Frohburger-Dreieck racerapport

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Del 1. Inför racet och vägen ner.

Allt börjar nånstans och detta racet började väl med att man av misstag råkade surfa förbi en gästbok på en Hollänsk sida. En inbjudan till Frohburger-vaddå!? Hmm.. Finns tydligen race man inte har en aning om fanns. När jag fått tänka klart så kunde jag mig minnas att Joshua Sommers chefmek Normann nämde nått på Kga EM:et att det var deras nästa race dom skulle på. Då trodde jag bara att det var pga att jag inte fattade den Tyska brytningen vilken bana han då menade.. :rolleyes:

Surfade vidare och fick då se att det var ett landsvägsrace som man körde på som såg helt ok ut. Hörde mig för av andra och fick uppfattningen att det här racet är det fullt röj på nere i depån iaf.

Att åka helt själv är ju inget kul när man ska ut på äventyr. Så därför frågade jag runt lite bland några andra förare. Men ingen annan verkade heller veta vad det var för något så dom lät alla lite avaktande eller så hade dom annat bokat då. Jocke Stensmo däremot tyckte det lät kul. Han sa att han åkte ner om jag skulle ner. Jag tänkte typ samma att om Jocke skulle ner hängde jag med. Så då fick det bara bli så! Bara att få lov köra samtidigt som den Tyska 500cc 2-t serien Königsklasse kändes helt ok! För bara 100 euro i startavgift dessutom! :)

Vi packade allt på onsdagen innan för att vi skulle kunna åka direkt efter att Jocke slutade skolan kl.14 på fredan. Kl.15 stod han utanför min lägenhet med den turbo-blåa Transiten. "-Vi behöver lite flaskor med vatten" sa Jocke. "Den läcker lite från kylaren." Lät som att vi iaf skulle bli garanterade att få ett äventyr nu! En läckande bil som vi skulle försöka ta osss till Tyskland med! :D

Snabbaste och billigaste vägen ner hade jag räknat ut att det skulle kunna vara att ta båten från Gedser i Danmark mot Rostock. Om inget annat så en ny väg ner för oss att prova på. Väl på plats vid biljettluckan 18:30 så fick vi medelandet att alla båtar var över 1 timme sena pga att det blåste så mycket och att det var fullbokat på dom 4 närmsta avgångarna! kl. 07 var tidigaste vi var garanterade att få en plats på! Vi chansade dock och tog en obokad biljett och fick ställa oss i kön som inehöll över 20st andra obokade bilar.

I blåst och regn satt vi nu i en bil på kajen och kände att tempen bara blev kallare och kallare i bilen. Vi började tugga på några brödskivor vi hade med oss. Resturangen med mat på båten, som vi hade suttit och längtat efter den senaste timmen, kändes nu långt bort! Skulle vi inte komma på en båt förens kl. 07 missade vi säkert första kvalpasset med.. :gnissla

18:45 började bilarna köra på och rad efter rad i hamnen med bilar körde på. Rätt vad det var så vinkade dom med våran bilrad med! Vet inte hur glada vi var då! :yoparty

Gungigaste båtresan hittils var detta dock! Dom varnade tom personalen på båten! Kändes jue tryggt! :) Ingen lagad mat förutom kokt korv kunde dom göra i köket. Kanske lika bra. Vi kände oss duktigt snurriga av båtfärden ändå. Tallrikar och bestik flög i golvet inne i köket och inne på affären stod ingen spritflaska rakt upp längre. Nere i en lokal hade stolar och blommor flygit runt på golvet med. Men vi kom till slut fram till Rostok ändå! När vi körde av båten upptäckte vi dock att halvljuset hade laggt av på bilen. Efter lite felsökning under ca 1 timme så fick vi det att funka igen.

Med några små depåstopp till efter några mils körning för att fylla på vatten på bilen då och då och kört lite småvägar för att komma förbi ett vägbygge så lyckades vi till slut hitta Frohburg. Stannade på en bensinmack för att fråga om vägen till depån. Där stod redan ett 500cc team och mekade! Depån var visst bara 300 meter ifrån den där macken. Kl. 05 kom vi i säng på lördamorgonen. Resan ner hade tagit lite längre tid än vad vi beräknat. Vi somnade direkt!

fortsättning följer....
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Del2. lördagen.

"-Aschtung fahrerlager, aschtung fahrerlager!" ropade en högtalare med den högsta volym jag någonsin hört en högtalare inne i en depå nån pång! Kollade på klockan. 07:30 var den. Lika bra att gå upp då vi inte hade en aning om hur något funkade där nere. Hade iaf sovit 2,5 timme.. Blev utskällda på Tyska av en på en bilfirma att vi tagit en av deras parkeringsplatser. Bästa är att varken jag eller Jocke kunde någon Tyska! :D Men han såg rätt bra arg ut så vi vågade inte stå kvar där då. Vi letade upp ett annat ställe att bygga upp våran plats i det som skulle vara depån inne på gatorna på ett industriområde. Fick en riktigt bra plats där vi kunde se utsläppet till banan. Efter lite iskrivna papper hade vi även lyckats anmäla att vi var på plats och fått hojarna igenom besiktningen.

Var blött ute efter att det hade regnat på natten. Satte på regndäck och fick gå på dass och skita 4gg den sista timmen inför första kvalet! Kände mig lika nervös som när jag körde mitt allra första race!! Var ju trotts allt ett race på vanlig väg och det var blött och kval direkt! :gnissla

En snubbe hade en 350cc som lät riktigt vass. Var en ex Martin Wimmer GP-hoj. Ägaren ville starta upp den igen och Jocke puttade på den ett varv runt depån med sitt skinnställ på sig. Den gick inte igång. Jag undrade om soppakran och strömbrytare var på. Jodå, sa Tysken. Jag sprang också ett varv jag med mitt skinnställ på. Gick inte igång ändå. Kollade på soppakranen igen och den var ju på OFF! Bah!! Med kranen igång så startade den direkt! Jocke och jag var iaf bra uppvärmda inför första kvalet! :D

Varmkörde våra egna hojar och direkt så stod det 15-20st runt en och filmade, fotade och kollade in oss. Skumt folk dom där Tyskarna. Fast ganska kul. Vi sprang ut och varmkörde några gg till i depågatan bara för att kolla om det var likadant alltid. Och det var det! :yoparty

Fick lite tips av Hasse Smees om hur vi skulle köra på banan. Var rätt logiskt det han sa så vi lydde hans råd. :)

Första varvet skulle man åka runt efter saftycar. Kändes lite lugnare då. Men det enda jag hann se av saftybilen var nått med att det stod V8 på bakluckan på den där rätt nya AUDI:n. Shit vad den gasade på!! :D Dessutom var det en meter brett torrspår runt hela banan. Regndäck på torrt när man kom från +230km/h till ett par hårda inbromsningar ner till ettan var svajigt! Kände inte riktigt igen min cykel hur den bettedde sig då heller. Kände mig allmänt vinglig.

Det första både Jocke och jag gjorde efter första kvalet var att kolla in däcken. Såg inte ut som dom gått 25min i torrt!? Var hur fina som helst! :va

Banan var iaf mycket mera rolig att köra på än vad vi hade trott! Egentligen en ganska så enkel bana men en del ställen var ändå lite småkluriga att förstå sig på hur snabbt man kunde ta dom på. Jocke hade kvalat 6:a och jag 24:a av dom 30st som körde våran klass.

Kval 2 var helt torrt och solen tittade fram. Vi slutade 10:a och 24:a. Banan blev bara ännu mera rolig ju mer man körde den! Man fick ligga länge på hög fart på några ställen. Fartkänsla maximalt fick man!!


Fortsättning följer lite senare.. (Finns för mycket att berätta om och då tar jag knappt med nått här ändå känns det som..) :3freak
 
Last edited:

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Du har A-licens i äventyr Axxess. Tänk så mysigt, en hamnterminal o lite blåst med en fulTransit..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det finns ju ett antal i tråden i tvåtaktsforumet. Mest vill vi läsa om fortsättningen! :7peta axxexs
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..kom visst en helg och lite annat ivägen så jag lyckades tappa tråden lite.. :)


Lördag fortsättning.

Efter att andra kvalet hade gått så sa Smees att "kom över så bjuder jag på en öl". Rico Mendel kom även han förbi vårat tält och sa "vi har en hel trailer med oss som vi bjuder på öl i. Kom!" Anders Blacha hann även han säga att "kom till mitt tält så bjuder jag på öl". Roffe och Robban sa även dom nått om att vi skulle få nåra öl om vi bara hittade dom i depån. Vi hann ganska så snabbt räkna ut att våran öl-budgett skulle gå på stort pluss denna helgen. :D Rättt va det var så stod våran depågranne Maik som vi inte kände sen innan i tältet med var sin flaska öl åt oss. "Prova den här, den är god!" Vi som bara hade käkat frukost och var sin langos kände på oss att vi var nog tvugna att lämna depån nu för att få i oss någon mat. :öl

Efter att ha gått runt i hela stan Frohburg och försökt fråga oss fram till en resturang, med tyskar som inte kunde engelska, så lyckades vi till slut hitta ett riktigt schyst gästhus. Först viste vi inte om vi vågade gå in där. Såg aldeles för fint och dyrt ut! Men det var billigt där!! 8 euro för en stor portion mat med en stor stark! Stensmo trodde den totala notan var per person först. :)

Tillbaka till depån så gick vi runt och kollade läget. Var mycket att spana in! Har nog inte sett så mycket specialgjorda saker innan och alla som man träffade var trevliga och bjöd in en och visade sina hojar. En som t.o.m plockade av sina kåpor och hämtade delar och visade mm!

Fick ta rundan med folk som bjudit in oss på öl med! Den där trailern full med öl stämde med! :D Pirate Racing hade 2st trailers med sig varav den ena var möblerad med bord och bänkar och längst fram i den en bardisk med en stor plansch av en skiss på en Burning Blood 250cc över den! :yoparty

Hade lite grejjer med mig till Rico och Normann i Pirate Racing som dom skulle köra i bänk. Dom skulle om ca 4-6 veckor få reda på om dom skulle köra 250GP-VM nästa år. Deras ena förare hade som avsikt att köra VM nästa år. Han hade ev ett team som han kunde få kör för men som kostade isf 360k euro. Men gick inte det kanske dom skulle köra med sitt eget team. Teamets reservplan var annars att köra real roadracing med ex Techmas 500GP/WSS/endurance VM föraren Sebastien LeGrelle nästa år. Dom hade tydligen stått i depåboxarna bredvid varann på nått race i somras och då hade Sebastien varit där och tjatat om att få köra en 250cc. Så dom hade gett med sig till detta racet och hyrt ut en av deras hojar. Vet inte riktigt vilket alternativ teamet helst hoppades på till nästa år! :)

I det största öltältet var det ett band som spelade. När vi kom så var det nått som liknade tysk allsång bland publiken! :3freak Men det verkade som dom hade rätt kul iaf! :D

En intressant grej var att det var massor av publik i depån hela kvällen och hela natten! Vi gick och la oss halv ett så vi vet inte mer än så. Men enligt Robert så mötte han folk som kom från öltälten med nypåfylda glass kl.06, när han själv var uppe på dass!

En annan rätt intressant grej var att det fanns ingen depåtystnad heller! Staden låg precis bredvid banan. Men det lät inte så mycket dit ändå. Var en del som körde in nya kolvar kl.24:00. Även då var det fullt med publik runt hojarna! Var väldigt populärt att kolla in sånt visst! I mörkret kunde man se eldlågor ur avgasrören med! Ännu mera intressant var att det var väldigt tyst på morgonen sen! Ingen som behövde provköra nått då! :)

Vi sov länge på söndagsmorgonen. Vårat pass var inte förens kl.15:15..


Ah! Tackar!! :tummenupp
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Rico och Norman är ju bara för sköna. Coolt om de lyckas få in teamet i GP-vm nästa år:tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hmf.. Lite för mycket att fixa med bland hojar, datavirus å annat skit + att jag visst hade glömt bort racedagen visst! :D


Söndag

Efter att ha sovit ut så vaknade vi till varmkörningen av hojarna i IG Königsklassen (500GP) som skulle köra sittt race. Här var det inga warm up:s. Race från kl 08:30 och skulle hålla på till kl 17:00. Sol och riktigt fint väder var det på söndagen. Jocke och jag gick runt och kollade in hur man gjorde på dom här racen. Måste ju veta vilka seder man ska ta här. Hade inte fattat så mycket av all info vi hört i högtalarna som var på Tyska.. :)

Sightsing och w-up varv som vanligt. Den långa tiden på griden, vilket innebar minst 10 minuter stående på startplattan. En del förare hade fullt med mekaniker som fixade hojarna med värmare och elverk inne i depåutfarten och ute på griden. Vi stod nära utfarten så en bra plats för oss utan mekaniker med oss att bara glida ut från vårat tält när dom andra åkte ut.

Mycke publik och fotografer runt omkring. En w-up saknade man lite. Speciellt efter att bara kört 2 pass på en landsvägsbana man inte hade kört på nån gång innan. Men för att vara ett tokigt äventyr och upplevelse så var det ännu en krydda på nervositeten! :D

Tiden innan racet användes till att putsa upp hojarna, kolla runt i depån och på racen och på alla tokiga hojar och publik som fanns där. Presidenten i IG Königsklasse var och pratade lite med oss om Skölds RS500R som vi gjorde reklam för att där nere att han har till salu. Han ville ha en sån hoj för han en gång hade haft en sån själv. Tyckte inte han hade 49k euro och han ville den skulle köras på race. Han var dock 71 år så nån annan fick köra då. Jocke och jag skulle nog kunnat tänka oss ta det jobbet dock! :p Han sa det fanns 37st sånna RS500R i Tyskland och Holland. Men alldeles för få som körde race med dom eller sålde hojar/delar.

Mycket publik som kom och tog foto och pratade med en. Att vara från ett annat land var visst uppskattat och dessutom så var dom helt tokiga i "reinrassige rennmaschine". Ombyggda gathojar stod lågt i kurs där. Stod en IDM-SBK förare en liten bit ifrån oss i depån och han fick inte hälften av uppmärksamheten som vi fick. Kändes lite skumt, men bara att tacka och ta emot lixom. Dom populäraste klasserna var 2-t klasserna och en 4-t klass som hette "3 Nationen Cup". Man körde den serien som dubbelrace i Holland, Belgien och Tyskland. Man hade konstiga poäng. Men det landet som hade mest poäng på dessa 6 race vann och många i publiken verkade intresserade av att följa denna serien. 50cc var väldigt uppskattat med. Statusen på startfälet i våran klass var i stil med ett EM med toppförare därifrån. Skillnaden var nog att många fler "hobbyförare" deltog här. GP-förarna Dirk och Ralf hade rätt mycket uppmärksamhet med.

En gammal Tysk racer-åkare som var 70 år kom och pratade med oss. Han hade sett vi var från Sverige och kom och pratade om Kent Andersson som han hade kört mot. Var intressant att få höra hur racen där på banan var förr i tiden. Banan bestod av gatusten och man körde in igenom staden då med. I regn så var det inte många som kom i mål berättade han.

En Holländare kom förbi och frågade om jag var Anders. Jo vadå, sa jag. Han hade tydligen sett mig köra EM på Assen 2005 och ville ha en autograf. :cool:

Racet närmade sig och vi gjorde oss redo. Ibland undrade man vad man gett sig in på. Kolla på racet kanske e roligare än att köra osv tänker man ibland. Men det är den känslan man lever för på racehelgerna! Innan racet fick Jocke å jag var sin kram av en som önskade oss lycka till. :va

Ut på banan och nervositeten var borta som vanligt. Banan var smockfull med publik runt 1/3 kanske. På w-up varv så fick laptimern för sig att den ville inte sitta kvar. Fick sätta tillbaka den på sitt karborrefäste igen under den tiden som skulle vara innan starten. Rätt var det var så gick starten! Var inte riktigt beredd på den pga laptimer fixandet. Hade tänkt göra en sån där lagom tjuvstart som inte funkisar så långt bak i fältet som jag stod på ser. :rolleyes: Var iaf säker på att jag inte gjort en tjuvstart iaf :D Tog dock ett par platser i starten mot min placerning på gridden. Skumt.

På mitt första flygande varv såg jag på laptimern att jag körde 5 sek snabbare än min kvaltid. Inte ofta man gör så! :) På varv 3 kanske så tyckte jag att jag hade ett ensamt race. Hade en lucka framåt som blev större. Fick ta en titt bakåt eftersom vi inte hade nån med oss som kunde visa depåskylt. Fick en liten chock av att se att mitt "ensamma" race var långt ifrån så ensamt! Såg 4-5st som var på hugget precis bakom mig. Hade sen en fajt med Natalie genom hela racet. Henne hade jag kört 4 sek snabbare/varv på IDM-racet på Nürburgring förra året. Så henne hade jag tänkt vara före även här. Fast fick tjejdäng här! :gnissla Hon körde visst en hel del sånna här race. Hon var bl.a sponsrad av Schleizer Dreieck , som är en liknande bana. Men nästa år får jag väl visa vem som egentligen är snabbast! :)


Upplevelsen och stämningen på ett sånt här race var lite mera än på vanliga race. Vi hade ingen lust att åka hem. Kom 3 st gamla gubbar på var sina gat 125-or och tutade på oss som var på väg hem från racet. Den ena kände vi igentill den gamle racerföraren som hade pratat med oss innan. Balla krutgubbar! Tänkte varva ner lite och låta publiken köra hem så vi skulle slippa köerna. Gick och pratade med Robban och Roffe i deras tält. Runt 20-tiden tyckte vi att vi var tillräkligt färdiga och sena för att vara tvugna att åka hem. 3 timmar efter racet så var depån fortfarande halvfull med publik som gick och drack öl! Hemfärden gick bra och vi hade hur mycket som helst att prata om hur helgen varit. Höll nästan på att glömma bort att vi skulle fylla kylaran med vatten på bilen vart 10-20:de mil eller va det var.. :)


Sumering av helgen: Racet blev precis så man hoppades. Ett roligt race, över förväntan faktiskt, och en förlängning av säsongen. Perfekt race att avsluta året med. Hade grymt roligt och många tack till Stensmo som hängde med!! Tack till sponsorn som tyckte det här var nått kul för oss att åka ner på och som hjälpte oss! Tack till alla andra sponsorer med som hjälpt teamet under året!
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Härligt att läsa om era äventyr, ska du lura med Stensmo till ONK 2008.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top