men då är det loft som gäller. Ska husera ett "finare" vardagsrum med lite bio och dylikt och ett sovrum, sen räcker det.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu har jag funderat lite mer och ska alldeles strax ut till stugan och mäta upp lite på tomten.
Det blir 20kvm +loft och jag skippar byggsats då de jag har kollat på hittills har varit av undermålig kvalitet. De på Bauhaus såg ju bra ut på bild men i verkligheten så var det ju bara rent skit!

Nu en annan fråga då; Ansöka om bygglov gör man hos sitt kommunkontor antar jag, men vad behöver jag ha med mig dit? Har gjort en ritning på huset hur det ska se ut och även några skisser på mått etc, men jag antar att de vill ha en översikt på tomten där huset är utritat också?
Man kan få ett tidigare besked också än just ett bygglov, vad kallas det? Så enkelt som förhandsbesked?
Måste skynda mig på då enheten som har hand om detta har sitt sista möte denna vecka om de inte redan har haft det :(

Så här ska det se ut iaf när jag är klar, fast med gul lockpanel på som jag inte vet hur man får till i Sketchup...

Bifogat

• sommarstuga1.jpg
    sommarstuga1.jpg
    121.9 KB · Visningar: 81

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det kan nog bli lika dyrt eller något dyrare om du bygger i lösvirke men som sagt då blir det som du vill och i riktigt material istället för "pressat papper" och fingerskarvade stumpar.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Min svågers företag, som de timmrat hus som levebröd i 30 år, har tagit fram / håller på att ta fram en billigare variant som skulle säljas mycket förmånligt.

Jag skall kolla om de har något att sälja. När behöver du ett då?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Min svågers företag, som de timmrat hus som levebröd i 30 år, har tagit fram / håller på att ta fram en billigare variant som skulle säljas mycket förmånligt.

Jag skall kolla om de har något att sälja. När behöver du ett då?

Det beror på bygglovet samt placering av huset. Det ligger en jääävligt stor sten där det är tänkt att det ska stå så det kan ju ta en stund att planera marken som även ska sänkas ca 50cm just där.
Men blir det byggsats/färdigt hus så kanske i slutet av juli/augusti, har jag otur så till våren.
Men timrat, betyder det ett sånt där fult knut-timrat hus då? Det ska smälta ihop med övrigt så lockpanel är ett krav men det kanske går att kasta på sånt utanpå det utan större ansträngning?
Budgeten är ganska oprecis just nu men så mycket mer än 100k vill jag inte lägga men då är det inräknat kamin/eventuell luftvärmepump samt kök och mindre wc med mulltoa. Stram budget kanske, vet ej. Påbörjar beräkning av materialkostnad idag.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln