Axxexs
Ordinary man doing extraordinary things
- Gick med
- 11 Dec 2003
- Ort
- Verkstan
- Hoj
- Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Del 1. Inför racet och vägen ner.
Allt börjar nånstans och detta racet började väl med att man av misstag råkade surfa förbi en gästbok på en Hollänsk sida. En inbjudan till Frohburger-vaddå!? Hmm.. Finns tydligen race man inte har en aning om fanns. När jag fått tänka klart så kunde jag mig minnas att Joshua Sommers chefmek Normann nämde nått på Kga EM:et att det var deras nästa race dom skulle på. Då trodde jag bara att det var pga att jag inte fattade den Tyska brytningen vilken bana han då menade..
Surfade vidare och fick då se att det var ett landsvägsrace som man körde på som såg helt ok ut. Hörde mig för av andra och fick uppfattningen att det här racet är det fullt röj på nere i depån iaf.
Att åka helt själv är ju inget kul när man ska ut på äventyr. Så därför frågade jag runt lite bland några andra förare. Men ingen annan verkade heller veta vad det var för något så dom lät alla lite avaktande eller så hade dom annat bokat då. Jocke Stensmo däremot tyckte det lät kul. Han sa att han åkte ner om jag skulle ner. Jag tänkte typ samma att om Jocke skulle ner hängde jag med. Så då fick det bara bli så! Bara att få lov köra samtidigt som den Tyska 500cc 2-t serien Königsklasse kändes helt ok! För bara 100 euro i startavgift dessutom!
Vi packade allt på onsdagen innan för att vi skulle kunna åka direkt efter att Jocke slutade skolan kl.14 på fredan. Kl.15 stod han utanför min lägenhet med den turbo-blåa Transiten. "-Vi behöver lite flaskor med vatten" sa Jocke. "Den läcker lite från kylaren." Lät som att vi iaf skulle bli garanterade att få ett äventyr nu! En läckande bil som vi skulle försöka ta osss till Tyskland med!
Snabbaste och billigaste vägen ner hade jag räknat ut att det skulle kunna vara att ta båten från Gedser i Danmark mot Rostock. Om inget annat så en ny väg ner för oss att prova på. Väl på plats vid biljettluckan 18:30 så fick vi medelandet att alla båtar var över 1 timme sena pga att det blåste så mycket och att det var fullbokat på dom 4 närmsta avgångarna! kl. 07 var tidigaste vi var garanterade att få en plats på! Vi chansade dock och tog en obokad biljett och fick ställa oss i kön som inehöll över 20st andra obokade bilar.
I blåst och regn satt vi nu i en bil på kajen och kände att tempen bara blev kallare och kallare i bilen. Vi började tugga på några brödskivor vi hade med oss. Resturangen med mat på båten, som vi hade suttit och längtat efter den senaste timmen, kändes nu långt bort! Skulle vi inte komma på en båt förens kl. 07 missade vi säkert första kvalpasset med..
18:45 började bilarna köra på och rad efter rad i hamnen med bilar körde på. Rätt vad det var så vinkade dom med våran bilrad med! Vet inte hur glada vi var då!
Gungigaste båtresan hittils var detta dock! Dom varnade tom personalen på båten! Kändes jue tryggt! Ingen lagad mat förutom kokt korv kunde dom göra i köket. Kanske lika bra. Vi kände oss duktigt snurriga av båtfärden ändå. Tallrikar och bestik flög i golvet inne i köket och inne på affären stod ingen spritflaska rakt upp längre. Nere i en lokal hade stolar och blommor flygit runt på golvet med. Men vi kom till slut fram till Rostok ändå! När vi körde av båten upptäckte vi dock att halvljuset hade laggt av på bilen. Efter lite felsökning under ca 1 timme så fick vi det att funka igen.
Med några små depåstopp till efter några mils körning för att fylla på vatten på bilen då och då och kört lite småvägar för att komma förbi ett vägbygge så lyckades vi till slut hitta Frohburg. Stannade på en bensinmack för att fråga om vägen till depån. Där stod redan ett 500cc team och mekade! Depån var visst bara 300 meter ifrån den där macken. Kl. 05 kom vi i säng på lördamorgonen. Resan ner hade tagit lite längre tid än vad vi beräknat. Vi somnade direkt!
fortsättning följer....
