Frikopplar ej.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hej.

Nu är det så att hojen frikopplar ej efter motorbyte.
Jag har tagit isär kopplingen och kollat stållamellerna om dom är skeva, dom är inte det.
Jag har justerat om kopplingen så att wire:n är spänd hela tiden. Funkar inte

När jag startar hojen med ettan i, så hoppar den fram lite, men den går igång.
När jag kör så har jag svårt att få i friläge, men det går lätt när motorn är avstängd.
Växlarna går trögt i, men om man rycker till med gasen går det att få i växlarna.
När jag kör i 5:ans växel och trycker in kopplingen någon mm så börjar den slira.

När jag har motorn avstängd och har friläge i, kan jag rulla fram och tillbaka utan motstånd, men när jag lägger i ettan och drar in kopplingen är det segt.

Har prövat att ställa upp stödet på en regel, så att bakhjulet går fritt.
I friläge snurrar hjulet runt runt och runt. Men när jag har ettan i och kopplar så får man ta i med handen för att det ska ens röra sig.

Tacksam för snabbt svar!!!

Mvh Emil

EDIT: Jag kört på samma sort olja (Q8 10W-40) som jag gjorde förut på förra motorn, inga problem

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Är det inte så att kopplingsvajern sitter på vänstra sidan av motorn på dom där, i så fall har du en metallpinne som går rätt genom motorn till kopplingkorgen. Den brukar bli krokig på gamla yamaha. Men kolla också så att kopplingskorgen är frisk och inte har massa jack efter lamellerna, som sagt.

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Om du gjort ett motorbyte så kanske du skulle kolla upp just denna pinne...Vet när jag började renovera en gammal yamaha rd125a med två cyllindrar så var just kopplingen ett problem, då visdae det sig att kulan som går mellan armen och pinnen till kopplingen var borta...Kollat den?

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...