Allt börjar nånstans och detta racet började väl med att man av misstag råkade surfa förbi en gästbok på en Hollänsk sida. En inbjudan till Frohburger-vaddå!? Hmm.. Finns tydligen race man inte har en aning om fanns. När jag fått tänka klart så kunde jag mig minnas att Joshua Sommers chefmek Normann nämde nått på Kga EM:et att det var deras nästa race dom skulle på. Då trodde jag bara att det var pga att jag inte fattade den Tyska brytningen vilken bana han då menade..
Surfade vidare och fick då se att det var ett landsvägsrace som man körde på som såg helt ok ut. Hörde mig för av andra och fick uppfattningen att det här racet är det fullt röj på nere i depån iaf.
Att åka helt själv är ju inget kul när man ska ut på äventyr. Så därför frågade jag runt lite bland några andra förare. Men ingen annan verkade heller veta vad det var för något så dom lät alla lite avaktande eller så hade dom annat bokat då. Jocke Stensmo däremot tyckte det lät kul. Han sa att han åkte ner om jag skulle ner. Jag tänkte typ samma att om Jocke skulle ner hängde jag med. Så då fick det bara bli så! Bara att få lov köra samtidigt som den Tyska 500cc 2-t serien Königsklasse kändes helt ok! För bara 100 euro i startavgift dessutom!
Vi packade allt på onsdagen innan för att vi skulle kunna åka direkt efter att Jocke slutade skolan kl.14 på fredan. Kl.15 stod han utanför min lägenhet med den turbo-blåa Transiten. "-Vi behöver lite flaskor med vatten" sa Jocke. "Den läcker lite från kylaren." Lät som att vi iaf skulle bli garanterade att få ett äventyr nu! En läckande bil som vi skulle försöka ta osss till Tyskland med!
Snabbaste och billigaste vägen ner hade jag räknat ut att det skulle kunna vara att ta båten från Gedser i Danmark mot Rostock. Om inget annat så en ny väg ner för oss att prova på. Väl på plats vid biljettluckan 18:30 så fick vi medelandet att alla båtar var över 1 timme sena pga att det blåste så mycket och att det var fullbokat på dom 4 närmsta avgångarna! kl. 07 var tidigaste vi var garanterade att få en plats på! Vi chansade dock och tog en obokad biljett och fick ställa oss i kön som inehöll över 20st andra obokade bilar.
I blåst och regn satt vi nu i en bil på kajen och kände att tempen bara blev kallare och kallare i bilen. Vi började tugga på några brödskivor vi hade med oss. Resturangen med mat på båten, som vi hade suttit och längtat efter den senaste timmen, kändes nu långt bort! Skulle vi inte komma på en båt förens kl. 07 missade vi säkert första kvalpasset med..
18:45 började bilarna köra på och rad efter rad i hamnen med bilar körde på. Rätt vad det var så vinkade dom med våran bilrad med! Vet inte hur glada vi var då!
Gungigaste båtresan hittils var detta dock! Dom varnade tom personalen på båten! Kändes jue tryggt! Ingen lagad mat förutom kokt korv kunde dom göra i köket. Kanske lika bra. Vi kände oss duktigt snurriga av båtfärden ändå. Tallrikar och bestik flög i golvet inne i köket och inne på affären stod ingen spritflaska rakt upp längre. Nere i en lokal hade stolar och blommor flygit runt på golvet med. Men vi kom till slut fram till Rostok ändå! När vi körde av båten upptäckte vi dock att halvljuset hade laggt av på bilen. Efter lite felsökning under ca 1 timme så fick vi det att funka igen.
Med några små depåstopp till efter några mils körning för att fylla på vatten på bilen då och då och kört lite småvägar för att komma förbi ett vägbygge så lyckades vi till slut hitta Frohburg. Stannade på en bensinmack för att fråga om vägen till depån. Där stod redan ett 500cc team och mekade! Depån var visst bara 300 meter ifrån den där macken. Kl. 05 kom vi i säng på lördamorgonen. Resan ner hade tagit lite längre tid än vad vi beräknat. Vi somnade direkt!
fortsättning följer....